sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

התפתחויות ומגמות אלו חייבו הרחבה משמעותית של מערכות ההשכלה הגבוהה במדינות השונות . עשרות ועדות הוקמו בשנות ה50- וה60- בארצות אירופה המערבית , וכולן המליצו להרחיב את מעגל המצטרפים לאוניברסיטאות ולמסגרות על-תיכוניות אחרות , ולהקים לפי הצורך אוניברסיטאות חדשות ומוסדות נוספים של השכלה גבוהה . התשובות האלטרנטיביות לגבי מי ז כאי לחינוך גבוה הן פועל יוצא של החלטה ערכית או החלטה פוליטית . מדינה כמו ארצות הברית בנתה כבר לפני כ00- ו שנה מערכת השכלה מגוונת , הכוללת אוניברסיטאות ומכללות אליטיסטיות , אוניברסיטאות גדולות ממדים , הממומנות בידי המדינה , ומכללות קהילתיות , המאפשרות לכל החפץ בכך לזכות בלימודים אקדמיים . בכך יצרה תשתית לשילוב מוצלח בין מגמות אליטיסטיות לבין מגמות דמוקרטיות של פתיחת שערי ההשכלה הגבוהה לכול . משמע , הנחת היסוד של קובעי המדיניות בארצות הברית כבר במאה ה9- ו הייתה שכל אזרח אמריקני זכאי לחינוך על-תיכוני , התואם את כישוריו , רצונותיו ויכולתו הכלכלית . מרבית המדינות האחרות , ובכללן ישראל , ביססו את הנגישות להשכלה גבוהה עד לשנות ה60- של המאה ה20- על עקרונות אליטיסטיים או מריטוקרטיים , משמע - רק המוכשרים והמתאימים ביותר זכאים או מסוגלים ללמוד באוניברסיטה . בתפיסת העולם המריטוקרטית התגלעו בקיעים רבים בעשורים האחרונים , ונכון להיום , אין כמעט מדינה המדגישה במוצהר כי להשכלה גבוהה זכאית רק קבוצה אליטיסטית או מריטוקרטית קטנה . אפילו מדינות מתפתחות , המאופיינות באחוז גבוה של אנלפבתיות , מקצות משאבים ניכרים לפיתוח מערכות ההשכלה הגבוהה שלהן ולהרחבת מעגלי המשתתפים בהן . לעתים אף מופנית כלפי מדינות אלו ביקורת , שפיתוח האוניברסיטאות והמכללות בא על חשבון הרחבת החינוך היסודי וטיפול מעמיק בבעיות בערות . טרואו , ( Trow , 1974 ) אחד מגדולי החוקרים של החינוך הגבוה , הבחין בין שלושה מצבים / שלבים של נגישות לחינוך הגבוה : ( א ) חינוך אליטיסטי , כאשר פחות מ 15 ° / 0- של קבוצת הגיל הרלוונטית לומדים במוסדות להשכלה גבוהה ; ( ב ) חינוך גבוה המכוון להמונים oriented ) , ( mass כאשר בין 75 % ל 35 <>/ 0- מקבוצת הגיל הרלוונטית לומדים במערכת ההשכלה הגבוהה ; ( ג ) חינוך גבוה אוניברסלי , כאשר כל אחד יכול להתקבל למוסד להשכלה גבוהה כלשהו , ושיעור המשתתפים של קבוצת הגיל הרלוונטית עולה על . 35 % כשסקר יוסף בן-דוד את ההתפתחויות והמגמות של מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל מאז שנות ה20- ועד שנות ה , 70- הוא קבע ששאלת הנגישות לא הייתה מעולם בעיה פוליטית בישראל , שכן האוניברסיטאות קיבלו את כל המועמדים המתאימים , שסיימו את בית הספר התיכון . ( 1986 BerrDavid , ) קביעה זו הייתה נכונה לגבי מצב שבו פחות מ 20 ° / 0- מקבוצת הגיל הרלוונטית למדו בבתי ספר על-יסודיים , ורק כ 0 ° / 0- ו מקבוצת הגיל הרלוונטית קיבלו תעודת בגרות . המצב הנידון השתנה באופן מהותי ב20- השנים האחרונות , כאשר למעלה מ 40 ° / 0- מקבוצת הגיל הרלוונטית בישראל זכאים לתעודת בגרות . ואכן , סוגיית הנגישות להשכלה גבוהה מהווה בשנים האחרונות נושא חם , ולעתים אף לוהט , בפוליטיקה ובאקדמיה בישראל . יש המציעים לפתוח את שערי ההשכלה הגבוהה בפני כל בוגרי התיכון כמקובל בחלק ממדינות אירופה ; יש הממליצים לשנות את דרישות הקבלה ומנגנוני המיון הקיימים על ידי ביטול הבחינות הפסיכומטריות או לחלופין - ביטול בחינות הבגרות ; יש

מכון ון ליר בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help