sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

האקדמי , אך היא גם פועל יוצא של הרחבת מערכת ההשכלה הגבוהה , ומימונה העיקרי - ובמדינות מסוימות אף הבלעדי - על ידי המדינה . סוגיית הנגישות להשכלה גבוהה , ובעיקר הרחבתה , קשורה לארבע שאלות מרכזיות : א . מי זכאי להשכלה גבוהה ? ב . מהי "השכלה גבוהה" ואילו מטרות היא משרתת ? ג . מהם תוצריה של ההשכלה הגבוהה ? ד . מהם גבולות ההשכלה הגבוהה ? ההתייחסות לכל אחת מהשאלות הללו תיעשה מהיבט השוואתי לגבי המתרחש במקומות שונים בעולם . בסיום אביע את עמדתי לגבי ההשתמעויות של כיווני ההתפתחות העיקריים והמגמות הבולטות בסוגיית הנגישות לנעשה במערכת ההשכלה הגבוהה בישראל ולאשר עשוי להתרחש בה בעתיד . מי זכאי להשכלה גבוהה ? ההתחבטות בשאלה זו מעסיקה באופן אינטנסיבי את מקבלי ההחלטות במרבית ארצות העולם , בעיקר מהמחצית השנייה של המאה ה . 20- עד מלחמת העולם השנייה נתפסו האוניברסיטאות כמוסדות אליטיסטיים , ולאיש כמעט לא היה עוררין על כך . יש לזכור , שעד שנות ה50- עדיין התמודדו רוב המדינות עם החלת חוק חינוך חובה אוניברסלי בבית הספר היסודי . רק אחוז קטן מהילדים למדו בבתי ספר על-יסודיים . על כן , השכלה גבוהה הייתה באופן טבעי משאת נפשם של מעטים . עם סיום מלחמת העולם השנייה , גברה ההכרה בקרב מרבית ההנהגות הפוליטיות של מדינות אירופה , שהן מחויבות לפצות את החיילים החוזרים משדות הקרב ולשלבם בשוק העבודה באמצעות הקניית השכלה אקדמית או מקצועית . בד בבד , הערך של שוויון הזדמנויות הורחב אף לגבי החינוך הגבוה , והתפשטה התפיסה שהחופש לבחור בהשכלה גבוהה הוא מרכיב חשוב במכלול החירויות הבסיסיות של האזרחים במדינה דמוקרטית . נוסף לכך , שתי מלחמות העולם הבליטו את הקשר שבין פיתוח המדע על ענפיו השונים , הטהור והשימושי כאחד , לבין המערכת הביטחונית והמערכת התעשייתית . ההכרה שפיתוח המדע חיוני ביותר לטיפוח חוזקה וחוסנה של המדינה עודדה השתתפות גוברת של המדינה במימון מחקרים באוניברסיטאות ובמכוני מחקר , בעיקר בתחומי מדעי הטבע , המדעים המדויקים והטכנולוגיה . תופעה זו הביאה להגדלת האוניברסיטאות , ובו-בזמן למעורבות הולכת וגדלה של המדינה בנעשה בין כותלי העולם האקדמי . מניע נוסף להרחבת מערכות ההשכלה הגבוהה נבע מאמונה גוברת בתיאוריית ההון האנושי , המדגישה את הקשר בין אחוז המשתתפים במערכות חינוך ברמות השונות לבין הגדלת התוצר הלאומי . מחקרים רבים בכלכלה הצביעו על קורלציות בין אחוזי המשכילים במדינה לבין עושרה ועוצמתה הכלכלית .

מכון ון ליר בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help