sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

נגישות להשכלה גבוהה היבס בין לאומי שרה גורי-רחנבליס מבוא סוגיית הנגישות להשכלה גבוהה מהווה נושא דיון מרכזי על סדר היום של מערכות ההשכלה הגבוהה בכל רחבי העולם בעשורים האחרונים . במשך מאות שנים , מאז היווסדן של האוניברסיטאות הראשונות במאה ה-וו , הייתה ההשכלה הגבוהה נחלתם של מתי מעט , ונועדה להכשיר את האליטות החברתיות והפוליטיות של החברות השונות . הדרישה לפתוח את שערי האוניברסיטאות לסוגי אוכלוסייה נוספים החלה להישמע בקול רם ומפגיע יותר ויותר מאז סיום מלחמת העולם השנייה . האוניברסיטאות נקראו להפוך ממבצרים אליטיסטיים למוסדות פתוחים ודמוקרטיים יותר , הפותחים את שעריהם בפני סטודנטים מרבדים חברתיים מגוונים , בעלי יכולות אינטלקטואליות שונות והנושאים את עיניהם להשיג קשת רחבה של מטרות . שיעור המשתתפים במוסדות של השכלה גבוהה במרבית מדינות העולם הוכפל בעשרות ואפילו במאות אחוזים בעשורים האחרונים . בשנות ה , 50- לדוגמה , נעו אחוזי ההשתתפות של קבוצת הגיל הרלוונטית במוסדות של השכלה גבוהה , ברוב ארצות אירופה , בין 3 % ל . 5 ° / 0- בשנות ה90- שיעור ההשתתפות של קבוצת הגיל הזו נע בין 36 % ל 53 ° / 0- בארצות אירופה ; והוא הגיע קרוב ל 65 ° / 0- בארצות הברית ( הרשקוביץ , . ( 1997 תנופה אדירה להרחבת הנגישות לחינוך הגבוה החלה בשנות ה60- ומאז נמצאת בעלייה מתמדת Rothblatt ) . (& Wittrock , 1993 עם קום מדינת ישראל בשנת 1948 למדו באוניברסיטה העברית ובטכניון 1 , 635 סטודנטים , שהיוו פחות מ 3 ° / 0- מקבוצת הגיל הרלוונטית ;( Iram , 1991 ) בשנת 1997 למדו במוסדות להשכלה גבוהה בישראל 135 , 225 סטודנטים ( לא כולל את 28 , 500 הסטודנטים של האוניברסיטה הפתוחה , ( שהיוו יותר מאשר 30 ° / 0 מתוך שנתון ממוצע ( הרשקוביץ , ; 1997 מנדלצויג , . ( 1998 אוניברסיטאות הן בין המוסדות העתיקים ביותר בעולם . כאשר קלארק קר נשא בשנת 1963 את ההרצאה המפורסמת שלו על "השימושים של האוניברסיטה" הוא הדגיש , שמאז ימי הביניים שרדו 63 מוסדות , כאשר 58 מתוכם הם אוניברסיטאות . ( Kerr , 1963 ) יחד עם זאת , חשוב להדגיש שמרבית המוסדות להשכלה גבוהה , הקיימים כיום בעולם , הוקמו ב30- השנים האחרונות , משמע - הם מוסדות צעירים ועולי ימים יחסית . הרחבת מעגלי המשתתפים בחינוך הגבוה הוסיפה תפקידים חדשים למוסדות ההשכלה הגבוהה ושינתה את מיקומם בחברה ואת מערך הציפיות מהם מצד המדינה ומצד הציבור הרחב . בעשורים האחרונים סופגות אוניברסיטאות רבות במדינות שונות ביקורת נוקבת , והן נדרשות לתת דין וחשבון מפורט על פעולותיהן , על מידת יעילותן ועל תכניותיהן העתידיות . המעורבות הגוברת של המדינה נתפסת בעיני חלק מאנשי האקדמיה כפגיעה בחופש

מכון ון ליר בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help