sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

בברלי מזרחי מתייחסת במאמרה לפן אחר של החלוקה הלא שוויונית של משאב החינוך הגבוה . היא מתמקדת בתהליך החברות של נשים , אשכנזיות בעיקר , באמצעות מוסדות חינוך תיכוניים ואוניברסיטאות לתפקידי אליטות בחברה הישראלית , כמו בחברות רבות אחרות . לטענתה , מוסדות השכלה אליטיסטיים ממשיכים לספק נגישות מועדפת לנשים מהקבוצות החברתיות-כלכליות הגבוהות ומהקבוצות האתניות בעלות הסטטוס הגבוה , עובדה המקלה על גיוסן לאליטה האקדמית , לאליטה של שירות המדינה ולאליטה הכלכלית . סוגר את החלק הראשון ניתוחו של שמלאל שי המציג נתונים משני סקרים שנערכו בשנים 993 ו ו 995 ו הבודקים את עמדות הציבור בישראל לגבי הנגישות להשכלה גבוהה ולגבי הקצאת משאבים לחינוך בכלל ולהשכלה גבוהה בפרט . הסקרים בדקו את עמדות הציבור לגבי מספר נקודות : מידת הפתיחות של ההשכלה הגבוהה בישראל ; איכות המידע על לימודים גבוהים באמצעות מקורות מידע מגוונים ; התועלת של מקורות המידע ; ותנאים כלכליים ואקדמיים למימוש לימודים גבוהים . אין ספק , שעמדות הציבור בנושאים הנידונים חיוניות למקבלי ההחלטות ברמות המקרו . החלק השני מתמקד בתהליכי המיון לאוניברסיטאות בישראל . נייר העמדה של מ שלן נ - / שחר מציג את מכלול השיקולים בבסיס מערכת המיון , הקיימת כיום בישראל , והנשענת על מיצוע של ציוני בחינות הבגרות והציון של הבחינה הפסיכומטרית . בן-שחר מדגיש , שכל מערכת מיון נוצרת על רקע של עודף ביקוש ללימודים כלשהם , מעבר למכסה , שנקבעת על פי שיקולים שונים של מקבלי החלטות . המרכיב החשוב ביותר ביצירת מערכת מיון יעילה , מקצועית והוגנת , מבוסס על אופן ההגדרה של "הצלחה בלימודים . " כך , הגדרת הצלחה כסיום תואר ראשון בציון עובר מינימלי , שונה באופן מהותי מהגדרת מטרה של חינוך סטודנטים מצטיינים , שיוכלו להתקבל ללימודים מתקדמים ולהוות את דור ההמשך של החוקרים . בן-שחר מצביע על הבעיות והמתחים שבין שיקולים חינוכיים של מערכת החינוך לבין מערכת המיון האוניברסיטאית , ומציע כיווני פתרון אפשריים לשיפור מערכת המיון הקיימת , אם על ידי יצירת הפרדה מרבית בין המיון לאוניברסיטאות לבין מערכת בחינות הבגרות , או באמצעות ביצוע מהפכה באופי בחינות הבגרות ובהיקפן . מאמרו של יואב כה ; מתמקד בשתי סוגיות חשובות , המהותיות לאפיון מנגנוני מיון של מערכות השכלה גבוהה במקומות שונים בעולם : מידת הסלחנות והוותרנות של המערכת לגבי היסטוריית העבר של המועמדים , והמתח בין שיקולים מריטוקרטיים לבין שיקולים של ייצוגיות . מניתוח מאיר עיניים של קריטריוני המיון בישראל , עולה כי המערכת הישראלית היא "ותרנית" וסלחנית לגבי הישגי העבר של המועמדים : המערכת מתחשבת בהישגי העבר , אך בה במידה היא נכונה לשכוח כישלונות ו"לפתוח דף חדש , " אם המועמד מוכיח הצלחות בבחינות המיון . באשר למתח בין שיקולים מריטוקרטיים לדמוקרטיים , מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל , נוטה לכיוון המריטוקרטי , משמע - הנטייה היא לבחור את המועמדים הטובים ביותר , ללא התחשבות כמעט במוצאם או בשיוכם המעמדי-חברתי . מאמרם של אברהם ילגב לחנה אייללן קורא תיגר על מנגנוני המיון הקיימים במערכת ההשכלה הגבוהה בישראל , ומצביע - על סמך מחקר מקיף שערכו בתחום - על מכלול של סיבות שיצרו משבר כלפי הקריטריונים של תעודת הבגרות והבחינה הפסיכומטרית . יוגב ואיילון מציגים סקירה מאלפת על הרקע ההיסטורי של תפקידי בחינות הבגרות , מאז קום המדינה ועד היום , ועל הרקע

מכון ון ליר בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help