sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:6

ולתחומי לימוד ספציפיים . סוגיות הקשורות בתהליכי מיון יעילים , הוגנים , מקצועיים ואופטימליים , הן פועל יוצא של מדיניות המקרו בשאלת הנגישות להשכלה גבוהה . כך ברור , שבמדינה שאימצה מדיניות של נגישות אוניברסלית , המאפשרת לכל אזרח ללמוד במוסד להשכלה גבוהה כלשהו , תהליכי המיון ואופי המיון יהיו שונים בתכלית מאלו של מדינה , שבה רק אחוז קטן של קבוצת גיל רלוונטית , יכול להתקבל למוסדות החינוך הגבוה . עם זאת , גם במסגרת מדיניות של נגישות אוניברסלית להשכלה גבוהה , תמיד יימצאו חוגים ומסלולי לימוד , שיהיו אטרקטיביים ובעלי ביקוש גבוה יותר מצד הסטודנטים . כך , שהצורך למיין מועמדים בתחומי לימוד שונים , שבהם תמיד הביקוש יעלה על ההיצע , יישאר קיים אף במערכות ההשכלה הדמוקרטיות והפתוחות ביותר . החלק השני של ניירות העמדה מוקדש לבחינה ביקורתית של תהליכי המיון של קבלה למוסדות להשכלה גבוהה , כפי שהם מתנהלים כיום בישראל , תוך ניסיון להציע שיפורים ודרכים חלופיות . החלק הראשון מורכב מחמישה מאמרים / ניירות עמדה . המאמר הראשון של שרה גורי-רחנבליט מציג סקירה היסטורית על סוגיית הנגישות מהיבט בין-לאומי , תוך התמקדות בארבע שאלות מרכזיות : מי זכאי להשכלה גבוהה ? מהי "השכלה גבוהה" ואילו מטרות היא משרתת ? מהם התוצרים של ההשכלה הגבוהה ? ומהם גבולות ההשכלה הגבוהה ? בסוף הסקירה נידונים כיווני התפתחות אפשריים ורצויים של מדיניות הנגישות להשכלה גבוהה בישראל בעשור הקרוב . נייר העמדה של רלנ » ת בלג > ר לשמלאל ש > עוסק בשאלות מרתקות , הנוגעות למיפוי קריטריונים של חלוקה צודקת של משאב ההשכלה הגבוהה . ההשכלה הגבוהה מוצגת כמשאב חברתי מוגבל . כמו לגבי כל משאב נדיר או מוגבל , לחברה יש אינטרס חיוני לחלקו על פי כללי צדק ידועים ומוסכמים . הדיון של בוגלר ושי בוחן ארבעה מושגי יסוד , שעליהם מושתת רעיון החלוקה הצודקת של השכלה גבוהה , על פי מודל מערכתי : שוויון , הוגנות , תועלת וחוק , תוך מתן דוגמאות מישראל וממדינות אחרות . הדיון בחלוקה צודקת של משאב ההשכלה הגבוהה קשור , בין היתר , לשיעור השתתפותן של קבוצות חברתיות שונות באוניברסיטאות ובמוסדות אחרים של הכשרה וחינוך גבוה . לנושא זה יש השלכות חשובות על הריבוד החברתי , על ניעות חברתית ועל מוקדי כוח בכלכלה ובפוליטיקה בכל חברה וחברה . קבוצות , שמידת ייצוגן בהשכלה גבוהה קטן מגודלן היחסי באוכלוסייה , מוגדרות כ"קבוצות חלשות '' או כ"קבוצות פריפריליות . " חברות שונות יוצרות מנגנונים מיוחדים לשיפור ייצוגן של קבוצות חלשות , על בסיס שיקולים של הוגנות וצדק חברתי . סקירתו של שלמה הרשקוב » ץ עוסקת בניתוח השתתפותן היחסית של קבוצות מוצא שונות בחברה הישראלית בהשכלה גבוהה . בשנות ה90- חלו התפתחויות מרשימות בהשכלה הגבוהה בישראל , ושתיים מהחשובות שביניהן הן : הגידול במספר זכאי תעודות בגרות והגידול הניכר במספר הסטודנטים המתקבלים ללימודים במערכת ההשכלה הגבוהה . הרשקוביץ מתמקד בסקירתו באחת השאלות המעניינות העולות , לאור הגידול המשמעותי של מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל בעשור האחרון : מיהן השכבות החדשות אשר נכנסו בשנות ה90- לרשימת הזכאים לתעודת בגרות והזכאים ללמוד במוסדות להשכלה הגבוהה , והאם כניסתן העמיקה את הפערים החברתיים הקיימים בנוגע להשכלה גבוהה בישראל או צמצמה אותם ?

מכון ון ליר בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help