sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

פתח דבר קובץ זה של ניירות עמדה , הדן בהיבטים שונים של הנגישות להשכלה גבוהה , נולד במסגרת התכנית השכלה גבוהה : תשיבה מחדש , שנוסדה בשלהי 995 ו בידי שלושה גופים : מכון ון ליר בירושלים , בראשותו של פרופ' נחמיה לבציון ; האקדמיה הלאומית למדעים , בהשתתפותו הפעילה של מנהלה , ד"ר מאיר צדוק ; והמועצה להשכלה גבוהה , בייצוגם של פרופ' אמנון פזי , שהיה אז יו"ר הוועדה לתכנון ולתקצוב וגורי זילכה , שכיהן אז כמנכ"ל המועצה להשכלה גבוהה . מטרת התכנית הייתה לעודד יצירת קהילייה של חוקרים בנושאי ההשכלה הגבוהה , ליצור תשתית אקדמית לקידום לימודים מתקדמים בנושאי חינוך גבוה באוניברסיטאות , לסייע בטיפוח דור צעיר של חוקרים בתחום הנידון , וליזום דיונים ציבוריים בנושאים "בוערים" ורלוונטיים על סדר יומם של מוסדות ההשכלה הגבוהה בישראל . הקמת צוותי חשיבה , בנושאים חיוניים ומרכזיים בשיח הציבורי והאקדמי על השכלה גבוהה , הייתה אחת האסטרטגיות לקידום מטרות התכנית . צוות החשיבה בנושא "נגישות להשכלה גבוהה" היה אחד משני צוותי החשיבה הראשונים , שהוקמו במסגרת התכנית . משתתפי הצוות כללו נציגים מאוניברסיטאות וממוסדות אחרים של השכלה גבוהה , וכן את יוזמי התכנית , כמו גם נציגים ממכוני מחקר וגופים חוץ-אוניברסיטאיים , דוגמת המרכז הארצי לבחינות ולהערכה , מכון גוטמן למחקר חברתי שימושי , מרכז אדווה , ועוד . חלק מנושאי הדיון והעמדות השונות , שהובעו במהלך שנתיים של מפגשים בצוות חשיבה זה , הוצגו במסגרת יום עיון פתוח לציבור , שהתקיים במכון ון ליר בירושלים ב 997 ו 2 . ו , 28 . ושנושאו היה : "נגישות להשכלה גבוהה - היבטים חברתיים ותהליכי מיון . " קובץ זה הוא עיבוד של ההרצאות והעמדות שהוצגו ביום העיון הנידון . מאז תום מלחמת העולם השנייה , מהווה סוגיית הנגישות להשכלה גבוהה נושא דיון מרכזי כמעט בכל המדינות ברחבי העולם , מפותחות ומתפתחות כאחד . שערי ההשכלה הגבוהה , שהיו פתוחים רק לקבוצה קטנה ואליטיסטית במשך למעלה מ800- שנה , מאז היווצרות האוניברסיטאות הראשונות בימי הביניים , החלו להיפתח לרווחה מאז סוף שנות ה50- של המאה ה . 20- המגמה הבולטת כיום במדינות רבות היא להרחיב באורח משמעותי את הגבולות של מערכות ההשכלה הגבוהה שלהן , ולאפשר נגישות אוניברסלית לכל מי שחפץ לרכוש השכלה אקדמית מכל סוג שהוא . ברור , שהגבולות החיצוניים של מערכת השכלה גבוהה , הקובעים מי זכאי להשכלה גבוהה ומהו גודלה הרצוי או האופטימלי של המערכת , נקבעים על ידי שיקולים ערכיים ופוליטיים . כך , שהיחס בין ביקוש להיצע של השכלה גבוהה , הוא פועל יוצא של קבלת החלטות ברמה המקרו-פוליטית וסדר העדיפויות הלאומי והחברתי-ערכי של כל מדינה . החלק הראשון של ניירות העמדה עוסק אכן בהיבטים החברתיים של הנגישות להשכלה גבוהה . משנקבעו הגבולות החיצוניים והפנימיים של מערכת ההשכלה הגבוהה בידי מקבלי ההחלטות בדרגים המדיניים והכלכליים , נקבע אף היחס בין שיעורי הביקוש וההיצע להשכלה גבוהה בכלל ,

מכון ון ליר בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help