sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ובכל זאת אין בקשת הסליחה בגדר התרפסות גרידא . טס לבית דרברוויל , גיבורת הרומן של תומס הרדי , שדמותה היא אחת הדמויות המלוות את הספר לכל אורכו , מבקשת מבעלה , אנג'ל קלר , לסלוח לה " כשם אהבתנו . " יש בה , כתביעה זו , כוח לא מבוטל . הקשר הביךאישי הוא המכונן את הפגיעה : אני נפגע ממי שאכפת לי ממנו . הקשר הבין אישי הוא גם המכונן את הסליחה : אני סולח למי שאכפת לי ממנו . מי שאכפת לי ממנו הוא מי שאני מתייחס במלוא הרצינות למניעיו ולמעשיו . אינני יכול לפטור את העוול שגרם לי כטעות , או כמרכיב שאיננו מהותי באורח חייו ובקשר שלי עמו . הניתוח שאני מציע למושג הסליחה , המתפרש על פני הפרק השלישי , מציע לאמץ את הפרדוקס של דרידה ולא לעמעם אותו . אני סולח לזולת תחת תיאורו כאשם . אני מקבל אותו אל לבי מבלי להדחיק את העוול ומבלי להשכיח אותו . פירושו של דבר שאין הסליחה התגברות על טינה , כפי שאפיינה אותה המסורת הפילוסופית משעה שהגדיר אותה כך הבישוף ג'וזף בטלר Butler , 1692- ) . ( 1752 רגשי הטינה יצופו ויעלו . הקשר בין הסולח לנסלח ייבנה על הרגשות הללו . הם יכוננו את יחסיהם מתוך ניתוח מתמיד של העוול . הם יידרשו שוב ושוב לשאלה מדוע וכיצד אירע , האם הוא עלול להתרחש שנית , מה יש לעשות כדי למנוע מצב כזה . ההחלטה לסלוח איננה סוף פסוק . היא תחילתה של דרך . זוהי דרך של נשיאה משותפת של העוול . המילה "נשיאה" נגזרת מן השורש נש"א , שהוא השורש המאפיין במקרא סליחה בין בני אדם . נשיאה , כבר במקרא , כמו גם בעברית של ימינו , פירושה הרמת דבר מה , העמסת משא . המשא הזה עשוי גם להיות קונקרטי . הוא עשוי להיות מטפורי , כאשר מדובר ב"נשיאת עוון . " נושא העוון הוא עושה העוול , הנוטל עליו את אשמתו . כאשר הנפגע מחליט לסלוח לו , הוא מוכן להשתתף בנטל . זוהי מעמסה כבדה . הצלקות , כפי שאני מבהיר בפרק השלישי , משוקעות באמצעות הנשיאה בגופו של הנפגע . במובן מסוים הסליחה מגבירה את פגיעותו . היא מגבירה גם את הנטל שהפוגע נושא עמו : בצלקות הללו מוטבעות טביעות אצבעותיו . מבחינה אחת גדל אפוא הנטל כאשר נושאים אותו במשותף . מבחינה אחרת הוא קטן , משום שלכל אחד מן השניים יש שותף למשא . הם נושאים אותו בצוותא . הדגשת הצוותא והדיאלוג אסור לה שתיצור את הרושם שהשניים עשויים מקשה אחת : שהפוגע והנפגע שניהם אשמים , או להפך - ששניהם חפים מפשע . לאורך הספר כולו אני מדגיש את ההבחנה בין

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help