sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ועכשיו , כשהוא רגוע וסלחני יותר , הוא "נזכר . " דרוש לנו ניתוח אחר , ניתוח שיבהיר כיצד נשמר הקשר בין עושה העוול למעשה שלו , כיצד מוטמע העוול בביוגרפיה שלו ושל הנפגע , ומדוע הם מבקשים לכונן את קשריהם מכאן ואילך מתוך ההטמעה הזאת . את התהליך שהם מבצעים בצוותא אני מכנה "סליחה דיאלוגית . " הפרק השני בספר מניח את היסודות המובילים אליה . כמו הפרק הראשון , גם הוא פולמוסי בעיקרו . הוא נפתח בתיאור הגישות הפוסעות לכאורה בכיוון של סליחה הנבנית על זיכרון העוול , ומראה מדוע אין הן מבטאות , בסופו של דבר , סליחה אמיתית . הן מדגישות את נטירת הטינה הנמשכת של הנפגע . הן מציעות לו לזכור את העוול כדי להשתמש בו כנשק נגד הפוגע , אם יזדקק לכך ביום מן הימים . סליחה של ממש אסור לה שתלקה בציניות מן הסוג המתואר כאן . סליחה של ממש היא קבלה כנה של הנפגע את הפוגע אל לבו . התיאור הקצר הזה מכיל כמה רכיבים מרכזיים . הסליחה דורשת פוגע , נפגע , וקבלה כנה של השני את הראשון אל לבו . מן העובדה שהם שניים - פוגע ונפגע - נובע שסליחה עצמית איננה אפשרית . הפוגע תלוי בנפגע שיסלח לו ואיננו יכול "לסלוח לעצמו , " בניגוד לתזה הקונה לה מהלכים בכתבים פילוסופיים של העשורים האחרונים . מן העובדה שהם פוגע ונפגע נובע שסליחה של ממש צריכה להיבנות מן הפרדוקס המתואר בפרק הראשון : הנפגע צריך לסלוח לפוגע כפוגע : אף על פי שפגע בו , משום שפגע בו . מן העובדה שהסליחה היא קבלה אל הלב נובע שיש לה נמען מוגדר , שהיא מתבצעת מתוך קשר אתו : גם כשאני סולח לך במסתרי לבי אני מכונן אתך קשר כלשהו בדמיוני . קשר כזה איננו שלם , משום שהוא מכונן בדמיון ולא במציאות . הסולח מייצג לעצמו את הפוגע בתודעתו , אולם הפוגע עצמו איננו נוכח . נוכחותם הממשית של הפוגע ושל הנפגע , והדיאלוג המתפתח ביניהם , הכרחיים לסליחה במובנה העשיר והשלם של המילה . הפרק השני מנתח בין השאר את מובניהם השונים של ביטויי הסליחה בעברית ובשפות אחרות , ומבהיר את מהות ההבדל בין בקשת סליחה ובין התנצלות . הוא גם מצביע על עושרו של הביטוי "לבקש סליחה : " איננו יכולים להכריח את הנפגע לסלוח . אנחנו מבקשים זאת ממנו . נוסף על כך , איננו מבטאים בבקשת הסליחה רק את מועקת נפשנו , כפי שעושה הביטוי האנגלי וו . sorry 1 ; 11 אנחנו תלויים בסולח . אנחנו מבקשים זאת ממנו . אין הוא חייב להיענות .

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help