sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הקדמה הספר הזה הוא ספר פילוסופי . הוא מנתח את מושג הסליחה . פילוסופים רבים עסקו במושג זה , אבל רק גישתם של מתי מעט קרובה לרוחם של הרעיונות המוצגים כאן . מרבית העוסקים בסליחה מצביעים על שכחת העוול , על הדחקתו , או על יצירת נתק בין הפוגע ובין הפגיעה שהוא אחראי לה במאפייניה של הסליחה . התזה המרכזית של הספר הזה , לעומת זאת , היא שסליחה שלמה היא תהליך דיאלוגי שהפוגע והנפגע נושאים בו את זיכרון העוול בצוותא ומשקעים אותו במרקם חייהם , מבלי לטשטש את אשמתו של האחד ואת הצלקות שהותיר בנפשו של האחר . הניתוח הזה של מושג הסליחה איננו שגרתי . בפרק הראשון אני מבהיר מדוע הצירוף "לסלוח ולשכוח" מתמצת היטב את הקו המשותף המאפיין את הדיונים המקובלים במושג זה . האדם הנסלח נתפס כ"אדם אחר" מזה שביצע את הפגיעה , לעתים קרובות משום שהתחרט וביקש לאיין את העוול כאילו לא אירע . אולם אם הפוגע נהפך ל"אדם אחר , " ואם העוול נשכח , לא נותר עוד מרווח לוגי לסליחה . סליחה אפשרית רק במקום שקיים עוול . ככל שהעוול גדול יותר כן יש יותר על מה לסלוח . אולם ככל שיש יותר על מה לסלוח כן יש לסליחה פחות הצדקה , משום שהעוול גדול יותר , הפוגע פוגע יותר , והנפגע נפגע יותר . זהו פרדוקס הסליחה , שז'ק דרידה הוא אחד ההוגים המצביעים עליו במלוא עוצמתו . כדי לפתור את הפרדוקס מפרידים הוגים רבים בין העוול למבצעו . הם מציעים לגנות את העוול אבל לסלוח למחוללו . הסליחה , על פי גישה זו , היא קבלה של הפוגע כאדם רציונלי ובעל ערך , המסוגל לאמץ לעצמו תכליות חדשות , להשתנות ולגבש מחדש את עמדותיו המוסריות . אולם ההפרדה הזאת משאירה את העוול כחריג בלתי מוסבר בביוגרפיה של הפוגע . אין איש הלוקח אחריות על המעשה . אין הוא "של איש . " אין לו הסבר . הוא בגדר טעות שהפוגע מרחיק את עצמו ממנה - באופן שאיננו שונה מהותית מן הפטירה מאחריות שמושג הסליחה היה אמור להיבדל ממנה . יתרה מזו , גם כעסו של הנפגע על הפוגע בטרם סלח נראה על פי הניתוח הפילוסופי המקובל כטעות גרידא , שהסליחה היא בסך הכול תיקון שלה . שהרי הנפגע ידע מלכתחילה שהפוגע הוא "אדם רציונלי ובעל ערך , המסוגל להשתנות . " במר כעסו הוא פשוט "שכח" זאת ,

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help