sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

ואמנם , לפי עיקרון זה נהג ליבוביץ עצמו להסביר את הניגודים שמצא בעמדותיהם של נביאי המקרא . לדבריו , אינה דומה הסכנה הרוחנית שריחפה על העם בימי ישעיהו , היינו אלילות כפשוטה , עבודת עץ ואבן , לאיום הרוחני שריחף אחר כך בימי ירמיהו , היינו האלהה של הארץ , של העיר והמקדש . לפיכך גם התגובה הנבואית השתנתה מדור לדור . אולם המגמה הדתית העקרונית היתה אחת ואין בלתה , "קדוש הוא רק מי שמעבר למציאות . " ושוב , גם כאן לא אמר ליבוביץ את דברו רק על גיבורי המקרא ועל בני דורם אלא גם עלינו ועל בנינו ועל דורותינו , ואולי ביודעין ובלא יודעין דיבר גם על עצמו ועל המחאה ה "נבואית" שהעמיס על כתפו . אפילו המשיח לא ניצל מנחת זרועה של מלחמת קודש זו . בראשית דרכו ייחס ליבוביץ לאמונה המשיחית ערך מתקן ובונה . אמנם גם לפי דבריו באותם הימים הגאולה אינה עובדה , המשיחיות אינה נטועה בתוכנו ואינה מגוננת עלינו , אולם הוא ראה בה אמונה רוממה ותובענית , העומדת תמיד מול המציאות , מציבה לפניה אתגר ודורשת במפגיע את תקנתה . רק מאוחר יותר , כאשר פשתה בתוכנו משיחיות פוליטית וולגרית , נראה היה כי ליבוביץ דוחה מעליו לחלוטין את התקווה המשיחית ורואה בה חולשה של כוח הרצון ונסיגה מן האמונה באל אחד . אין שני מלכים משמשים בכתר אחד . אי שקט זה וערנות זו הס שאפשרו לו לצפות מראש רבים מן המשברים ומן הטלטלות שעברו עלינו . עוד בטרם הבנו זאת , הוא התרה בכולנו פן שליטתנו בעם אחר תשחית את מידותינו ותהפוך את ערינו לקסרקטינים מבוצרים . עוד בטרם הכירו בכך הוגים דתיים אחרים , הוא חזה את הסכנה הדתית הגלומה ב"חקיקה הדתית . " הוא גם היה מן הראשונים שהתריעו ברבים מפני רעתו של הקיפוח העדתי . אולם מטבע הדברים , הוא גם טעה טעויות ניכרות . לטעמי , הטעות הקשה שבהן היתה מגולמת בניתוק הנוקשה בין דת למוסר . אמת , ליבוביץ אמנם ביקש להבטיח בכך את עצמאותה של הדת , לגונן עליה מפני רדוקציה אל המוסר ומפני הבלעה גמורה בתוך ההומניזם האירופי . אך הוא לא ידע כי יבואו ימים שיתהפכו בהם היוצרות ודווקא המוסר האנושי הוא שיידחה מפני ה"דת , " ימים שהניתוק בין השניים יאיים לשוות לתורה פנים של אכזריות ומשטמה . כך קרה , למר גורלו , שדווקא אלה מבני זמננו הרחוקים ממנו ביותר - הימין הדתי הקיצוני מצד אחד והקבוצה החילונית הוולגרית מצד אחר - הם הנאחזים לפתע בכנף בגדו והם המצטטים מפיו דברים רהוטים וסדורים על הסתירה שבין תורה למוסר . ליבוביץ היה איש רנסנס : כימאי ורופא , פילוסוף ותאולוג ( לאמיתו של דבר , אנטי תאולוג , ( מוכיח בשער , מנתח פוליטי , נואם כריזמטי , שחקן , לוחם ללא חת , עורך האנציקלופדיה העברית , איש שרק מעטים תרמו כמותו להשכלתם של בני דורו . אולם מי שהכירוהו מקרוב ראו בו בראש ובראשונה מורה , איש דברים שבכל מאודו חשק ללמד , לחזור וללמד עוד ועוד . הוא נהג להיענות כמעט לכל

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help