sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הפופולרית והעממית , השיח הציבורי והאידיאולוגי , התקשורת והפנאי . כל אלה מתוארים בקצרה , בלשון לקונית ככל האפשר , לפעמים בציון שם בלבד ; תזכורת למי שמכיר וזוכר , קצה חוט למי שמבקש ללמוד . למרות הלשון הלקונית הם מתוארים בדרך כלל מתוך תשומת לב לנוכחותה של המדינה בכל התחומים המתועדים , נוכחות מנגנוניה ונציגיה , האנשים הדוברים בשמה בסמכות וברשות , והאנשים הנוטלים לעצמם את שמה כדי לדבר . זוהי תשומת לב לנוכחות המתערבת של המדינה , נוכחות מנהלת , מצנזרת , מפקחת , מעדיפה ומפלה , מענישה ומתגמלת , מטפחת ומקפחת , אלימה - כלפי מישהו - גם כשהיא מוצדקת על פי חוק ; צודקת - בעיני מישהו - גם כשהיא אלימה . נוכחות זו של המדינה שימשה תמיד זירה והזדמנות להתנגדות , לביקורת , למאבק גלוי או נסתר , להתחמקות או להתמקחות , של יחידים ושל קבוצות שלא היו מוכנים או שלא הורשו "לקחת חלק , " שסירבו או שלא היו יבולים לצעוד ב"דרך המלך . " הכרוניקה מבקשת לתעד את אירועי ההתנגדות , הביקורת וההתחמקות האלה לא פחות משהיא מבקשת לתעד את הופעותיה של המדינה , שהיו בדרך כלל גם סיבת האירועים האלה וגם תוצאה שלהם , והיא מנסה לאתר אותם בכל תחומי החברה והתרבות , לא רק בפוליטיקה . בצד אלה מתועדים כמובן גם מאבקים אחרים , בין קבוצות בתוך החברה הישראלית ובשוליה , מקרים של התנגדות לכוחות "הגמוניים" שאינם מעוגנים במנגנוני המדינה ואינם מקבלים במסגרתם תמיכה או ביטוי , וגם מקרים של התנגשות בין קבוצות שאין להן זיקה לשום מרכז כוח ברור , לא בתחומן ולא מחוצה לו . ומתועדים גם "סתם '' אירועים בחיי התרבות , החברה והמדינה בישראל שראוי לזכור אותם , למרות - או בזכות העובדה - שלא היו מעורבים בשום מאבק "ראוי לשמו . " ראוי לזכור , על שום מה ? על שום שנשמרו באירוע עקבות של תהליך שמתחיל להסתמן , או של עולם שעומד לגווע , או משום שהאירוע שיקף אווירה , תפיסת מצב , או משום שהיתה לו איזו נוכחות אחרת בתרבות . הבחירה בקבוצת אירועים אחת היא השכחה של כל היתר , ובבחירה זו יש מימד שרירותי בלתי נמנע שאי אפשר - ואסור - למחוק אותו . ולכן חשוב כמובן , לשאול גם : ראוי לזכור , לדעת מי ? לדעת מלקטי הכרוניקה ועורכיה , שרובם - אבל לא כולם - בני המעמד הבינוני , גברים יהודים , אשכנזים , צעירים , חילונים , ילידי הארץ , בעלי השקפת עולם לא ימנית . ההטיות האידיאולוגיות שלהם , הכתמים העיוורים בשדה הראייה שלהם , המוגבלות התרבותית והלשונית שלהם - כל אלה באים כאן לידי ביטוי ברור . זאת , באופן בלתי נמנע , ולמרות ניסיונות מודעים להתגבר על מוגבלויות קריאה אלה או לעקוף אותן בצורות שונות . הכרוניקה אינה תוצאה של מחקר היסטורי "מדעי" ואינה תחליף למחקר כזה . רובה המכריע מבוסס על מקורות משניים - עיתונים וכתבי עת , רובם בעברית ומיעוטם בערבית , שאת הטעויות שלהם היא בוודאי משכפלת לעתים קרובות . כדי להמעיט בטעויות כאלה נעזרנו בכמה קוראים מומחים שהעירו את הערותיהם וחסכו מאתנו שגיאות רבות . זה המקום להודות לשלמה גור , יחיעם ויץ , חנן חבר , יואב פלד , ברוך קימרלינג , דני רבינוביץ ואורי רם . האחריות לטעויות שנותרו מוטלת כמובן על מערכת תיאוריה וביקורת , ובעיקר עלי כעורך . עם זאת , מדובר לא רק בטעויות שאפשר לשרש מתוך ידיעה בדוקה של העובדות ההיסטוריות , אלא בטעויות שמהן עשויות לעתים קרובות אותן "עובדות היסטוריות בדוקות . " בעיקר ראוי לציין כאן את הכשל - ספק אם אפשר לדבר רק על טעות - שבאימוץ לשון תיאור טעונה אידיאולוגית , ולהשתמש בה כאילו היתה לשון "טבעית" ו"שקופה . " כיצד , למשל , יש לכנות את מניחי הפצצות הפלסטינים - לוחמי חופש , טרוריסטים או מחבלים ? האם יש לדבר על עולים או על מהגרים ? על התיישבות או על התנחלות ? ההכרעה כאן שונה מהכרעתו של ההיסטוריון המבקש נקודת מבט שאינה מקבלת את לשון התיאור הטעונה אלא מבקש להשתחרר ממנה , הן כדי להסביר אותה והן כדי לחשוף את מה שהיא מסתירה . שבן , הכרוניקה מבקשת לתעד גם את האופן שבו "מה שהיה" תועד , תואר , פורש ונותח , בלי להציב בהכרח את הייצוגים השונים של העבר למבחן האמת של "מה שהיה באמת . " לכן אין זה נכון לוותר לחלוטין על המינוח של שפת המקורות שבהם משתמשים . כל הכרעה כזו כרוכה בתשלום מחיר , לכאן או לכאן . במקומות שבהם היינו מודעים לכך שההכרעה בעייתית במיוחד ניסינו להשאיר את עקבותיה בטקסט , באמצעות ציטוט או הצגת קול נוסף . ישנם מקרים בולטים שבהם הדיווח העיתונאי היה שקרי ומוטעה , והתברר ככזה בחלוף זמן - בפרשת קביה , למשל , או בפרשת רצח הטרוריסטים הפלסטינים בקו . 300 במקרים כאלה הקפדנו כמובן להפריד בין הידיעה על מה שאירע לבין הדיווח , שהוצג כאירוע בפני עצמו . אבל ברוב המקרים הפער בין הדיווח העיתונאי ל"עובדות / ' בלומר לייצוג מהימן יותר של מה שאירע , ברור הרבה פחות . כשהידיעה הופיעה באופן דומה בכמה מקורות , ולא היה לנו בסיס לחשוד או לדעת שהדיווח רחוק מן האמת , הצגנו אותו כלשונו . כשהיו לנו ספקות , הדגשנו אותם . לשון הדיווח ואופן הצגת הדברים בכלי התקשורת היו מבחינתנו לא פעם העניין עצמו , מה שראוי לזכור . הקוראים ימצאו ציטוטים רבים של דברים בשם אומרם ( מצוטטים מכלי שני , כמובן , מן העיתונות ) כחלק בלתי נפרד מדברי הימים הנרשמים כאן . בחרנו את הדברים האלה כפי שבחרנו כל פריט אחר בכרוניקה ; שאלנו אם היה בהם ביטוי לנוכחות המדינה , או להגמוניה התרבותית במדינה , אם ביטאו התנגדות , מאבק , סתירה הרת משמעות , אם שיקפו חלק מן האווירה שבה התנהל מאבק , אם ראוי לזכור אותם . מתוך מה שביקשנו לעשות במכוון , ומתוך מה שעשינו שלא במכוון , נדמה שברוניקה זו רושמת במידה רבה את דברי ימי התודעה הישראלית הקולקטיבית . אבל אנו יודעים היטב שאין תודעה ממשית בזו . המקום היחיד שבו היא מתקיימת הוא הטקסט - כמו ספר זה - שנותן לה ביטוי . וטקסט זה נותן לה ביטוי בלי שיהיה אפשר להפיק ממנו ייצוג אחדותי של ה"קולקטיביות" הישראלית . הוא נותן לה ביטוי באמצעות פיזור וריבוי של קולות , של היבטים , של צורות ביטוי וצורות חיים , לעתים קרובות בלי מרכז ובלי היררכיה , ובאופן שאמור להקשות באופן שיטתי על יצירת תמונה שלמה

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help