sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

שמא היסטוריה של מומנטים שהיו "ביקורתיים באמת" נידונה להיות סיפור של החמצות ? השאלות התיאורטיות האלה אינן מחייבות אותך . את / ה יכול / ה להבליט או להצניע אותן , להתרכז ב"מומנט" עצמו או בדמות החברה הישראלית המשתקפת מבעדו ... להחיות מומנט ביקורתי מוחמץ או לקבור מומנט ביקורתי שאבר עליו הכלח ... להיות יותר או פחות "מדעי , " יותר או פחות "פואטי , " ובלבד שכתיבתך תהיה בהירה , מדויקת ומעוררת למחשבה ... מצורפת כאן רשימה של "מומנטים ביקורתיים" אפשריים . אשמח אם תמצא / י עניין לכתוב על אחד מהם . כמובן שתוכל / י להעלות גם הצעות משלך . כל אחד ממשתתפי הגיליון מוזמן להעלות הצעות משלו , וההרכב הסופי של הרשימה יהיה תוצאת התרומה המשותפת של כלל הכותבים . חמישים המסות והמאמרים המופיעים בספר זה - ברצף כרונולוגי על פי האירועים הנידונים בהם - הם פרי ההיענות למכתב זה . המערכת לא התערבה בבחירת הנושאים . הכותבים בחרו להתייחס רק לחלק מבין כמאתיים נושאים שהוצעו ברשימה המקורית . רבים הציעו נושאים משלהם . התקבלה כל הצעה שמחבר או מחברת הציעו לעניין שנתפס בעיניהם כ"רגע ביקורתי" - אירוע , יצירה , מוסד תרבותי או אדם יחיד - בתרבות , בחברה ובמדינה , בישראל של חמישים השנה האחרונות . התקבלה כל הצעה , ובלבד שנגעה לקיום הממשי או הווירטואלי של "רגע ביקורתי . " מלכתחילה נתפס המימד הביקורתי כנוגע לאפשרי , למדומה ולמדומיין , ולא רק למציאותי . כלומר , התקבלו גם הצעות ממחברים שביקשו להציג את מה שנתפס בעבר כ"ביקורת" ( או "התנגדות / ' או "חתרנות ( " כאופן של שיתוף פעולה , למעשה , עם הסדר הקיים . והתקבלו גם הצעות מן הכיוון ההפוך : לשחזר מימד ביקורתי שהוחמץ ולא זכה להתייחסות ראויה , לא בשעת ההתרחשות ולא בזיכרון הקולקטיבי המאוחר . התוצאה המונחת עתה לפניכם היא אוסף מגוון , שנמחקה ממנו במכוון הקטגוריה "חשוב . " אוסף העניינים הנידונים באן אינו היסטוריה אלטרנטיבית של ישראל , גם אם יש בו כדי לשמש שלד להיסטוריה כזו , ולמעשה ליותר מהיסטוריה אחת . יש בו לא מעט מסות ומאמרים העוסקים בנושאים מרכזיים , ה"חשובים באמת , " ואחרים העוסקים ב"אחרים" דחויים ומושתקים ובמה שעשוי להיראות מן המקום התופס את עצמו כמרכז בשולי , כאזוטרי , כקוריוז . ועם זאת , אין באוסף זה ניסיון ליצור דפוס אלטרנטיבי של קאנוניזציה לנושאים המרכזיים , וגם לא קאנון חדש של נושאים אלטרנטיביים , "אחרים . " אין כמעט תחום בתרבות שאינו מיוצג כאן , אבל אוסף זה אינו משקף בחירה מאוזנת , מתוך מחשבה תחילה , של נושאים מתחומי תרבות שונים , ובוודאי שאינו משקף בחירה מאוזנת של נושאים או כותבים במונחי הדיכוטומיות השגורות ; ימין ושמאל , ערבים ויהודים , דתיים וחילונים , מזרחים ואשכנזים , גברים ונשים , למרות שיש בו מכל אלה . אוסף המסות והמאמרים המוצגים בפניכם משקף קודם לכל מבחר שנוצר מעצם ההחלטה של נמעני המכתב המקורי להיענות או לא להיענות לפניית המערכת , והוא תוצאה מצטברת של הבחירה של כל אחד מבין הכותבים שנענו לפנייה , המשקפת את תחומי העניין ואת סדרי העדיפות שלהם . יש בספר פרישה בכמה ממדים : פרישה רחבה מאוד של תחומי התרבות ושל מגזרי האוכלוסייה הנידונים ; פרישה רחבה יחסית של סגנונות כתיבה , מהאקדמי החמור ועד לפיוטי ולמשתעשע , ושל דרכים בהבנת הפרקטיקה הביקורתית , הן כמושא לדיון והן כמה שמדריך את מעשה הכתיבה עצמו,- פרי ^ ה רחבה פחות בבל הנוגע להשקפות העולם של הכותבים . במלים אחרות , ויתרנו על הניסיון ליצור "איזון" מלאכותי סביב מרכז מדומיין שנקבע מראש . עצם קיומו של מרכז כזה והיומרה לייצג אותו מוצבים כאן בסימן שאלה , מוטלים בספק , נחקרים במבט ביקורתי . זאת , על סמך ההנחה שאיזון מדומיין זה משרת בדרך כלל את מי שבידיו לקבוע מה מאזנים , לפי מה מודדים את הצריך איזון , מה יהיה אורך מוטות המאזניים ואלו משקלות אפשר להניח עליהן . במקום לצייר מחדש את אותו מרכז מדומה ולייצר מחדש את אשליית האיזון שסביבו , ספר זה מציע לך הקורא / ת , במופגן ובמוצהר , להתבונן בדברי ימי ( מדינת ) ישראל באופן לא מאוזן . להבדיל מן האמת , העניין , הגיוון והדיוק ההיסטורי - ההשגחה על האיזון , כך הנחנו מן ההתחלה , אינה מתפקידנו . אלה שהפקידו את עצמם על האיזון ידאגו בוודאי לאזן את התמונה המפורקת שמציג ספר זה . האוסף המכונס בו מבקש להקשות עליהם את מלאכתם , על ידי יצירת ריבוי קולות , תמונות ונקודות מבט , שכולם שייכים לכאן בזכות , ולמרות זאת אי אפשר ללכדם למכלול קוהרנטי אחד . העמוד הימני : כרוניקת אירועים בעמוד הימני , לכל אורך הספר , מופיעה כרוניקת אירועים , דברי הימים של מדינת ישראל , חברתה , תרבותה וכלל תושביה . הכרוניקה מתחילה ב 29 בנובמבר 1947 ומסתיימת ב 5 ו במאי . 1998 רשימת האירועים מחולקת על פי שנים וחודשים , ובכל חודש מופיעות שתי קבוצות אירועים : בתחילה - אירועים מתוארכים לפי יום התרחשותם ואחר כך - אירועים שאינם מתוארכים לפי ימים . אירועים סמוכים בזמן הנוגעים לעניין אחד מתוארים בתאריך הראשון שבו ראינו טעם להזכיר את אותו עניין . בשולי הדף משובצים דימויים של מסמכי תרבות שונים מהתקופה המתועדת - כריכות ספרים , שערים של כתבי עת , עטיפות תקליטים , כרזות סרטים והצגות וכדומה . אלו אירועים מתוארכים בכרוניקה ? אירועים אלימים , במובן : מלחמות ופעולות גמול , התקפות טרור ופעולות טיהור . סערות פוליטיות , זה ברור : מפלגות קמות ונופלות , מתפצלות ומתאחדות , בריתות ובגידות , הפגנות ושביתות . כל אלה הם אירועים שכל רישום של דברי הימים של ישראל , בישראל , אינו אפשרי בלעדיהם . אבל הכרוניקה אינה מרחיבה בעניינם וכוללת לצדם אירועים בתחומי הכלכלה והחברה , המשפט , הספרות והאמנויות , התרבות

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help