sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

פתרו דבר התרבות הישראלית מסרבת היום לכל סיפור על הגמוני . היא מפרקת בעצמה , באמצעות הריבוי המסוכסך של הקולות המתרוצצים בה , כל ניסיון לכפות עליה סיפור כזה . מאיזו נקודת מבט אפשר להבין את התפתחותה ואת מצבה העכשווי ? איך אפשר , למשל , לכתוב בעברית על התנגדותם של חסידי סאטמר לתחיית העברית בלי לחבק אותם חיבוק דוב אל תוך המפעל הציוני ? איך ראוי לכתוב על הישגיו של מפעל זה מנקודת מבטם של אלה ששילמו , ועדיין משלמים , את מחירו ? ומי מוסמך לעשות זאת ? איזה מקום בתולדות מדינת ישראל ראוי לשמור לאלה ( יהודים ואף ציונים , לא רק ערבים ) שהתנגדו להקמתה ? האם המנצחים רשאים לכתוב את ההיסטוריה של המנוצחים ? האם המנוצחים מסוגלים לכתוב את זו של המנצחים ? ומי בדיוק נוצח כאן , ומי ניצח ? הפלסטינים ? החרדים ? הסוציאליסטים ? מקרבי הגאולה או מקרבי הקץ ? האם בידינו לקבוע כבר ? האם כיווני התפתחות אחרים , תפיסות אחרות של המציאות הישראלית , שהיו בבחינת אפשרויות שהבהיקו לרגע , בשעה של התנגשות ומאבק , ואחר כך , כך נדמה , כבו ונשכחו , הן חל ק מן המוזיאון של התרבות או איבר חי בתוכה ? אחרי חמישים שנות ריבונות ישראלית , מה נותר עוד לתעד , מה יש להציל מתהום הנשייה , מה כבר אפשר להספיד באופן סופי ? ולבסוף , איך ראוי להקדיש גיליון מיוחד של מחשבה ביקורתית ליובלה של מדינת ישראל , בלי לקדש ובלי לקונן , בלי להצטרף לחוגגים ובלי להסתפח למיואשים ולמנוכרים , לציניקנים הגמורים , לאלה שנקעה נפשם ? הספר המונח לפניכם הוא ניסיון להשיב על השאלות האלה , שכולן מקופלות למעשה בשאלה האחרונה , ועוד קודם לבן בעצם ההחלטה להקדיש גיליון מיוחד של כתב העת תיאוריה וביקורת לשנת היובל של מדינת ישראל . בלי שמחת חג , מתוך תחושת מועקה כבדה המשותפת לרוב הכותבים , באופן מורכב וביקורתי , מציע ספר זה אוסף מגוון של מחשבות , נקודות מבט וכיווני מחקר על ההיסטוריה של ישראל - המדינה , החברה והתרבות - ועל המציאות הישראלית היום . הספר מורכב משני חלקים : בעמודים הימניים מוצגת כרוניקה שוטפת של אירועים מה 29 בנובמבר 947 ו ועד ל 5 ו במאי ; 1998 בעמודים השמאליים מופיעים מאמרים ומסות על "רגעים ביקורתיים '' בתולדות מדינת ישראל . גם אלה מסודרים ברצף כרונולוגי , על פי תאריכי האירועים או היצירות שבהם הם עוסקים . העמוד השמאלי : מאמרים ומסות לפני כשנתיים הזמינה מערכת תיאוריה וביקורת כמאה וחמישים אינטלקטואלים וחוקרים , רובם אנשי אקדמיה , כמעט כולם ישראלים , להשתתף בגיליון מיוחד לכבוד שנת היובל של מדינת ישראל . הנמענים באו מתחומי התמחות מגוונים , היו בעלי גישות מחקריות שונות והשקפותיהם האידיאולוגיות כיסו טווח רחב , אבל לא שלם , של הקשת האידיאולוגית הישראלית . הם התבקשו להציג "רגע ביקורתי" אחד בתולדות ישראל , לתאר את ההקשר והנסיבות שבהם התרחש אותו "רגע , " לנתח את משמעותו ולהציג את תוצאותיו . הנה קטעים ממכתב ההזמנה : כתב העת תיאגר 1 ה _ וביקורת ייצא בגיליון מיוחד לרגל שנת החמישים של ישראל : 50 " ל . " 48 הגיליון יכיל סדרת מאמרים קצרים על כחמישים "מומנטים ביקורתיים" בתרבות הישראלית , שיופיעו בסדר כרונולוגי . לצדם תופיע , באמצעות עריכה גרפית מיוחדת , כרוניקה שוטפת של התרבות הישראלית מאז הקמת המדינה . אני פונה אליך כדי להציע לך להשתתף בגיליון זה ולכתוב מאמר על אחר מאותם "מומנטים ביקורתיים . " מהו "מומנט ביקורתי ? " דבר מה שהיתה גלומה בו ביקורת על ה"סדר הקיים" ( ה"קונסנזוס , " ה"תרבות ההגמונית , " ה"איריאולוגיה השלטת" וכדומה ) או סירוב להשלים עם סדר זה , שהתבטא בהתנגדות גלויה או בחתרנות , ובלבד שהיה בהם כדי לערער על הנחות היסוד של אותו סדר . ערעור כזה יכול לבוא מימין ומשמאל , זה מובן מאליו , מלמעלה ( מן ה"תרבות הגבוהה ( " ומלמטה ( מן ה"תרבות העממית , " אבל אולי גם מתוך "תעשיית התרבות , ( " מבפנים ( בבחינת "מהרסיך ומחריביך ממך יצאו ( " או מבחוץ ( על ידי גורמים זרים ו"עוינים , " באמצעות יבוא והסתננות . ( דבר מה ביקורתי כזה יכול להיות יצירה אחת או במה תרבותית ששימשה יצירות רבות , פועלו של אדם מסוים לאורך ימים או בתקופה מוגדרת , מוסד , מעשה או אירוע שפעולתם , או עצם נוכחותם בתרבות , יצרו "מתח ביקורתי , " איימו על נציגי ה"סדר הקיים" או הרגיזו אותם וגרמו להם לצאת מהכלים , להתעלם או להעלים , למחות או למחוק , לדחות או לחבק חיבוק דוב . אינני מבקש להציע כאן הגדרה מפורשת אלא אוסף של אפשרויות . אני מזמין אותך לחשוב יחד עם שאר המשתתפים בגיליון מה עושה אירוע , יצירה , אדם או מוסד ל"ביקורתיים ? " באלו תנאים מופיע המימד הביקורתי ובאלו תנאים הוא נשחק ונעלם ? עד כמה תלוי האפקט הביקורתי בהקשר התרבותי שבו הוא מופיע , והאם הוא ניתן לשימור כשהאקט , היצירה , המוסד או האירוע מועתקים ממקום למקום , משוכפלים מעת לעתי האם אפקטיביות והצלחה הם קני מידה לביקורתיות ? או

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help