sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

שרין לחיי המעשר , 1 קרי : הכרעותיו והנהגותיו של הציבור היהודי המאורגן . אבל דומה כי בדרך זו אין מנוס מדלדול רוחני ומשיגרה מתבלה . המשא ומתן בשאלות הלאום נעשה יותר ויותר במטבעות שחוקים שכמעט אין להכיר את צורתם , ואין לו נגיעה במה שמטריד באמת את החלק הרגיש והחושב בציבור , וביחוד בנוער . שטחיות החויה והמחשבה , רפיסותם של ארחות חיים , הרגשת התלישות והריקות-על אלה אין מתגברים בדיון חוזר ונשנה בשאלות הציונות ומדינת ישראל . משום כך דומה שהגיעה השעה להעז ולדון בנושאים הדורשים התנסות פנימית , מאמץ של חשיבה והרחבת הידיעה . החיבור שלפנינו הוא דין וחשבון על צעד אחד בכיוון הזה . החיבור מחולק לשני חלקים . חלקו הראשון והעיקרי הוא שיטתי ומגובש . ענינו הסתכלות ביקרתית בתהליך ממושך למדי של התנסות אישית ולמידה , והעובדה שמדובר בשיפוט על התנסות אישית מסבירה את היכולת להביא את הדברים לידי גיבוש שיטתי . אולם דומה כי עובדה זו דוקא מחייבת הטעמה שאין החלק הזה מכוון לתיאור מדעי של היהדות . הכוונה היא לתיאור ביקרתי של יחס סוביקטיבי אל היהדות . כך היא יכולה להראות למי שהגיע ללמודה מזוית ההסתכלות האישית המוגדרת בפרק הראשון . ועוד : הכוונה לתיאור של יחס סוביקטיבי מסבירה את דרך הכתיבה המסאית . חלק זה חב חובות רבים להוגי דעות שונים ביהדות של ימי הבינים והעת החדשה . אולם הכתיבה של המסה היא מרוכזת וישירה ואיננה מצביעה לא על מקורות השפעה ולא על מוקדי ויכוח . אמנם המעיין גם בחלק זה ימצא הערות שיפנו אותו , בהרחבה יחסית , לכמה הוגי דעות שמחשבתם מהווה רקע למסה . אולם הערות אלה נכתבו בחינת נספחים לאחר השלמת המסה . אין הם חלק אורגני ממנה ואין לקרוא בהם כחלק אורגני ממנה אלא כפירוש מתלווה אליה , כדי לא להפסיק את רציפות המחשבה . החלק השני בא להשלים את החסר בחלק הראשון , ביחוד בשני פרקיו הראשונים . כוונתו לתאר את המסגרת הכללית של תולדות ההגות היהודית וליצור באופן זה הקשר מדעי להתמודדות האישית . עם זאת אין החלק השני שיטתי כקודמו . תיאור שיטתי מחייב יריעה רחבה מאוד בפני עצמה . הוא הועמד , איפוא , על תיאור של שלוש גישות חשובות במייחד . אין צריך לומר : הערכת חשיבותן היא אישית . כאמור , יש לראות בחיבור הזה המשך , ואין המשך שאיננו מחייב המשך . שני צעדים בשני כיוונים משלימים מתבקשים ממנו . הצעד

עם עובד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help