sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

אבותיה המייסדים - איניאס , כזכור , הוא בנה של ונוס , ורמוס ורומולוס הם צאצאיו של מארס - הרי שבמקרה של ישראל , העם ככלל , במובן 8 המטפורי , הוא בן האלוהים . כשאלוהים שולח את משה אל פרעה , לשחרר את העם , הוא מכריז : "בני בכורי ישראל ; ואומר אליך שלח את בני " ( שמות ד , כב-כג . ( העדיפות שמעניק האב לישראל מייצגת תרגום למונחים לאומיים של היפוך חוק הבכורה - תופעה מרכזית כל כך בחיי האבות . אלוהים מרומם את העם שאיחר להיוולד ועלה "על הבמה אחרי שכל שכניו כבר תפסו את תפקידיהם ההיסטוריים" Greenberg 1969 , ) ( 12 למעמד הבכור הנבחר . 9 ישראל הוא עם נבחר , עמו של אלוהים , אבל הסיבה לבחירתו נשארת עלומה . הוא אינו הופך לעם מאוחד למופת , לגיבור כל יכול , בעל אמות מידה מוסריות ודתיות גבוהות . עם ישראל הבוגר יותר , בערבות מואב , בפתחה של ארץ כנען , מבוסס בהרבה מקהילת העבדים שיצאה ממצרים , אך אין פירוש הדבר שתהליך התמסדותו כרוך גם בהתקדמות רוחנית . ההיסטוריה המקראית איננה מבוססת על עקרון הקידמה . בעוד שבשלבים הראשונים של המסע סוגדים בני ישראל לעגל הזהב במשתה קרנבלי , הרי שבתחנה האחרונה , לפני שהם חוצים את הירדן , הם " נצמדים" לבעל פעור ( בהשפעתן של בנות מואב ) ומחליפים את מנהגי הדת המצריים במנהגים כנעניים . בשירת האזינו , בה מספק משה מבט סינופטי על תולדות ישראל , מיוצג העם כבן כפוי טובה שהתנהגותו איננה משתפרת עם הזמן : "הלה' תגמלו זאת , עם נבל ולא חכם ? הלא הוא אביך קנך , הוא עשך ויכוננך" ( דברים לב , ו . ( במקום להעריך את שעשה האל למענם , אומר משה , לא היסס העם שגדל למרוד באלוהיו במלוא כוחו : "וישמן ישורון ויבעט " ( שם , טו . ( התופעה המרתקת במיוחד בעיני , בביוגרפיה הראשונית של עם ישראל אלה מאלה כמו יחזקאל קויפמן ( תשל"ב , ( פיליס טריבל ( Trible 1978 ) וג'ק מיילס . ( Miles 1995 ) אך אצל רובם לא הוקדשה תשומת לב רבה להאנשה המקבילה של העם . . 8 זהו היפוך מונותאיסטי מעניין של המוצא האלוהי המיוחס לגיבורים במסורות הפוליתאיסטיות . אי אפשר להגדיר שום גיבור מקראי כבנו של אלוהים ( דבר שהיה הופך את האל לאנתרופומורפי מדי , ( אבל העם כולו יכול לזכות במעמד כזה , דווקא משום שמדובר בזיקה מטפורית בבירור . . 9 עוד על הטיפול המקראי בישראל כעם "צעיר , " ראו אצל פונקנשטיין . ( 34-31 , 1991 )

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help