sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

4 ארוך לארץ המזוהה כארץ האבות , וכיבוש עקוב מדם . המייחד את המקרא הוא המידה שבה הוא מסתמך על האנשה ( personification ) ודרמטיזציה של העם . באיניאס , לשם השוואה , ציר העלילה הוא איניאס . הנדודים בין טרויה לארץ החדשה המובטחת הם בראש ובראשונה נדודי איניאס : העם נשאר כרקע חיוור למדי . אין הוא נכנס לעימות בין עם איניאס ובין עם האלים שהיה מקנה לו מקום במרכז הבמה . לטקסט המקראי דרך שונה לגמרי לתאר את הדרמה הלאומית . עם ישראל הוא גיבור ראשי שפעולותיו ומאבקיו קובעים את פני המפה עד כדי כך שארבעים שנות נדודים במדבר מתוספות למסע כתוצאה מכך שהעם מעדיף , בעזות מצח , את מצרים על פני כנען . עיצובו של עם ישראל כדמות הוא אסטרטגיה שרב כוחה המאחד , אבל המטפורה איננה מניבה תיאור אחיד של היווצרות האומה . הטקסט המקראי חושף נקודות של מתח בין מסורות שונות בנוגע לתולדות העם ואופיו . אפילו זהותו המינית של העם איננה יציבה . בעוד שהתורה מעצבת דמות זכרית , ומכנה את האומה בשם "עם , " הרי שהנביאים מרבים לייצג את ישראל כאשה , ומשתמשים בשמות "ירושלים" או " ציון" ככינויים לאומיים חלופיים . בדומה לשחזור ההיסטוריה האנגלית בספרה של וירג'יניה וולף אורלנדו , מגלה ההיסטוריוגרפיה המקראית גישה מורכבת לייצוג מגדרו של העם , גישה המאפשרת מעברים בין תפקידי המינים , כמו גם הגדרה פתוחה וגמישה יותר של זהות גברית 5 ונשית . ספר זה מתמקד בשאלת הדמיון הלאומי בתורה ומכאן שאעסוק 6 בהבנייתה של דמות גברית , המתוארת כבנו בכורו של האל . מדובר כאן בהאנשה כפולה של אלוהים ושל העם היוצרת קשר משפחתי בין 7 השניים . אם מקורה המקודש של רומי מובטח בזכות דמם האלוהי של . 4 על ההשוואה בין הרננ"ך לא'טאק ראו ליכט ( תש"מ980- ו . 1-21 Weinfeld 1993 , ;( . 5 באורלנדו מגישה וירג'יניה וולף סיפור פרובוקטיווי על דמות ושמה אורלנדו , שנולד כבן זכר בתקופה האליזבטנית וכמה מאות אחר כך , במאה השמונה עשרה , הופך לפתע לאשה . תולדותיו / ה של אורלנדו קשורות לבלי התר בתולדות אנגליה . . 6 רק בספרי הנביאים מובנית האומה ברעייתו של אלוהים . לניתוח מרתק של מטפורת הבעל והרעיה ראו אצל הלברטל ומרגלית . 7 . ( Margalit 1992 , 9-36 Halbertal and ) רבות נכתב על אופיו האנתרופומורפי של אלוהים . עסקו בכך חוקרים שונים

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help