sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הבא , סיפור מגדל בבל , מביא סיפור אטיולוגי על מקור ההבדלים הלאומיים . האנושות , כך מספרים לנו , היתה פעם אחת ואחידה , "ויהיה כל הארץ שפה אחת ודברים אחדים " ( בראשית יא , א . ( אבל האנשים החליטו לבנות מגדל "שראשו בשמים , " וקראו תיגר על התיחום המפריד בין האנושי לאלוהי . בתגובה , בלל האלוהים את שפתם ופיזר אותם על פני האדמה . מעניין שסיפור מגדל בבל , שם נקשרת העוצרות העמים עם פיצול לשוני , מזכיר את טענתו של אנדרסון , כי עליית הלאומיות באירופה כרוכה בירידת קרנה של הלטינית כלשון האינטליגנציה הגבוהה הכל אירופית והתעצמותן של שפות הדיבור הוורנקולריות ( שם , . ( 48 ודאי , עם ישראל הקדום איננו מדינת לאום , ( nation state ) ואף אי אפשר לדבר בהקשר זה על לאומיות ( nationalism ) או ריבונות ( אף כי החירות היא חלק בלתי נפרד מההתעוררות הלאומית במקרא . ( ישראל הוא עמו של אלוהים , ולאלוהים הזכות והכוח להשמידו וליצור במקומו 2 עם אחר . ואכן , הוא קרוב לכך פעמים רבות . ועם זאת , השאלות המרתקות שמציג אנדרסון - כיצד מדומיינות אומות ? מהן האסטרטגיות שבאמצעותן נבנה הזיכרון הלאומי ? כיצד נוצרת תחושת השתייכות לאומית ? - רלוונטיות ביותר לעיצוב תולדותיו של עם ישראל במקרא . אין בכוונתי לטעון שספרויות לאומיות הן חזון נפרץ בעולם העתיק . התעסקותו של עם ישראל בסיבת קיומו היא יוצאת דופן במזרח הקרוב 3 הקדום . אולם , ביוון , ובמיוחד ברומי , לנרטיבים העוסקים במקורות לאומיים תפקיד חשוב ביותר . אריק גרואן מציע ניתוח חודר של היווצרות הזהות הלאומית הרומית על רקע התרבות היוונית . גרואן בוחן פריצות דרך תרבותיות כמו הבחירה לאמץ את אגדת טרויה כמיתוס של מוצא . "היא איפשרה לרומי לקשר את עצמה עם המרקם העשיר והמורכב של המסורת ההלניסטית ... אך בה בעת גם הכריזה על נבדלותה של רומי מאותו עולם" . ( Gruen 1992 , 31 ) הביוגרפיה הלאומית של ישראל מזכירה את זו של רומי . גם בה יש הבטחה אלוהית , היבדלות מתרבות גדולה , חיפוש אחר שורשים אבודים , מסע . 2 סטיבן גרוזבי מציע אנלוגיה מעניינת בהקשר זה . לטענתו , הזיקה לאל מסוים של ארץ מסוימת בלאומיות העתיקה , אנלוגית למושג האזרחות בלאומים מודרניים . 3 . ( Grosby 1991 , 245 ) דיון מקיף בשאלת הספרות הלאומית במזרח הקרוב העתיק ראו אצל משה גרינברג . ( Greebnerg 1969 , 12-13 )

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help