sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הדוגמאות שהוא מביא , החשובה במיוחד לנושא של ספר זה , היא שאלת הביוגרפיות הלאומיות . בפרק העשיר , גם אם קצר , החותם את ספרו קהיליות מדומ" נות ( שם , ( 243-240 טוען אנדרסון שאומות , בדומה לפרטים , מייצרות ביוגרפיות . קשה יותר לאתר את רגע לידתן של אומות , קל וחומר את רגע מותן , אך לשני אופנים אלה של נרטיב ביוגרפי ( האינדיווידואלי והקולקטיווי ) יש הרבה מן המשותף . מעל לכל , שניהם מנסים להחליק את איכותו הפרגמנטרית והחמקמקה של הזיכרון ולעצב קו התפתחות קוהרנטי , תפיסה של זהות . אני שואלת את המושג "ביוגרפיה לאומית" משולי עבודתו של אנדרסון ומעמידה אותו במרכז תשומת הלב . קריאה זו להתבוננות נוספת במושג כרוכה בהעברתו לתחומים חדשים . ראשית , מחקרי נודד ממסגרת המחשבה המדינית ( עניינו העיקרי של אנדרסון הוא מקור הלאומיות והתפשטותה ) לתחום המחקר הספרותי . אני מתמקדת בביטויים הטקסטואליים של המטפורה , ברשת האנתרופומורפיזמים שבאמצעותה מתעוררת לחיים דמות קולקטיווית ושמה "ישראל . " אני חוקרת את ייצוגם של מניעים קבוצתיים , תשוקות סמויות , חרדות קולקטיוויות , הדרמה והמתח הנגלים בכל שלב ושלב בחיי העם : מהלידה בגלות , דרך ההנקה במדבר , ועד לתהליך הארוך של התבגרות שאין לה סוף מוגדר . שנית , אני מעבירה את הדיון בעיצובן של זהויות אינדיווידואליות וקולקטיוויות מהתקופה המודרנית לעולם העתיק . כמו מרבית חוקרי הלאומיות בזמננו מתייחס גם אנדרסון לאומה כאל תופעה מודרנית , שראשיתה בתקופת ההשכלה . הוא עומד , בצדק , על אופיה ההיסטורי של האומה בביקורתו על תפיסות קודמות המגדירות זהות לאומית כטבעית ואוניוורסלית . אולם , כאשר הוא מגביל את היקף הבחינה ההיסטורית הדרושה כל כך של התופעה , הוא מתעלם מהגילויים המרתקים של עיצוב זהויות לאומיות בתקופות קודמות . ה"עם " ( הרבה יותר מה"עיר " או מה " שבט (" הוא הקטגוריה הראשונית למיפוי העולם במקרא . התפיסה המקראית בעניין זה , כפי שטוען יעקב ליכט ( תש"מ , ( 119 , 1980- קרובה יותר לאירופה של המאה התשע עשרה מאשר לאירופה הפאודלית בימי הביניים . רשימת העמים בבראשית פרק י מפרטת גניאולוגיה של שבעים עמים שונים מיוון וכרתים דרך כוש ומצרים ועד לכנען , בבל ואשור , שנפוצו בארץ אחרי המבול . הפרק ו . ביקורת דומה ראו אצל סמית nnrpnj ) ( Smith 1987 ) של קרלה הסה ותומס לקר . ( Hesse and Laquer 1994 , 1-12 )

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help