sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הקדמה " הבט נא השמימה , " אומר אלוהים לאברהם ב " מחזה " לילי , בין התגלות לחלום , "וספור הכוכבים אם תוכל לספור אותם ... כה יהיה זרעך" ( בראשית טו , ה . ( כדי לדמיין מושג מופשט כל כך כמו "עם" יש צורך בכוח פואטי , בקפיצה מטפורית שתסייע להבין את המעבר מהיחיד לרבים . אברהם , בנקודה זו של חייו , מתקשה לצייר בדמיונו אפילו את לידתו של תינוק אחד ( שהרי הוא זקן וערירי , ( אך אלוהים תובע ממנו לצאת מהאוהל אל תוך הלילה ולראות בחזונו את לידתו הצפויה של עם שלם . מראה הכוכבים הזרועים במרחבי השמים משמש מפתח להבנת הדימוי הקולקטיווי של צאצאי אברהם . עם זאת , הרבה נשאר סתום . המטפורה איננה פותרת את חידת העם לעתיד , אלא דווקא פותחת אותה באמצעות הרחבת האופקים . אלוהים מזמין את אברהם לספור את כוכבי השמים רק כדי להוכיח שמדובר במשימה בלתי אפשרית , שכן מתברר שהכוכבים הם ללא חקר , לאין ספור . אך הכוכבים אינם אלא מטפורה מנחה ראשונית . המטפורה המרכזית של העם במקרא זוהרת פחות ומורכבת יותר : העם מדומיין בעיקר כאדם . ההיסטוריה של עם ישראל , אטען , מעוצבת בטקסט המקראי בביוגרפיה . העם - במיוחד בספרי שמות ובמדבר - שם עולות השאלות הראשוניות על מוצא העם וייחודו , הוא דמות . יש לו קול ( המיוצג לעתים בצורת יחיד ;( הוא נאנק ונאנח , מתלהב לעתים , מתלונן תכופות ומתמרד שוב ושוב נגד משה ואלוהים . יש לו גוף קולקטיווי : לב ערל ( דברים ל , ו , ( ומעל לכל , עורף קשה , לא מתרצה ( שמות לב . ( לעם ישראל יש סיפור חיים : הבשורה על הולדתו הקרבה מופיעה בימי אברהם ; לידתו הפלאית מתרחשת עם יציאת מצרים וחציית ים סוף ; לאחר מכן באה תקופה ארוכה של ילדות ושל התבגרות חסרת מנוח במדבר , ולבסוף מתקרב העם לבגרות כלשהי , עם כיבושה של כנען . חשיבות המטפורה בבניין אומות הובהרה בכתביו החדשניים של בנדיקט אנדרסון . ( Anderson ) אומה , לטענתו , היא בהכרח מדומיינת , שכן היא מורכבת מפרטים רבים שאינם מכירים אלה את אלה , אך בתודעת כל אחד מהם "יש דימוי של שייכותם לאותה קהילה " ( אנדרסון 999 ו , . ( 36 אנדרסון מתעניין במיוחד ביכולתם של נרטיבים לאומיים ליצור תחושת אחדות והמשכיות בנקודות שבר ברורות . אחת

מכון ון ליר בירושלים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help