sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

א . הבדלים על רקע דת שוויון בסיכויים להשגת תעודת בגרות הוא אחד ממרכיבי תחושת השוויון של אזרחיה הלא יהודים של מדינת ישראל . הבדלים גדולים מדי לטובת האוכלוסייה היהודית מחדדים את תחושת האי שוויון . בדומה לאוכלוסייה היהודית , גם האוכלוסייה בין נתוני מפקד האוכלוסין לנתוני משרד החינוך . בעבודה זו בחרנו שלא לעשות כן , מן הטעמים הבאים : א . עבודה זו בוחנת , בין השאר , את הפערים בדור הילדים לעומת דור ההורים . מידע כזה , שהוא בעל אחידות בהגדרת הנתונים , קיים רק במפקד האוכלוסין ; ב . יש יתרון בשימוש בנתונים שנאספו באותה שיטה . יתר על כן , זיווג של קבצי נתונים שונים חשוף לטעויות ; ג . עולים שהגיעו בגילאי 19 עד 21 מצוידים בתעודת בגרות אינם נכללים בנתוני משרד החינוך . בניית מדגם מזווג של נתוני משרד החינוך ומפקד האוכלוסין לגבי ארבעה מחזורים של תלמידים עלול להיות חשוף לטעויות ; ד . נתוני משרד החינוך לגבי שיעור הזכאים מתוך כל שנתון סובלים מהטיה משום שהצעירים החרדים נכללים בשנתון ועל פי רוב אינם זכאים לתעודת בגרות ואינם שואפים לה . שיעור הזכאות לתעודת בגרות בקרב צעירים בני 18 עד 21 עומד על 53 . 9 % במדגם הכולל גם צעירים שאינם מתגוררים עם הוריהם ( לוח ו עמ' . ( 41 שיעור זה גבוה משמעותית מהשיעור הנקוב בפרסומים הרשמיים של משרד החינוך ושל הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה , שעמד בשנת 1995 על 37 . 99 & מקרב קבוצת הגיל של בני ה 17 ( לוח , 13 עמ' . ( 54 שיעור הזכאות לתעודת בגרות בקרב צעירים בני 18 עד 21 המתגוררים עם הוריהם , על פי נתוני מפקד האוכלוסין לשנת , 1995 הוא 56 . 2 % ( לוח , 3 עמ' , ( 42 נתוני משרד החינוך משקפים נתוני אמת לגבי צעירים שזכאים לתעודת בגרות מלאה מתוך שנתון מסוים . לעומת זאת , נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לגבי שיעור הזכאות לתעודת בגרות מבוססים על סקר שנערך בקרב חמישית מאוכלוסיית ישראל . שיעורי הזכאות לבגרות המובאים בעבודה זו גבוהים מאלו המדווחים על ידי משרד החינוך . הפער בין נתוני משרד החינוך לנתוני מפקד האוכלוסין מבטא כמה הבדלים . השאלה במפקד האוכלוסין מתייחסת לתעודה הגבוהה ביותר שקיבל המרואיין . נראה כי מרואיינים רבים ענו "תעודת בגרות , " גם כאשר היתה ברשותם תעודת בגרות חלקית ( למשל , כאלו שחסרים מקצוע אחד לזכאות . ( הסבר נוסף לכך ששיעורי הזכאות לבגרות המובאים בעבודה זו גבוהים מאלה המדווחים על ידי משרד החינוך , הוא השימוש בנתוני ארבעה שנתונים , ולא שנתון אחד . חלק מן הצעירים שאין ברשותם בגרות מלאה שבים ונבחנים , וחלקם נמצאים זכאים לתעודת בגרות מלאה . עם זאת , ההשפעה של גורם זה על שיעורי הזכאות במדגם אינה גדולה .

מכון ון ליר בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help