sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

. 1 תיאור עובדתי ישנם שני מקורות מידע על הזכאות לתעודת בגרות : נתונים אדמיניסטרטיביים של משרד החינוך ונתוני מפקד האוכלוסין , שמקורם בסקר . ניתן ליצור קובץ שמזווג ג . ממצאי העבודה החלק הראשון בעבודה יתאר את שיעורי ההצלחה בהשגת תעודת בגרות בקרב קבוצות שונות באוכלוסייה , על בסיס נתוני המדגם שנבחר מתוך מפקד האוכלוסין לשנת . 1995 התיאור העובדתי נועד לענות על השאלה באיזו מידה קיימים פערים בהישגים הלימודיים בין קבוצות אוכלוסייה שבאופן אפריורי הן בעלות כישורים שווים בממוצע . החלק השני בעבודה יבחן את ההשפעה הייחודית של גורמים כמו השכלת ההורים ומצבם הכלכלי על סיכויי ההצלחה של ילדיהם להשיג תעודת בגרות . בדיקת ההשפעה של כל גורם בנפרד נעשתה על ידי שיטה סטטיסטית מקובלת למדי — רגרסיה . התרומה הייחודית של שיטה זו היא ביכולתה לענות על שאלות חשובות : האם הפערים בהישגים הלימודיים בין קבוצות אוכלוסייה שונות הם תוצאה של הפערים ברקע ההשכלתי של ההורים , פערים במצבם הכלכלי של ההורים או שילוב של השניים . ייתכן גם כי הפערים בהישגיהם הלימודיים של הילדים כלל אינם מתואמים עם הפערים ברקע המשפחתי של ההורים . החלק השלישי בעבודה יבחן את מכלול יחסי הגומלין בין כל המשתנים שנצפו , בניסיון לאתר את האיכויות החברתיות הבסיסיות שתורמות להשגת תעודת בגרות . העיבוד הסטטיסטי נעשה באמצעות הסילום הרב ממדי ( MDS ) ( ספציפית , על ידי ניתוח מרחב הממדיות הקטנה , . ( SSA שיטה זו מאפשרת איתור מיקומו של המשתנה " זכאות לבגרות" בפרספקטיבה של מכלול משתני הרווחה , ובכך תרומתה הייחודית . שיטה זו מאפשרת , על ידי הסתכלות בו בזמן על משתני המחקר , להסיק איכותית מהם הגורמים המשפיעים על הסיכויים לבגרות — בבחינת תיאור היער ולא העצים . תשובות לשאלות אלה הכרחיות לזיהוי מקור הפערים בהישגים הלימודיים ! האם המקור נעוץ בפערים שקיימים בדור ההורים , ובאמצעות מנגנונים ידועים משתמרים הפערים ומועברים לדור הילדים ? או שמא מקור הפערים הוא במערכת החינוך , שמעצימה או מחלישה את הפערים בהשוואה לדור ההורים ? מובן שייתכנו גם שילובים שונים של שתי האפשרויות הקודמות . יתר על כן , תשובות לשאלות אלה עשויות להצביע על דרכים אפשריות לצמצום פערים בחינוך בכלל ולהעלאת הסיכויים לקבלת תעודת בגרות בפרט .

מכון ון ליר בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help