sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

שאיפתם של מרבית חלקי האוכלוסייה . ההנחה שמוצאו של אדם אינו מעיד על כישוריו המולדים פירושה , שהבדלים משמעותיים בהישג לימודי חשוב ( כמו השגת תעודת בגרות ) בין קבוצות אוכלוסייה מעידים על מחסומי גישה , שאת פשרם יש הכרח לברר . מחקר זה מציג שני רבדים : רובד אחד הוא תיאור עובדתי של ההבדלים בין קבוצות מוצא ולאום שונות בשיעורי הזכאות לבגרות . שורה של עבודות מחקר , שרק את חלקן נזכיר , תיעדו בעבר את הפערים בהישגים הלימודיים שבין יהודים ללא יהודים ( Levin-Epstein and Semyonov 1993 ) ובין מזרחים לאשכנזים ( נהון . ( Savit 1990 ; 1993 הייחודיות של עבודה זו היא בהגדרת המוצא של קבוצות באוכלוסייה היהודית . ההגדרה של מזרחי ומערבי חייבת להביא בחשבון את העובדה שהאוכלוסייה הישראלית הצעירה מורכבת היום מצעירים רבים שנולדו בחו"ל , צעירים שהם בני עולים וצעירים שהם נכדים לעולים . נוסף על כך ישנן קבוצות מעורבות מוצא . כלומר , הגדרה הנשענת על ארץ לידת האב בלבד אינה מספקת עוד . לאחר שמגדירים מיהו מזרחי ומיהו מערבי תוך התחשבות בכך , נותרת השאלה — האם הבחנה זו עדיין חשובה ? עבודה זו נותנת מענה על שאלה זו . נייר עמדה זה מספק מידע שאינו עומד לרשות הציבור . אמנם , משרד החינוך והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמים נתונים על שיעורי הזכאות לבגרות לפי לאום , מוצא , מין , אזורי מגורים ועוד . אלא שבפרסומים אלה , משיקולים של נוחות , ההגדרות של מוצא ולאום מעומעמות , ובכך מסתירות הבדלים חשובים . כך , למשל , כמעט שאין מידע לגבי ההישגים הלימודיים של קבוצת מוצא אחת לדורותיה השונים , ואין מידע כלל לגבי ההישגים הלימודיים של תלמידים שהוריהם או סביהם מעורבים ( מארצות מוצא שונות . ( הרובד השני של העבודה בוחן את מידת החשיבות של גורמים שונים המשקפים את הרקע המשפחתי בקביעת סיכויי ההצלחה בהשגת תעודת בגרות . ההבדלים בשיעורי הזכאות של תלמידים מקבוצות אוכלוסייה שונות יכולים להיות תוצאה של "תאונה היסטורית : " בדור הסבים או ההורים נוצרו פערים כלכליים והשכלתיים שנתנו נקודות זינוק לא שוות לתלמידים . ישנם כמה מודלים כלכליים שמראים כי הישגי התלמידים יהיו שונים כתוצאה מן הרקע המשפחתי השונה , על אף העובדה שאין ביניהם הבדלים בכישורים . בחינה אמפירית של השפעת הרקע הכלכלי חברתי של ההורים על ההישגים הלימודיים של הילדים נעשתה במספר רב של עבודות מחקר בארץ ובעולם . כאן נזכיר שתי עבודות שראו אור לאחרונה Friedlander and others ) 1 הפרסומים הרשמיים של משרד החינוך נוהגים לרוב לציין שלוש קבוצות מוצא בקרב האוכלוסייה היהודית : אסיה אפריקה ( מזרחים ) אירופה אמריקה ( אשכנזים ) וישראל . ראו , מערכת החינוך בראי המספרים , , 1998 הוצאת משרד החינוך . 2 למשל , . Galor and Zeira 1993 ; Dahan and Tsiddon 1998 ; Benabou 1996

מכון ון ליר בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help