sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

א . מבוא מטרת נייר העמדה הנוכחי , השני בסדרה , היא לבחון אם ובאיזו מידה נמנעת השכלה מתאימה ממועמדים המוכשרים לה בשל סיבות הקשורות בלאום , במוצא , במין שאליו הם משתייכים , או ברקעם משפחתי . בנייר העמדה הראשון , שכותרתו האם שוויון מפריע לצמיחה ? הוצגו מחסומים בדרך לרכישת השכלה כאחד המנגנונים שדרכם עלול האי שוויון להפריע לצמיחה כלכלית . שערי ההשכלה עלולים להיות חסומים בפני ילדים ממשפחות עניות בשל מיעוט המשאבים החומריים העומדים לרשות משפחות אלה . המחסום עלול להיות גבוה אף יותר על רקע העובדה שראשי המשפחות העניות הם לרוב גם בעלי השכלה נמוכה . מחסומי הגישה להשכלה ראויה , הניצבים בפני ילדים ממשפחות עניות מונעים מהם לממש את מלוא כישוריהם . כך נמנעת מהם הכנסה גבוהה יותר , שפירושה רמת חיים גבוהה יותר , מן החברה כולה נמנעת התועלת שהם עשויים היו להביא לו זכו להשכלה משופרת . חפיפה מוגזמת בין מוצא ולאום לבין סיכויי ההצלחה בבחינות הבגרות יוצרת פערים כלכליים וחברתיים מתמידים . חפיפה כזו עלולה להתפרש על ידי פרטים מקבוצות אוכלוסייה בעלות הישגים לימודיים נחותים כאילו קיימת יד מכוונת האחראית לתוצאות אלה . זהו כר פורה למתחים מגזריים בחברה , שמאיימים על החברה כולה ופוגעים גם בפעילות הכלכלית . מבט אל תוך המשפחה המצומצמת מלמד כי אנשים אינם נולדים שווים בכישוריהם . אין צורך במחקר מעמיק כדי להבחין בהבדלים בין כישוריו של אדם לבין כישורי אחיו או אחותו . עם זאת , ההנחה של מחקר זה היא שבאופן ממוצע , קבוצות אוכלוסייה שוות בכישורי האנשים המרכיבים אותן . יהודים אינם עדיפים על ערבים או נחותים מהם , ויהודים שמוצאם מזרחי אינם עדיפים או נחותים בהשוואה ליהודים ממוצא אשכנזי . בהנחה זו , ובתנאים של הזדמנות שווה , לא צפויים בדרך כלל הבדלים משמעותיים בהישגים לימודיים בין קבוצות אוכלוסייה שונות . עם זאת , ייתכנו הבדלים משמעותיים בהישגים לימודיים במידה שההערכה של מהות ההישג הלימודי שונה מקבוצה לקבוצה . כך , למשל , החברה החרדית אינה רואה רכישת תעודת בגרות כהישג . המטרות הלימודיות במגזר החרדי ממוקדות בעולם התורני . ואולם , מרבית חלקיה של האוכלוסייה הישראלית , יהודית וערבית , מזרחית ואשכנזית , רואים בתעודת הבגרות הישג לימודי חשוב . הביטוי המעשי ביותר לחשיבותה של תעודת הבגרות הוא בשימושה ככרטיס כניסה למועדון ההשכלה הגבוהה . כניסה למועדון זה היא

מכון ון ליר בירושלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help