sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

השינוי החברתי דתי בחזונות מיכה בעקבות מחאתו של מיכה על המצב החברתי ביהודה הוא חוזה את כינונה של חברה חדשה , שבה תיערך חלוקה מחדש של הנחלות לאוכלוסיה שתישאר ( שהיא בבחינת "קהל ה , "' ב , א-ה . ( בפורענויות שיבואו על תושבי יהודה הוא רואה שלב מעבר , שאחריו יגיע תור ההתחדשות , התקומה והבנייה ובו יתרחשו גם קיבוץ פזורי ישראל ושיבתם לארץ ( ב , יב-יג , והשווה גם ד , ו-ז . ( מיכה ניבא את חורבן ירושלים ( ג , יב ) מזה ואת אחרית הימים ( ד , א-ה ) מזה ומטעים שהגאולה תתחיל ממקום הפורענות : "כי עתה תצאי מקךיה ןשכנת בשדה ובאת עד בבל שם תנצלי , שם יגאלך ה ' מכף איביך " ( ד , י ; והשווה לנבואה ב ה , א-ג . ( הנביא צופה שבעתיד גם יחול שינוי בהתנהגותו הדתית של ישראל : "ולא תשתרווה עוד למעשה ידיך " ( ה , יב . ( ה ' יביא את העם לידי אמונה בו לבדו על ידי כך שימוטט את בטחונו בעוצמתו החומרית בהשמידו את סוסיו , מרכבות המלחמה שלו ומבצריו ( ה , ט-י , ( ואת בטחונו באלילים בהכריחו את פסיליהם , לרבות מצבותיהם , אשרותיהם , מכשפיהם ומעונניהם ( ה , יא-יג ? . ( מיכה חוזה את חידוש תפארתה וגדולתה של מלכות בית דוד בירושלים ( ד , ח ; ה , א-ג , ( שתייצג את שלטון ה ' בעמו ( ד , ז . ( שיאו של עידן העתיד האידיאלי הוא חזון השלום העולמי ( ד , א-ה , ( המשותף למיכה ולישעיה . בחזון זה צופה הנביא שירושלים תהיה המקום שממנו תצא תורת המשפט והצדק לכל העמים ; תורה זו תאפשר לבני האדם כפרטים ולעמים ככלל לחיות בשלום אלה עם אלה , לכתת את חרבותיהם לאתים ואת חניתותיהם למזמרות : "לא ישאו גוי אל גוי חרב ןלא ילמדון עוד מלחמה " ( ד , ג . ( תוכחה חברתית בספר מיכה כנביאים אחרים בתקופתו ( וראה ישעיה ה , ח ) הוקיע מיכה את העשירים ביהודה על נצלם את מעמדם לגזילת נכסיהם של אלה שאינם יכולים לעמוד בפניהם : "וחמדו שידות וגזלו ובתים ןנשאו ועשקו גבר וביתו ןאיש ןנחלתו ; " בכך גרמו להתרוששותם של בתי אב , אלמנות ויתומים ולאובדן נחלתם וחירותם ( ב , ב , ח-ט . ( העשירים היטו בכספם גם את משפט הצדק : "ךאשיה בשחד ישפטו" ( ג , ט-יא ; וראה גם ג , א ; ז , ג . ( וכשם שהשתלטו העשירים על מערכת השיפוט , כך היטו לעברם גם את אנשי הרוח ביהודה : "וכהניה במחיר יורו ונביאיה בכסף יקסמו " ( ג , יא . ( הכהנים מכוונים את הנהגתם הדתית בהתאם לציפיותיהם של נותני לחמם , ו " הנביאים המתעים " מצדיקים את המנהיגים תמורת הטבות חומריות : "ואשר לא יתן על פיהם וקךשו עליו מלחמה " ( ג , ה . ( אחת התוצאות של נישול דלת העם מנחלותיהם היא התערערות מסגרת המשפחה ( ז , ה-ו . ( בחברה מסורתית , שהתא המשפחתי הוא בסיסה , מציינת התרופפות המשפחה את התרופפות המבנה החברתי כולו . ? בחטא החברתי כלכלי מוסרי מאשים מיכה את מנהיגי יהודה שבירושלים , בירת הממלכה , הם "ראשי יעקב וקציני בית ישראל" ( ג , א-ג , ט-יא ; ו , ט , יב . ( יש חוקרים המסבירים זאת בכך שמיכה היה מבני עניים ומעיר שדה , הבא להוכיח את העשירים שבבירה , אך ספק אם יש לתלות את ביקורתו החברתית בהשתייכותו המעמדית ובמקום מושבו . גם ישעיהו הנביא , בן העיר הגדולה , גינה את מנהיגי ירושלים על אותם חטאים . מיכה רואה בירושלים את נציגת ארץ יהודה כולה , והפורענות שהוא צופה לה תחול על המדינה כולה . ? רוב נבואות מיכה נאמרו בירושלים , שכן הוא מוכיח בהן את בעלי העוצמה והסמכות : ראשים , שופטים , נביאים וכוהנים ( ב , א ואילך , ח ואילך ; ג , א , ה , ט , יא , ( וריכוז כזה של בעלי תפקידים היה רק בירושלים . ? אין בדברי מיכה תוכחה חברתית ישירה לשומרון ; הוא רק מדגים את חטאי ירושלים באמצעות פשעיהם של מלכי שומרון שחיו לפני זמנו , במאה ט ' לפה '' ס . על פי ההקשר יש להניח שכוונתו במיוחד לעוול החברתי שהיה נוהג בימי מלכים אלה . "וישתמר חקות ץמךי וכל מעק '\ ה בית אחאב " ( ו , טז וראה פירושנו שם ? . ( הדגש ששמו הנביאים בעבודת ה ' הרצויה , שאינה מתמצה בקורבנות בלבד אלא בהקפדה בתחומי המוסר , הצדק והצניעות ( מה שמכנה קויפמן "הפרימאט המוסרי , ( " בא לידי ביטוי בדברי מיכה בניסוח מתומצת וברור : "הגיד לך אדם מה טוב ומה ה ' דורש ממך כי אם עשות משפט ואהבת חסד ןהצנע לכת עם אלהיך " ( ו , ח . ( וסגנוניים ספרותיים והם מחלקים את הספר לארבע חטיבות : פרקים א-ג ( בעיקר נבואות פורענות ;( פרקים ד-ה ( בעיקר נבואות נחמה ;( ו , א-ז , ו ( נבואות פורענות ;( ז , ז-כ ( נבואות נחמה ? . ( לכאורה משווה חלוקה זו לספר מבנה סימטרי : פורענות , נחמה , פורענות , נחמה ; אלא שלא כל הנבואות בחטיבות הללו תואמות הבחנה זו : ב , יב-יג נכלל בחטיבת נבואות הפורענות , אף שעניינו נחמה ; ואילו כתובים הנמנים לפי שיטה זו עם נבואות הנחמה עניינם פורענות דווקא ( כגון ד , יד ; ה , ט ואילך , ועוד ? . ( המגמה לגלות בספר מיכה מבנה מתוכנן ומחושב גרמה לפרשנים לבאר קטעים מסוימים בו שלא לפי הקשרם המיידי , אלא לפי הקשרם הרחב . בפירושנו הלכנו בעקבות קאסוטו , שסבר שכל הבא לסדר את נבואותיו של נביא מן הנביאים ימצא כי עניין לו בנאומים נפרדים , שכל אחד מהם הוא יחידה העומדת בפני עצמה . לשיטת קאסוטו ערך המסדר את הנבואות על פי שני עקרונות : קרבה עניינית של חטיבות נבואיות ראשיות , וקישור אסוציאטיבי של מלים וביטויים . ? אנו סבורים שנבואות מיכה נקבצו על ידי המסדר בשלוש חטיבות עיקריות , הערוכות בדרך כלל על פי נושא מסוים ( א-ג ; ד-ה ; ו-ז . ( בחטיבות אלה משולבים גם קטעים שיש בהם משום סטייה מן הנושא המרכזי שלהן . אפשר להסביר זאת בנטיית המסדר לקשור את הנבואות הבודדות זו לזו על פי קשרים אסוציאטיביים , גם אם אינן מתקשרות בנושאן המשותף .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help