sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הרקע ההיסטורי של נבואות מיכה המסורת המשתקפת בכותרת הספר קובעת את זמן נבואתו של מיכה לימי יותם , אחז וחזקיהו מלכי יהודה , כלומר למחצית השנייה של מאה ח' לפה " ס . בימי יותם 743 / 4-758 / 7 ) לפה " ס ) שלטה יהודה בדרום עבר הירדן המזרחי , בארץ המישור ובמחוזות הסמוכים לעמון . העמונים אף העלו מנחה ליהודה דברי הימים ב כו , ח ; כז , ה . ( אך ימי העוצמה וההתפשטות המדינית לא ארכו : העמונים מרדו ביהודה , וגם רצין מלך ארם ופקח בן רמליהו מלך ישראל פתחו בפעולות איבה נגד יהודה ( מלכים ב טו , לז ? . ( הפעולות הצבאיות נגד יהודה נמשכו גם בימי אחז 726-742 / 1 ) לפה"ס , ( עת התערער מעמדה הצבאי והכלכלי של יהודה שמימי עוזיהו . אחיזתה של יהודה באדום ובאילת נשמטה מידיה ( מלכים ב טז , ו ; דברי הימים ב כח , יז , ( ושטחה במערב קוצץ על ידי הפלשתים , שפשטו בערי השפלה ונגב יהודה ( דברי הימים ב כח , יח ? . ( בשנת 734 לפה"ס איבדה מלכות יהודה את עצמאותה והיתה לממלכה וסאלית של אשור . בשנה זו צרו רצין מלך ארם ופקח בן רמליהו על ירושלים וביקשו שם הנביא , מקומו ופועלו בשני מקומות בספרות הנבואה מכונה הנביא "מיכה המךשתי ( המוךשתי " ( ( א , א ; ירמיה כו , יח . ( מיכה , שהוא צורה מקוצרת של השם התיאופורי ( נושא את שם ה ( ' מיכןהו , היה שם נפוץ בישראל בתקופת המקרא : שנים עשר אנשים בשם זה נזכרו בו בכתובים שונים . בין השאר היה זה שמו של מיכןהו בן ימלה , נביא שחי בימי אחאב ויהושפט וניבא על מותו של אחאב במלחמת רמות גלעד . מקור השם כנראה בשירי שבח ותהילה לה , ' המעלים על נס את ייחודו , כגון "מי כמכה באלם ה "' ( שמות טו , יא ;( גם בהימנון לה ' שבסוף ספר מיכה נמצא : "מי אל כמוך " ( ז , יח . ( השם התגלה גם על חותם קדום בכתיב מיכיה [ ו , [ ובטביעת חותם בחרס הוא מופיע בצורה מכא ( כתיב חסר . ( שם זה מצוי גם באיגרות יב . צורתו השלמה של השם היא מיכיהו , והגייתו מיכןהי או מיכןהו , וכן מיכןה ( מלכים ב כב , יב ; נחמיה יב , לה , מא . ( שמות המביעים רעיון זה מצויים גם באכדית , כגון : > p -Mannu = ki = ma = i = 1 i = a כאלי ; - Mannu = ki = llu Ad ad מי כאל אךד , ועוד . ? המקרא אינו מזהה את מיכה על פי שם אביו או בית אביו , כברוב כותרותיהם של ספרי הנביאים ( להוציא את עמוס , עובדיה וחבקוק , ( אלא על פי שם עירו . מסתבר ש"מורשת " היא העיר הנזכרת ב א , יד בשם "מורשת גת . " על פי שמה שכנה עיר זו סמוך לעיר גת פלשתים המזוהה כיום עם תל צפית שליד נחל האלה , כ 3 ק"מ מדרום מזרח לקיבוץ כפר מנחם . מן הכתוב ב א , יג-טו אפשר להסיק שמורשת שכנה בשפלת יהודה , בקרב לכיש , אכזיב , מרשה ועדולם . בידינו גם עדות לכך במקור חוץ מקראי : באחד ממכתבי אל עמארנה מודיע שווךךתה ( אולי מלך גת ) שהעיר לכיש מרדה , וכי העיר מורשת ( aiu Mu = u = ra = aS = ti ) נתפסה על ידי המורדים ( אל עמארנה , 335 שורות . ( 17-16 חוקרים רבים מזהים את מורשת גת בתל אל ג'דידה ( תל גודד , ( כ 2 . 5 ק " מ מצפון צפון מזרח לבית גוברין , אך לפי הצעה אחרת יש לזהות את העיר בתל בוךנה , כ 2 . 5 ק '' מ מצפון מערב לבית גוברין . ? השורש שממנו נגזר שם העיר מורשת אינו ור " ש או יר " ש , כפי שמקובל על חוקרים רבים , אלא אר"ש , כמו מוס . רה ( ירמיה ה , ה ; כז , ב , ועוד ) מן השורש אס"ר . שורש זה נשתמר בכתיב האכדי של העיר : , Mu = u = ra = as = ti המלמד אולי על צורתו המקורית "מארשת" ( האל"ף המקראית נבלעה בתנועה הקודמת לה . ( השורש אר " ש משמעותו לבקש , לדרוש או לרצות , ולפיכך משמעות שם העיר היא כנראה "הנדרשת , " " המבוקשת ? . " בספר מיכה לא שולבו סיפורים על אישים או על מאורעות היסטוריים ( כבספרי ישעיה , ירמיה ועמוס , ( ואף לא תוארו בו מעשים סמליים ( כבספרי הושע , ירמיה ויחזקאל . ( אין אנו מוצאים בו חזיונות ( כבעמוס , ישעיה ויחזקאל , ( וגם לא נאמר בו דבר על יחס הנביא לאלוהיו , על ספקותיו ולבטיו ועל הדרך שבה קיבל את נבואתו . רק במקום אחד בספר זה אנו קוראים על תגובת מיכה האיש על המצב החברתי המעורער ביהודה : הוא אינו אומר נואש , אלא מתפלל ומקווה לישועת ה : ' "ואני בה ' אצפה אוךזילה לאלהי ישעי , ישמעני אלהי" ( ז , ז ? . ( תוך כדי ויכוח עם הנביאים המתעים את העם מצהיר מיכה על מקור סמכותו כנביא : "ואולם אנכי מלאתי כרו את רוח ה' ומשפט וגבורה להגיד ל ? עקב פשעו ולישראל חטאתו " ( ג , ח . ( בנבואותיו הוא מגנה את חטאי השכבה השלטת ( ראה להלן ) ורואה את עוצמתן הכלכלית והמדינית של שומרון וירושלים כשורש החטא . אף חטא עבודת האלילים נזכר בנבואותיו ( א , ז ; ה , יא-יג ; ואולי במרומז גם ב ו , א-ח , וראה פירושנו לנבואה זו ? . ( מיכה הרבה להינבא על העוול החברתי שהתפשט ביהודה בימיו , ונבואותיו אלה הקימו לו מתנגדים ושונאים , ולעתים היה אף נתון בסכנת מוות . ? שלא כבדברי ישעיהו בן דורו אין בספרו נבואות העוסקות במישרין ובמפורש במדיניות החוץ של יהודה , ועם זאת חזה מיכה את תוצאות המהלכים המדיניים בדורו : חורבן שומרון ( א , ו ) והאסון שיגיע עד יהודה וירושלים ( א , ח-ט , י-יב , יג-טו . ( על התייחסותו לעתידה של יהודה ועל ויכוחיו בנושא זה עם מתנגדיו ראה דיונינו בפרקים ד-ה . מבוא לספר מיכה מיכה הוא האחרון שבארבעת הנביאים ( הושע , ישעיהו , עמוס ומיכה ) שהיו , על פי חז " ל , ב"פרק ( זמן ) אחד" ( פסחים פז , ע " א . ( ספר מיכה הוא השישי שבקובץ תרי עשר לפי סדר המסורה , והשלישי לפי סדר תרגום השבעים , שבו נקבע מקומו אחרי הספרים הושע ועמוס . במספר פסוקיו ( 105 ) הוא הקטן מבין ארבעת ספרי הנביאים האלה .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help