sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

ה . לבעיית עריכתו של תרי עשר ברור לנו שצירופם יחדיו של תריסר ספרי נבואה לקובץ אחד וסידורם בזה אחר זה על פי שיטה וסדר מסוימים נעשו בידי עורךמחבר , אך מכאן אין להסיק שאותו עורךמחבר אף ערך את הספרים הללו במשמעות שאנו מייחסים למונח "עריכה , " כלומר השמיט מהם פרשיות שונות , עיבד ושכתב כמה עניינים בתוכם , או הוסיף לתוך הכתובים הערות , הארות והשלמות משלו . אין ראיה לכך שהעורך השמיט , מתוך מגמה רעיונית ספרותית , את הקטעים הפרוזאיים העוסקים בחיי הנביא ( כפי שסבר בשעתו בודה ;( אם עיבד או שכתב את נבואותיהם של כמה מן הנביאים שבקובץ ( כפי שגורס וולף , ( יש להניח שהיתה ניכרת אחידות סגנונית באותם מקומות שידו טיפלה בהם , אך אין זכר לאחידות מעין זו . ואם הוסיף על נבואותיהם של נביאים שונים שבקובץ ( וולף , ( מדוע אין אנו מוצאים אחידות רעיונית באותם חלקים האמורים להיות תוספות מעין אלה ? גם אם נוספו על הנבואות המקוריות תוספות מאוחרות יותר ( הנחה מקובלת בביקורת הספרותית ההיסטורית של ספרות הנבואה , ( מניין לנו שאלה באו מידיו של עורך כל הקובץ , ולא מידיו של עורך הספר הנבואי הבודד הכלול בקובץ ? אין זה ודאי שהיה עורך אחד שערך בקולמוסו את שנים עשר הספרים ושקד על האחדתם הרעיונית לספר נבואי אחד . עם זאת אין להוציא מכלל אפשרות , שבתהליך כינוסם של הספרים לקובץ אחד התערבו כמה גורמים ופעלו שיקולים שונים לעצבם לספר אחד , בין שנגביל אותם לתחום הסידורי ובין שנרחיב אותם לתחום העריכתי . הכוונה בעיקר לחוליות המקשרות בין ספרי נביאים שונים בתרי עשר , כגון אלו שנזכרו בדיוננו בסעיף 2 ושייחסנו אותם לשיקוליו הספרותיים אסוציאטיביים של העורך המחבר בקביעת סדר הספרים . סימנים לכך ( ועליהם הצביעו כמה מן החוקרים ) הם השרשור האסוציאטיבי של תחילת ספר עמוס לסופו של ספר יואל ושל פתיחת ספר עובדיה לסיומו של ספר עמוס , ואולי גם הקשר שבין סיומו של ספר מיכה בשבח מידת הרחמים של ה' לבין רעיון התשובה ורחמי האל בספר יונה שבא לפניו . לשרשור זה מצטרף העיצוב המעגלי של תרי עשר : אחרון הספרים בקובץ , מלאכי , כמו משלים מעגל שנפתח בנבואת הושע , הספר הראשון בקובץ . ? ויש גם זיקות ספרותיות בין השניים , המתבטאות בשימוש בשלושה מוטיבים משותפים : המסורת על לידתו ובחירתו של יעקב אבי ישראל כפרסוניפיקציה של עם ישראל ; הברית הכרותה בין ה ' לעמו ; ודימוי יחסי ה ' לישראל כאהבת אב לבניו . סיפור לידתו של ד . הקשת הספרותית לגווניה בהיות תרי עשר קובץ נבואות של נביאים שונים , שניבאו בזמנים שונים , הריהו רב גוונים מן הבחינה הספרותית , הרבה יותר מכל אחד מן הספרים האחרים ב " נביאים אחרונים , " כלומר : ישעיה , ירמיה ויחזקאל . הגיוון הספרותי מתבטא בו בסוגים , במוטיבים ובצורות ההבעה . הוא ניכר בקובץ זה גם במעבר מן הלשון המקראית הקלאסית אל הלשון העברית המאוחרת של ימי בית שני , שבה נכתבו ספריהם של חגי , זכריה ומלאכי , ואף ספריהם של יואל ויונה . הקשת הספרותית של תרי עשר מייצגת גם את ההמשכיות וגם את התמורות , שחלו בנבואת הכתב הישראלית במשך יותר משלוש מאות שנה . נבואה זו כוללת נבואות תוכחה לישראל וליהודה , הנסבות על הקלקלה החברתית מוסרית ועל חטאים דתיים פולחניים . מוטחות בה האשמות קשות המכוונות אל מנהיגי העם , על מדיניות החוץ והפנים שלהם ( הושע , עמוס , מיכה , צפניה ונביאי שיבת ציון . ( יש בה "נבואות ריב , " הכוללות עימות ישיר בין ה ' לעם על הפרת הברית , אך גם נבואות עידוד ונחמה , שבחלקן טבועים בהן יסודות משיחיים ( הושע , עמוס , מיכה , צפניה , זכריה . ( אצל נביאים שונים בתרי עשר אנו מוצאים נבואות על הגויים , אם במחרוזת אחת ( עמוס , ובמידה מובנית פחות צפניה וזכריה , ( ואם כבודדות , המכוונות לגוי מסוים , כגון אדום ( עובדיה , ( נינוה ( נחום , ( והכשדים ( חבקוק . ( לעומת זאת מצויות בתרי עשר גם נבואות אחרית הימים שהן בעלות אופי אסכטולוגי אוניברסלי , כגון על שיבת הגויים לה ' בצפניה ( ג , ט ;( ובזכריה ( ח , כ-כג ? . ( מוטיב מיוחד , החוזר בווריאציות שונות אצל כמה מנביאי תרי עשר , הוא "יום ה "' ( יואל , עמוס , צפניה , נחום , עובדיה , חבקוק . ( באחדים מהם , בפרט חבקוק , הושע , יואל ומיכה משולבים בנבואותיהם יסודות ליתורגיים ( מזמור יונה על פי טיבו והקשרו , הוא משני . ( לעומת זאת חסרה בנביאי תרי עשר כמעט לחלוטין הפרוזה הביוגרפית , בדומה לזו שאנו מוצאים בנבואות ירמיהו וישעיהו . רק רישומים ביוגרפיים בודדים מופיעים בהושע ( פרקים א-ג ) ובעמוס ( ז , י-יז . ( יוצא מכללם הוא יונה , שכל כולו אינו אלא סיפור קורותיו של הנביא . יסוד ספרותי צורני שכיח בספרי תרי עשר הוא הדוקסולוגיה , שבח לה ' בורא העולם . יסוד זה מופיע במיוחד בספר עמוס ( ד , יג ; ה , ח ; ט , m v וראה המבוא לספר , ( ובצורה מצומצמת יותר גם בזכריה ( יב , א ? . ( על ההתפתחות , ההמשכיות והתמורה שחלו בצורות היסוד של הנבואה הישראלית במרוצת מאות השנים הללו נוכל לעמוד אם נבחן את המראות הנבואיים , ובפרט אם נשווה את המראות בספר עמוס ( ז , א-ח ; ח , א-ב ; ט , א-ד ) עם המראות שבספר זכריה ( פרקים א-ו , ( שיש בהם כבר ניצני מעבר לחזון האפוקליפטי ( אופנהיימר ? . ( קיימת , אפוא , רציפות בצורות , בדפוסים , במוטיבים ובמליצות בין הנביאים השונים שבתרי עשר , ולא אחת יש מקבילות סגנוניות ביניהם ( ראה , למשל , את המקבילות שסקרנו במבוא ליואל . ( אך ספק אם נוכל להסיק מכך מסקנות ביחס לאחדותו של תרי עשר , או אפילו ביחס לעריכתו , כדרך שביקשו לעשות כמה מן החוקרים החדשים ( ראה לאחרונה המונוגרפיה של האוז , . ( 1990 " תר » עשר" הלא השם שנית ; לקלבץ ספריהם של שנים עשד נביאים , שניבאל D > jnn שלנים . 1 הו קובץ מגוו ; מבחינה לשונית ותוכנית , הכולל Dvr mNUJ ותוכחה לישראל וליהודה על חטאיה ; הדת"ם פולחנ"ס לעל הדדדרות ; המוסדית חברתית מ 1 ה , ונבואות נחמה ועידוד מ 1 ה , וגס ח ^ נלת אפלקליפטיים סמליים . עריכתל נעשתה לא רק על פי סדרן הכדלנלללגי של הנבואות שבו , אלא גם על פי שיקולים ספדותיים אסוציאצטיב"ם . הקובץ מייצג את התמורות שחלו בנבואת הכתב הישראלית בפרק-ומן בן יותר משלוש מאות שנה , החל במאה ח , ' עת חי וניבא עמוס , וכלה באחדלני הנביאים שבקובץ , חגי , ^ ריה ומלאכי , שפעלו בימי שיבת ציל . ; ח " 1 ל נימקו את קיבלצ ; של כל הנבלאלת הללו יחדיו בחשש פ ; יאבד אחד הספרים בשל קטנלתל ; הם » חסל את יצירת הקובץ לאנשי כנסת הגדולה . אי ; אנל 'לדעיס בבידוד מתי נערן קובץ

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help