sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

ג . טווח הזמנים של נביאי תרי עשר , הכתובות שבראשי ספריהם , רמזים והקשרים היסטוריים אין חולקים על כך שעמוס קודם להושע מבחינת זמן נבואתו . הכתובות הפותחות את ספריהם מציינות , שניבאו בימי עוזיהו מלך יהודה ובימי ירבעם מלך ישראל , ואצל הושע אף צוינו מלכים נוספים שמלכו על יהודה לאחר עוזיהו . שיקוליו של המחבר העורך של תרי עשר לפתוח בהושע נתפרשו על ידי חז " ל בפסחים פז , ע"א , הדן בארבעה נביאים שהתנבאו באותו פרק זמן , והם הושע , ישעיהו , עמוס ומיכה . אמר שם ר ' יוחנן שהושע הוא הגדול שבכולם , וזה על פי מדרש הכתוב "תחלת דבר ה ' בהושע . " כלומר , הקדים את ספרו משום שהוא הגדול בכולם . ? אשר לתקופה שבה חי יואל , שבכתובת הפותחת את ספרו אין כל ציון של מלך שבזמנו ניבא והוא מקדים את עמוס , חלוקות הדעות בקרב החוקרים . יש בהם המייחסים את נבואתו לימי בית שני ( סגל , ( ויש המאחרים אותו למלאכי , האחרון שבקובץ תרי עשר ; לעומתם יש חוקרים המקדימים את זמן נבואתו לימי בית ראשון , לימי מנשה בן אמון , " ) סדר עולם , " ומן החדשים קויפמן , ( שאף הוא מאוחר במאה שנה ויותר לעמוס . ? גם יונה , שספרו נעדר כל כתובת פותחת וחורג בתוכנו ובצורתו מספרי שאר הנביאים בתרי עשר , ברור לנו שאין לזהותו ( על פי אמות מידה היסטוריות , ספרותיות ולשוניות ) עם "יונה בן אמתי הנביא אשר מגת החפר " שנזכר לעיל , שניבא בימי ירבעם בן יואש , אלא עם מי שעל שמו כונתה יצירה נבואית זו , שהתחברה בימי בית שני ( וראה על כך במבוא עליו ? . ( בעיית מיקומו הכרונולוגי של זכריה מורכבת יותר . על פי הכתובת הפותחת את ספרו החל להינבא "בחדש השמיני בשנת שתים לדךיוש " ( א , א , ( כלומר חודשיים לאחר חגי , שניבא "בשנת שתים ללחיש המלך בחדש הששי " ( א , א ;( אך בשל תוכן נבואותיו בפרקים ט-יד והמאורעות ההיסטוריים המדיניים המשתקפים בהן מתעורר ספק אם זהו אותו נביא עצמו . חוקרים שונים ( ולא רק קויפמן ) מייחסים את חיבורו של קובץ פרקים זה לימי מנשה ( וראה על כך במבואות לזכריה . ( כתובות המציינות פרטים היסטוריים וכרונולוגיים על הנביא נעדרות לא רק מספרי יואל ויונה אלא אף , מספרי עובדיה , נחום וחבקוק , שהרקע ההיסטורי המשתקף מהם הוא סוף המאה הז' ותחילת המאה הו ' לפה"ס , כלומר מפלת נינוה ( נחום , ( עליית הכשדים ( חבקוק ) ובגידת אדום עם חורבן ירושלים וגלות יהודה ( עובדיה . ( ודווקא צפניה , שעל פי הכתובת הפותחת את ספרו ניבא בימי יאשיהו בן אמון מלך יהודה ( א , א , ( בא בקובץ אחרי עובדיה , נחום וחבקוק . גם מלאכי חסר כתובת פותחת , אך אין חולק על כך שניבא בימי שיבת ציון , לפי חז"ל ; "חגי זכריה ומלאכי סוף נבואה הוו " ( בבא בתרא יד , ע " ב ; והשווה : "משמתו נביאים האחרונים חגי זכריה ומלאכי פסקה רוח הקודש מישראל , " סוטה מח , ע '' ב ; תוספתא סוטה פרק יג ? . ( מסקירה זו אנו למדים , שטווח הזמנים ההיסטורי מדיני של ספרי תרי עשר משתרע על פני יותר משלוש מאות שנה , למן אמצע המאה הח ' לפה " ס ועד למחציתה השנייה של המאה הה ' לפה '' ס בקירוב , ויש הסבורים שאף עד לאמצע המאה הד ' לפה " ס . היתה זו תקופה עתירת זעזועים בזירה המדינית הבינלאומית של המזרח הקדום , שעמדה בסימן עלייתן ושקיעתן של ממלכות אשור ובבל עד לעלייתה של פרס יורשתן . היתה זו אף תקופה מכרעת בתולדות עם ישראל , תקופה שתחילתה במשברים שעברו על ממלכות אפרים ויהודה עד לחורבנן , וסופה בתחייתו המחודשת של עם ישראל בימי שיבת ציון והניסיון להציב מחדש את סוכת דוד הנופלת . בקובץ שלא על פי מקומם ההיסטורי כרונולוגי והם חוצצים בין שלושה נביאים שניבאו בזמן אחד : הושע , עמוס ומיכה , ( ובסדר זה הם מופיעים אמנם בתרגום השבעים . ( על זמנם ראה להלן , במבואות לספרים הנושאים את שמותיהם . ? משמע שלשיקול הכרונולוגי של המחבר הצטרפו שיקולים נוספים , שלא כולם ברורים לנו . אחד מהם הוא כמשוער ספרותי אסוציאטיבי : יואל הוקדם לעמוס משום שהפרשה המסיימת את ספרו מופיעה בשינוי קל בפתיחתו של ספר עמוס ( השווה יואל ד , טז לעמוס א , ב ) ובסופו ( השווה יואל ד , יח לעמוס ט , יג . ( לאחר עמוס ראוי היה לבוא מיכה , שניבא לערך באותה תקופה עצמה , אך ביניהם שובצו עובדיה ויונה . עובדיה הוסמך לעמוס ובא אחריו אף שמבחינה כרונולוגית מפרידים ביניהם קרוב למאתיים שנה , כנראה משום שנבואתו על אדום מתקשרת ומשלימה , כביכול , את הנבואה המסיימת את ספר עמוס : "למען ייךשו את שאךית אדום " ... ( עמוס ט , יב ; והשווה במיוחד עובדיה פסוק יט , ( ויונה צורף אליהם , כנראה , משום שהמסדר זיהה אותו עם הנביא " יונה בן אמיתי הנביא אשר מגת החפר " שניבא בימי ירבעם בן יואש ( מלכים ב יד , כה , ( אותו מלך ישראל שבזמנו ועליו ניבא עמוס ( עמוס , א , א ; ז , ט-יא . ( יונה בא לפני מיכה כנראה משום שמסופר עליו שנשלח להינבא על חורבנה של נינוה בירת אשור , בעוד שמיכה ניבא על ניצחונה של ישראל על אשור ( מיכה ה , ד-ה . ( לאחר מיכה שובץ נחום , שניבא על חורבנה הגמור של נינוה ( א , א . ( חבקוק , שניבא על הכשדים ( א , ו , ( וכן צפניה , סודרו אחריהם ; ואילו שלושת הנביאים האחרונים : חגי , זכריה ומלאכי , שניבאו לאחר שיבת ציון , באו בסוף הקובץ . לפחות ביחס לששת הנביאים האחרונים בתרי עשר התקיים , בעיקרו של דבר , העיקרון של סדר כרונולוגי , ובסדר זה הם מופיעים אף בתרגום השבעים . ? עד כאן ניסינו להבין את נימוקיו של המקבץ העורך בבואו לקבוע את סידורו הפנימי של הקובץ . להלן ניווכח לדעת , שגם העיקרון הכרונולוגי שהנחה אותו אינו עומד במבחן הביקורת ההיסטורית הספרותית , הקובעת את מיקומם ההיסטורי של הנביאים בסדר שונה בתכלית לפחות בכל הקשור ליואל , יונה וזכריה .

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help