sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

ב . תרי עשר למה , ומה טעמו של הסדר הפנימי בקובץ ? הצירוף של שנים עשר נביאים בקובץ אחד , שלפחות אחד מהם ( ספר יונה ) חורג באופיו מכל השאר , ספק אם הוא יכול להיחשב כמקרי , במיוחד אם נביא בחשבון את משמעותו האידיאית טיפולוגית של המספר שנים עשר במקרא . די אם נזכיר את שנים עשר בני יעקב ( בראשית לה , כב , ( שמהם נוצרו על פי המסורת שנים עשר שבטי ישראל ( שם מט , כח , ( ואת רשימת שנים עשר הנשיאים בני ישמעאל ( שם כה , יג-טז , ( ובמיוחד את הברית שכרת משה בין ה ' לשנים עשר שבטי ישראל ( שמות כד , ד-ח , ( כדי להסיק מכך שעניין לנו כאן בדגם אידאי טיפולוגי שחוקרים שונים קישרו אותו עם מוסד האמפיקטיוניה ביוון הקדומה ( ברית הקודש של תריסר ערי מדינה . ( יש חוקרים הסבורים , שעל פי הדגם הזה צירף מחברו של ספר שופטים את שרשרת המסורות על השופטים לחיבור אחד ובו רצף ליניארי של שנים עשר שופטים , אף כי שם לא נזכר במפורש המספר שנים עשר . סברה זו , אף יותר מן הדוגמאות האחרות שהבאנו לעיל , עשויה לקרב אותנו להבנת טעמו של עורך תרי עשר בבואו לקבץ בספר אחד שרשרת של שנים עשר נביאים שונים במוצאם ובזמנם , למן ראשית תקופתם של "נביאי הכתב " ועד לסיומה . ? זאת ועוד : כשם שעשה מחבר ספר שופטים את הדגם של שנים עשר הבנים השבטים , שהוא דגם סינכרוני ( המתקיים בעת ובעונה אחת ) לפי טבעו , לדגם דיאכרוני ( המתקיים ברצף של פרקי זמן ) של שנים עשר שופטים שקמו בזה אחר זה - בצאתו מן ההנחה שהבסיס המשותף לשליחותם הוא ברית שבטי ישראל - כך קיבץ מחברו של קובץ תרי עשר לספר אחד שנים עשר נביאים , שפעלו במקומות שונים ובזמנים שונים על מנת ליצור רצף של שליחות נבואית , שבסיסה הוא הברית בין ה ' לישראל . בכינוי " מחבר " מתכוונים אנו למי שקיבץ את הספרים וערכם יחד , ולא למי שכתב כל אחד מהם . ? נראה שאין זה מקרה שהקובץ פותח בהושע , ש " הברית " מהווה בו מוטיב עיקרי ( הושע , ב , כ , ח , א ) ומסתיים במלאכי , שאף בו משמשת "הברית " מוטיב עיקרי ( מלאכי ב , ד ; ג , א . ( אפשר שלשם כך צירף המחבר יחדיו קבצים מצומצמים יותר , שהיו כבר קיימים בכתב בימיו והקיפו שלושה או שישה נביאים , כדרך ששיערו כמה מן החוקרים המתארים את התהוות הספר בשלבים ( האת ? . ( יש יסוד לשער , שמחבר זה ניסה לבנות את ספרו האנתולוגי נבואי מלכתחילה על פי עקרון כרונולוגי , בדומה למחברו עורכו של ספר שופטים ההיסטוריוגרפי . בדיעבד ברור לנו , שסדר הנביאים כפי שהוא מופיע בקובץ בנוסח המסורה אינו תואם את סדר פעולתם של הנביאים מבחינת הזמן , כשם שגם סידורם של הסיפורים על השופטים אינו נאמן לגמרי לעיקרון זה . בעיקר אמורים הדברים בספריהם של יואל , עובדיה ויונה , ששולבו א . שם הקובץ , תכולתו ומקומו במקרא תרי עשר " בארמית , הנקרא בלשון חז " ל , גם "שנים עשר " תוספתא מגילה ד , יח , ( הוא שמו של קובץ המכיל את ספריהם של תריסר נביאים . במניין כ"ד ספרי התנ " ך , הוא נחשב לספר אחד . את כתיבתו ייחסו חז " ל לאנשי כנסת הגדולה ( בבא בתרא טו , ע " א ) והוא נמנה שם ( בברייתא ) אחרי ספר יחזקאל . חיבורם של ספרי שנים עשר הנביאים לספר אחד מנומק שם ( יד , ע"ב ) בשיקולים טכנים : כדי שלא יאבד אחד מהם בשל קטנותו " ) איידי דזוטר מירכס . ( " אף שנכללו בקובץ זה ספריהם של שנים עשר נביאים שונים , קטן הוא במספר פסוקיו ( 1 , 050 ) מספר יחזקאל , שמניין פסוקיו , 1 , 273 ומשני ספרי הנביאים הגדולים האחרים הבאים לפניו ולפני ספר יחזקאל על פי ברייתא זו , כלומר ירמיהו וישעיהו . ? אין לדעת בבירור מתי קובצו שנים עשר הנביאים הקטנים למגילה אחת . הממצאים הארכיאולוגיים האפיגרפיים הראשונים המעידים על קיומה הם מן המאה הראשונה לפה " ס : שרידים של מגילת תרי עשר נמצאו במערה הרביעית בקומראן והתפרסמו בראשית שנות החמישים למאה העשרים . שנים אחדות אחרי כן נמצאה במערה חמש בוואדי מורבעאת מגילת תרי עשר מימי בר כוכבא הכוללת חלקים נרחבים של הקובץ , למן יואל ב , כ ועד זכריה א , ד ; מגילה זו התפרסמה ב 961 ו . הטקסט שלה , כמוהו בחלוקתה הפנימית לפרשיות קרוב ביותר לנוסח המסורה . ? אך העדות הראשונה לקיומו של "שנים עשר " כקובץ נבואי אחד מצויה עוד קודם לכן , בדברי בן סירא ( ראשית המאה השניה לפה '' ס : ( " ןגם שנים עשר הנביאים / תהי עצמתם פיחות מתחתם . אק \ ר החלימו את יעקב / ףשיעוהו באמונת תקוה " ( שבח אבות עולם מט , יג-יד על פי מהדורת סגל , ( אם כי לא פורטו שם שמותיהם של שנים עשר הנביאים הכלולים בקובץ . בן סירא מזכירם לאחר יחזקאל , לפי הסדר שבו מופיעים הספרים בנוסח המסורה . ? ואילו בתרגום השבעים נקבע מקומו של הקובץ לפני ספר ישעיהו וספרי הנביאים "הגדולים " האחרים ( ירמיהו , יחזקאל ודניאל , ( אם כי יש כתבי יד של תרגום השבעים שבהם הוא בא אחריהם . גם הסדר הפנימי של ספרי הנביאים הכלולים בקובץ על פי תרגום השבעים שונה מזה שבנוסח המסורה . על פי המסורה כולל תרי עשר את הנביאים בסדר הבא : הושע , יואל , עמוס , עובדיה , יונה , מיכה , נחום , חבקוק , צפניה , חגי , זכריה ומלאכי ; ואילו בתרגום השבעים מופיעים בתחילה שלושת הנביאים הושע , עמוס ומיכה , שניבאו באותה תקופה לערך , ואחריהם באים שלושה ספרים על פי סדרם בנוסח המסורה : יואל , עובדיה ויונה . ששת הספרים האחרונים מופיעים באותו סדר עצמו גם בנוסח המסורה וגם בתרגום השבעים . מבוא לתרי עשר

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help