sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

מלכי ישראל בתואר "השומרוני , " על שם עיר הבירה . [ ב"ע ] המבלי אין אלהים בישראל . השאלה מנוסחת בלשון שלילה כפולה לשם הדגשה ( השווה שמות יד , יא . ( על אחזיה היה לדרוש ( לשאול ) בה , ' אלוהי ישראל , כאמור בהמשך , בפסוק טז ( השווה שופטים א , א ; שמואל א כג , ב . ( [ ז ] מה משפט האיש . מה מראהו ואורח התנהגותו , וכך גם בשופטים יג , יב . [ ח ] בעל שער . לפי פשוטו , אליהו ניכר בשערות ראשו הארוכות . יש אומרים שהכוונה לאדרת שער , על סמך האמור בזכריה יג , ד . אדרתו של אליהו נזכרת במלכים א יט , יג , יט ; מלכים ב ב , ח , יג , יד . אחזיה ידע שמדובר באליהו התשבי , שכן זה האחרון נבדל בהופעתו החיצונית מנביאים אחרים . [ ט ] ש י ר חמשים וחמשיו . חמישים איש מהווים יחידה צבאית , ומפקדה נקרא "ש י ר חמשים " ( השווה שמואל א ח , יב ; מלכים ב טו , כה ; ישעיה ג , ג . ( בכתובותממסופוטאמיה מציין התואר "רב חמישים " מפקד יחידה צבאית . איש האלהים . הנביא מכונה בפי שר החמישים "א"ש האלהים " בתוקף יכולתו להעביר את דבר ה' לבני אדם . גם האשה מצרפת מכנה כך את אליהו , לארור שנוכחה לדעת כי הוא נביא אמת ( מלכיס א יז , יח , כד . ( [ יב ] אש אלהים . לעומת "אש מן השמים" בפסוקים י , יב , 3 יד . אפשר שמדובר בטעות סופר בהשפעת הביטוי "איש אלהים , " או שהמונח '' אלהים" במקרה זה בא לציין את דרגת המופלג , בדומה לבראשית ל , ח . "אש אלהים " נזכרת גם באיוב א , טז . [ יג ] ש י ר חמשים שלשים . שר חמישים שלישי , כפי שנאמר בהמשך הפסוק . אפשר שצורת הריבוי "שלשים " ( במקום "שלישי ( " נגררה כאן אחרי צורת הריבוי "רומאים . " תיקר נא נפשי . תהיה נפשי יקרה בעיניך ; חוס על חיי . [ יז—ירו ] פסוקים אלה חותמים את סיפור מחלתו של המלך אחזיה . הכתוב : "וימת כךבר ה' אשר דבר אליהו" משמש למחבר הן הוכחה שדבר הנביא אכן התקיים ( וכך גם הודגש במלכים א כב , לח בתיאור מותו של אחאב , ( והן חוליית מעבר אל הנוסחה המציינת בספר מלכים את מותם של המלכים ואת סדרי ההורשה של השלטון . בהמשך מסביר המחבר מדוע מלך תחת אחזיה אחיו יהורם , ולא בנו : " כי לא הןה לו ( לאחזיה ) בן . " [ מ " ק ] [ יז ] בשנת שתים ליהורם בן יהושפט מלך יהודה . אפשר שהערה זו היא תוספת , שכן היא קוטעת את הפסוק ומפרידה בין ציון העובדה , שיהורם מלך תחת אחיו , לבין ציון הסיבה : מפני שלא היה לו בן . נוסף לכך , ציון כרונולוגי זה סותר את האמור בפרק ג , א - שהמלכתו של יהורם בן אחאב חלה בשנת שמונה עשרה ליהושפט מלך יהודה - ציון המתאים לנתון במלכים א כב , נב , שלפיו עלה אחזיה על כס המלוכה בשנת 17 ליהושפט . חוקרים רבים ניסו ליישב את הסתירה על ידי שינוי התאריכים בנוסחות התמלכותם של מלכי יהודה וישראל , אלא שחישוביהם מסובכים , והם גוררים אחריהם קשיים נוספים . [ ב"ע ; מ"ק ] לפי השיטה הכרונולוגית הנקוטה בספרי " עולם התנ " ך " ( שיטת גליל , ( מלך יהורם בן יהושפט בשנת שתיים ליורם בן אחאב , ואפשר שנשתבש הכתוב בפסוקנו מפאת הדמיון בשמותיהם של יהורם בן אחאב ויהורם בן יהושפט , שמלכו באותה עת , זה בישראל וזה ביהודה ( ראה לוח כרונולוגי בעמי , 69 ודיון מפורט להלן , בפרק ח , טז-יז . ( [ ג"ג ] א , ב " לכל דרשו בבעל זב 1 ב # להי עקרון , אם אחיה מחלי זה " ... פולחן הבעל היה נפוץ בישראל בימי שלשלת בית עמדי . המנהג לדרוש באל "מומחה " לרפואה מוכר מן העולם האלילי במזרח הקדום , ביווון וברומא . לאל "בעל זבוב " היה כנראה מקדש בעקרלן , לשם להגו לעלות אנשים ממקומות שלנים ולבקש מרפא מידי האל . אח 1 יה , שנפצע בנפילתו " בעד השבכה בעלותו , " ביקש משליחיו לדרוש בבעל זבוב כדי לדעת אס יחלים . בתמונה.- פסל בדלני ; ה מחהב של האל בעל ( ראש שמרה , היא אוגרית , מאה ט ר לפה " ס . (

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help