sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

ה ' ( פסוקים ג , טו ) כמו בזכריה א-ו ואחר כך בספר דניאל ובספרות האפוקאליפטית . מסתבר אפוא , שהסיפור נתחבר בתחילת בית שני , כשלוש מאות וחמישים או ארבע מאות שנה אחרי המאורעות שתוארו בו . ? סיפור מאוחר זה נראה כאילו צירף יחדיו שרטוטים , שאפיינו את אליהו בסיפורים שלפני כן : הנביא מופיע בצורה פתאומית , מפתיעה ומבהילה ( מלכים א יח , ז , יב ) ומדבר אל המלך בהעזה ובתקיפות ( שם שם , ח ; כא , יז-כד , ( מסכל שוב ושוב את מאמצי השררה ללכוד אותו ( שם יז , ג ; יח , א-טז ; יט , א-ג ;( הוא מקנא לה ' ונלחם בבעל ( שם יח ; יט , י-יח , ( נוקם באכזריות במתנגדיו ( שם יח , מ ) ומוריד אש מן השמים ( שם שם , כד-לט ? . ( קו אחרון זה מובא כאן לידי אבסורד . בסיפור הזבח על הכרמל ירדה האש מן השמים כדי לפתור אחת ולתמיד בעיית אמונה -.מי הוא האלוהים - ה ' או הבעל ? תוצאותיו של הנס יהיו לדורות , וכל הנוכחים חשים בכך בחרדת קודש . קודמת לנס מתיחות קשה , המתבטאת בתפילת תחנוניו של אליהו : "ענני ה ' , ענני " ... ( שם שם , לז . ( לעומת זאת , בסיפור שלפנינו יורדת האש , אפילו פעמיים , בקלות יתרה : די במלה אחת של אליהו . אש זו לא נועדה להביא לתמורה כלשהי בהכרה הדתית של העם , וגם לא היתה נחוצה כדי להציל את אליהו . הרי בסופו של דבר הלך הנביא אל המלך בלי כל חשש . מהי אפוא תכליתו של נס הורדת האש בסיפור על אליהו ואחזיה ? ? מסתבר שלנס , שעשה כאן אליהו פעמיים , יש רק תפקיד אחד : ללמד כיצד צריך לדבר אל הנביא - בכריעה ובתחנונים . אל אליהו צריך לדבר כמו אל אלוהים ; הוא מסוכן לא פחות מאלוהים . נמצא שהלגנדה המאוחרת ( על הלגנדה ראה במבוא לפרק ב ) שימרה אמנם יסודות היסטוריים מפעולתו של אליהו , אך לא אותם הטעימה , אלא את אישיותו העל אנושית של הנביא : אליהו הוא אישיות שלא מן העולם הזה , ספק דמון ספק אל . רק שילובו של מלאך ה' כמתווך בין האל ובין הנביא ( פסוקים ג , טו ) מאזן את התמונה ומעמיד את אליהו ב '' ראש ההר " אמנם , אך בתוך החברה האנושית . [ א"ר ] [ ב ] אחזןה . השם אחזיה נזכר בצורתו זו רק בפסוקנו , הפותח את הסיפור הנבואי . ואילו בסקירה הנוסחתית של קורות אחזיה במלכים א כב , נב ובסיומה בפרקנו בפסוק יח וכן במסגרת תיאור קורות יהושפט במלכים א כב , מ , נ הוא קרוי אחזיהו , ורק בדברי הימים ב כ , לה הוא שב ונקרא אחזיה ( אם כי בפסוק לז שם הוא קרוי שוב אחזיהו . ( [ מ " ק ] בעד השבכה בעל » תו " . עליה " היא מבנה של חדר אחד או יותר הבנוי על גג הבית , בדומה לעלייה בביתה של האלמנה מצרפת אשר ליד צידון ( מלכים א יז , יט ) ולעלייה בביתה של השונמית ( מלכים ב ד , י . ( בימי הקיץ החמים נהנו דיירי הבית מן האוויר הקריר שבעלייה ( והשווה עליית המקרה של עגלון מלך מואב שופטים ג , כג-כה . ( ה " עליה"בפסוקנו מכוונת אל נכון למבנה בחלק העליון של ארמון מלכי ישראל בשומרון ( ירמיה כב , יד . ( מבנה זה כלל גזוזטראות וחלונות , שהיו מוקפים ומוגנים בסורגים דמויי רשת המכונים "שבכה )" והשווה מלכים א ז , יז ; איוב יח , ח . ( השבכה שימשה לא רק מגן מפני נפילה מן הגזוזטראות או מן הפתחים בעלייה , אלא גם מסתור מפני קרני השמש ומעיני בני אדם מבחוץ . [ ב " ע ] ויחל . צורת עתיד מקוצר של "ויחלה ;" נפצע . השורש חלה משמש בהוראת נפצע גם במלכים א כב , לד . [ מ"ק ] לכו ךךשי בבעל זבוב אלהי עקרון . אחזיה שלח מלאכים לדרוש בבעל זבוב אלוהי עקרון כדי לדעת , אם יחלים מן הפציעה שנפצע בנפילתו בעד השכבה . '' בעל זבוב " ( בתרגום השבעים בא "זבוב " בצורת הריבוי ) הוא אל , שהיה לו מקדש בעיר הממלכה עקרון אשר בפלשת . למקדש זה היו עולים אנשים ממקומות שונים כדי לשאול באוראקל או לבקש מרפא . זהותו של "בעל זבוב " אינה ברורה . יש הרואים ב " זבוב " גלגול מאוחר של " שבב " , " זבב , " המופיע בספרות אוגרית כדמות דמונית , שנגדה נלחמה האלה ענת . לדעת אחרים , אין "זבוב" אלא שיבוש מכוון מידי הסופר המקראי של השם "זבל , " והשם המקורי היה "בעל זבל , " שהוראתו עליון , נשיא , השם זבול בא בכתבי אוגרית ככינוי לבעל " ) זבל בעל , ( " והשווה גם ל"בית זבל" ( מלכים א ח , יג , ( " זבל קךשןל " ( ישעיה סג , טו ) וכן לשם "איזבל , " שהיסוד זבל שובש בו לשם גנאי . שמות גנאי שהם שיבוש מכוון של שמות אלים , הם גם איש ב שת ( במקום איש בעל ) ו"שקוץ שמם" ( דניאל יב , יא ) במקום בעל שמים . [ ב"ע ] 1 ג ] מלך שמר 1 ן . הכינוי הרגיל הוא "מלך ישראל" ( אולם השווה מלכים א כא , א , שם מכונה אחאב # ' לך שמרון . ( " המחבר נוקט את הכינוי '' מלך שמרון" כדי למעט מדמותו של מלך ישראל . במקצת מכתובות מלכי אשור מכונים

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help