sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

אליהו ואחזיה מלך שומרון [ ב-יז ] אחזיה נפצע " ) ויחל ( " בתאונה בביתו , והוא שולח לדרוש בבעל זבוב , אלוהי עקרון . הדרישה כוללת שאלה , אם יירפא מפציעתו '') אם א חיה מחלי זה , ( " ומן השאלה משתמעת גם בקשה לרפואה . אליה התשבי יוצא בשליחות ה' לקראת מלאכי אחזיה ופוקד עליהם לשוב אל אדוניהם ולהודיע לו את גזרת ה : ' כיוון שדרש בבעל זבוב , ולא בה ' - מות ימות מפצעיו . מלאכי אחזיה מצייתים לאליה ; הם מוותרים על המסע לעקרון , שבים אל המלך ומספרים לו על הפגישה המסתורית שאירעה להם בדרך : "איש ץלר , לקראתנו " ... ( ו . ( המלך מברר כיצר נראה " האיש " ופוסק : "אליה התשבי הוא" ( ח ? . ( המלך שולח אנשי צבא להביא אליו את אליה . כוונתו לא פורשה , אך אפשר לשער , שהוא מקווה להניע את אליהו לחזור בו מנבואתו . אולם אליהו , שפגש במלאכי אחזיה למרות רצונם , מסרב עתה לפגוש את המלך , למרות רצון המלך . אליהו הוא ריבון . אין הוא מקבל מרות ; הוא מטיל מרות , אפילו על עבדי המלך . שני שרי חמישים , זה אחר זה , מצווים עליו לרדת אל המלך , אך אליהו , היושב על ראש ההר , מסרב ושורף באש מן השמים אותם ואת פקודיהם . שר חמישים שלישי עולה , כורע על ברכיו לפני אליהו ומתחנן על נפשו . מלאך ה ' מורה לאליהו לרדת אתו אל המלך . אליהו בא אל המלך וחוזר באוזניו , מלה במלה , על הנבואה המקורית . המלך מת , "כךבר ה ' אשר דבר אליהו" ( יז ? . ( לסיפור יש , ככל הנראה , יסוד היסטורי . אחזיה , בנו של אחאב ויורש מלכותו , מלך זמן קצר בלבד 851-852 ) לפה " ס , ( וכיסאו עבר לאחיו . מתקבל על הדעת , שנפטר בלא עתו בעקבות תאונה . לאחר פציעתו דרש בבעל זבוב = ) זבול , היינו : השר , ( אלוהי עקרון . המנהג לדרוש באל כלשהו , שנחשב מומחה ברפואה , מוכר מן העולם האלילי במזרח , ביוון וברומא . פולחן הבעל הצורי היה בין כה וכה נפוץ בימי שושלת עמרי . אליהו יוצא כאן נגד הדרישה בבעל , כשם שנלחם בעבודת הבעל של איזבל ואחאב ( מלכים א טז , לא-לג ) על ידי הכרזת הבצורת ( שם יז , א . ( המלחמה בבעל אופיינית לאליהו ; זהו אפוא שרטוט מקורי באישיותו ההיסטורית . ? עם זאת יש כאן לא מעט סימנים המעידים , שהסיפור נתחבר בתקופה מאוחרת . צורת השמות אליה , אחזיה תמורת אליהו , אחזיהו אופיינית לימי בית שני . כן אופייניים ללשון המאוחרת השאלה "אם אחיה " ( ב ) במקום "האוזיה ;" "מחלי זה" ( שם ) במקום "מחליי זה ;" "לךרש ב " ( פסוקים ב , ג , if טז ) במקום "לדרש אל , " "לדר " ש את ;" הפועל "ובו " כשהוא משמש במשמעות "אמר . " מאוחרת היא גם דרך ההתגלות אל הנביא ; לא התגלות במישרין של ה' כמו בנבואה שעד החורבן , אלא התגלות על ידי מלאך אחזיה מלך ישראל [ מלכים א כב , נב - מלכים ב א , יח ] הסיפור על אחזיה בן אחאב נפתח בספר מלכים א ומסתיים בספר מלכים ב . כידוע , ספר מלכים הוא ספר אחד , שפוצל לשניים בידי מתרגמי המקרא ליוונית ( ראה "עולם התנ " ך , " מלכים א , עמ' ? . ( 8 החטיבה הספרותית הנדונה נפתחת בנוסחה השגורה על התמלכותו של המלך ( מלכים א כב , נב-נד . ( בנוסחה זו באות שלוש הערות : ו . ציון סינכרוניסטי של תאריך התמלכותו של אחזיה : שנת שבע עשרה ליהושפט מלך יהודה , היא שנת 853 / 2 לפה " ס . . 2 ציון משך מלכותו : שנתיים ( ראה "עולם התנ"ך , " מלכים א , לוח כרונולוגי בעמ ' ו . 3 . ( 20 סקירת חטאיו הדתיים של אחזיה : "ויעש הךע בעיני ה ' וילך בדרך אביו ובדרך אמו" וגו' ( שם , נג-נד . ( גוף הסיפור בא במלכים ב א , א-טז , ובו מובא סיפור מחלתו ומותו של אחזיה . בראש הסיפור באה ידיעה קצרה על מרידתה של מואב בישראל "אחרי מות אחאב )" מלכים ב א , א . ( יריעה זו שאובה , ככל הנראה , ממקור בלתי תלוי בסיפור מחלת אחזיה . ( על סיפור זה ראה בהרחבה להלן ( . תיאור מלכות אחזיה נחתם בפסוקים יז-יח בנוסחה המציינת את מותו של המלך ואת הספר שבו נרשמו קורותיו בהרחבה , הוא "ספר דברי הימים למלכי ? ram m הנוסחה הפותחת והנוסחה החותמת חוברו בידי מחבר ספר מלכים , ואילו סיפור מחלתו של אחזיה - שבמרכזו עומדת דמותו של אליהו ומעשי נפלאותיו - מקורו כנראה במחזור סיפורי אליהו , הנפתח במלכים א יז ומתאפיין במלחמתו של אליהו בבית עמרי ובאלילות . ? תיאור מלכות אחזיה דומה לתיאורי קורותיהם של מלכים אחרים , שגם בהם שובצו סיפורי נביאים . כך , למשל , פותח גם סיפור אחאב בנוסחה השגרתית במלכים א טז , כט-לב , שסיומה בפרק כב , לז-לט , ובתווך שובצו סיפורי נביאים . [ ב"ע ] א , ב " ףפל אתזיה בעד השבכה בעלותו אשר בשמרון t בתי המגורים בארץ-ישראל בתקופת המקרא היו ברובם תד-קומת"ם . במקצת הבתים נבנתה על גג הבית עלייה , כלומר : תדר אתר או מספר תדרים . בימות הקיץ התמים נהגו הדיירים לשבת בעלייה וליהנות מן האוויר הצת והקריר . כדי למנוע נפילה מן העלייה הקיף אותה מעקה מסורג , הקרוי "שבכה . " על צורתה של השבכה אפשר ללמוד מכן ברונזה , ששימש לתמיכה בכלי קטורת . ונתגלה בקיפרוס ( מאה ת ' לפה " ס . ( כנים נוספים נמצאו בישראל ובקיפרוס . בתמונה נראה הכן העשוי כדגם בית , ובו י 1 שב אדם הפירט על נבל . גג הבית מוקף בשבכה - מעקה מסורג , שבכה מעץ זו הקיפה גם את עליית הגג של ארמון מלכי ישראל בשומרון . אחזיה , שישב על גג הארמון , נפל דרך השבכה תפצע . פרק א [ א ] ו » פשע מ 1 אב בישראל . פשיעה זו , הנזכרת גם להלן בפרק ג , ה , הוראתה פוליטית ועניינה מרידה של מלך משועבד במלך ריבון ( ראה גם מלכים א יב , יט ; מלכים ב ח , כב . ( יחסי התלות היו מושתתים על שבועות נאמנות , ולכן נחשבה מרידה כהפרת שבועה , ומכאן משמעותה הדתית מוסרית של המרידה . ? על רקע תקופת מלכותו הקצרה ומחלתו של אחזיה , ניתן להבין מדוע נערך המסע לדיכוי מרד מואב רק בימי יורם , אחיו ויורשו של אח זיה ( ג , ד ואילך . ( [ ב " ע ]

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help