sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הכרונולוגיה של מלכי ישראל ויהודה הנתונים הכרונולוגיים המצויים בספר מלכים ובספר דברי הימים על שנות מלכותם של המלכים ( ראה , למשל , מלכים א יד , כא ; מלכים ב יד , כג , ( ועל הסינכרוניזמים של מלכי ישראל עם מלכי יהודה ולהפך ( ראה מלכים א טו , א-ב ; מלכים ב יג , י ) וכן ציונים כרונולוגיים של מאורעות מסוימים ( כגון מלכים א יד , כה ; מלכים ב יח , יג ) אינם מצטרפים למערכת כרונולוגית שלמה ורצופה , ואינם מאפשרים לקבוע תאריכים קבועים ומוחלטים . בחינתם של הנתונים הללו מעלה סתירות ואי התאמות . ו . לפי מלכים ב טו , ל , מלך יותם על יהודה לפחות עשרים שנה , ואילו בהמשך ( בפסוק לג ) מדובר על שש עשרה שנה בלבד . . 2 במלכים ב א , יז נאמר , שיהורם בן אחאב החל למלוך על ישראל "בשנת שתים ליהוךם 3 ן יהושפט מלך יהוךה ; " אך נתון זה אינו תואם לכתוב במלכים ב נ , א , שלפיו החל יהורם בן אחאב למלוך בשנה השמונה עשרה ליהושפט מלך יהודה . . 3 רחבעם מלך יהודה וירבעם מלך ישראל החלו למלוך באותה שנה ; גם יהוא מלך ישראל ועתליה , שתפסה את השלטון ביהודה , החלו למלוך באותה שנה ; לפיכך משך הזמן מירבעם ועד מרד יהוא צריך להיות זהה למשך הזמן מרחבעם ועד לתפיסת השלטון ביהודה על ידי עתליה . אולם כשמסכמים את מספר שנות המלוכה לגבי אותו פרק זמן , מתברר , ממלכתיים ודתיים , ואילו בישראל המרכזים הדתיים נקבעו בדן ובבית אל , שלא שימשו בירות לממלכה . בולט מאוד ההבדל בהרכב השבטי של שתי הממלכות . ביהודה קיימת היתה אחידות שבטית . שבט יהודה היה השבט הדומינאנטי המכריע , ואליו נספחו משפחות שמעון בדרום ובנימין בצפון . שני שבטים אלה לא היה בגודלם ובכוחם להפר את האופי ההומוגני השבטי של ממלכת יהודה ; לעומת זאת , היתה ממלכת ישראל מורכבת משבטים רבים . השוני בהרכב השבטי של שתי הממלכות נתן אותותיו בגורל שליטיהן . בולטת העובדה , שביהודה נתקיימה שושלת אחת בלבד , הלא היא שושלת בית דוד שמלכה בירושלים , ואילו בישראל אירעו חילופי שושלות . יש המסבירים הבדל זה בכך , שהעיקרון השושלתי לא נקלט בישראל , וכאילו נתחדשה בממלכת הצפון התפיסה הישנה של המנהיגות הכאריסמתית , שלפיה המלך נבחר על ידי האל , ואין הוא מולך מכוח היותו יורש עצר . אולם נראה יותר , שחילופי שושלות בממלכת ישראל נגרמו בעטין של סיבות חילוניות - חברתיות ופוליטיות , ולא בשל סיבות אידיאולוגיות תיאולוגיות . לאמיתו של דבר , העיקרון השושלתי , שלפיו המלוכה מטבעה עוברת בירושה מן האב אל הבן , נתקבל גם בממלכת ישראל ( ראה , למשל , דברי אחיה השילוני לירבעם בן נבט , מלכים א יא , לח ; וכן שמואל א כ , לא . ( ואילו העיקרון , שהמלך נבחר על ידי האל , המשיך להתקיים גם בממלכת יהודה , והיה מקובל בכל הממלכות במזרח הקדמון . חילופי השושלות בישראל נגרמו , ככל הנראה , בראש ובראשונה בעטיו של ההרכב הרב שבטי של מלכות ישראל ; על גורם זה נוספו , קרוב לודאי , סיבות חברתיות ופוליטיות שונות , כפי שיוסבר בפירוש לכתובים המדברים בחילופי השושלות . ? בפרק הזמן הראשון לקיומן של שתי הממלכות נתאפיינו היחסים ביניהן על ידי מלחמות ממושכות . מלכי יהודה לא השלימו עם הפילוג , וניסו בכוח להחזיר את שטחי ממלכת הצפון לשלטון בית דוד . סכסוכים אלה החלישו את שתי הממלכות גם יחד , ואפשרו לא רק את השתחררותן של המדינות השכנות , שהיו משועבדות לדוד ולשלמה , אלא גם את הפלישות מצד כוחות מבחוץ - מצרים וזרח הכושי מדרום , ערי פלשת ממערב וממלכת ארם דמשק מצפון . הקשרים עם ערי פיניקיה נותקו , שכן היתרון הכלכלי מאיחודה המדיני של כל ארץ ישראל נתבטל עם פילוגה לשתי מסגרות מדיניות המצויות במצב של איבה ומלחמה . יהושפט מלך יהודה עמד על מאזן הכוחות שהיה לרעת יהודה , והבין את היתרונות הפוליטיים והכלכליים שיצמחו הן ליהודה והן לישראל ממצב של שיתוף פעולה ושלום . הוא כרת ברית עם ישראל , ככתוב : " וישלם יהושפט עם מלך ישראל" ( מלכים א כב , מה . ( הודות לכך היתה תקופת שלטונם של יהושפט ביהודה ושל בית עמרי בישראל - תקופה של פריחה כלכלית וחוסן מדיני לשתי הממלכות האחיות . אולם ההפיכה המדינית של יהוא בישראל ושל עתליה ביהודה , התחזקותה של ארם דמשק בצפון ותה ליך התפשטותה של האימפריה האשורית - כל אלה החלישו את ישראל ואת יהודה גם יחד . יחסי האיבה ששררו בין ישראל ליהודה הביאו להתגברות הלחץ על ישראל מצד ארם דמשק והקלו על האימפריה האשורית להחדיר את צבאותיה לסוריה הדרומית ולארץ ישראל . ביטוי הולם לתסבוכת הפוליטית מצוי במלחמת ךצין , מלך ארם דמשק , ופקח בן ךמלןהו , מלך ישראל , נגד אחז , מלך יהודה . אחז שכר לעזרה את מלך אשור , וזה האחרון הביא על ממלכת ארם דמשק את קצה 732 ) לפה"ס . ( שתים עשרה שנים לאחר מכן בא הקץ גם על ממלכת ישראל מידי סרגון השני מלך אשור , שכבש את שומרון והגלה את תושבי הממלכה 720 ) לפה"ס * . ( עם כיבוש שומרון נוצרו תנאים פוליטיים חדשים בארץ ישראל . שטחה של ממלכת ישראל לשעבר נתפצל למספר פחוות אשוריות ( ראה '' עולם התנ"ך , '' מלכים ב טו-יז , ( ואילו ממלכת יהודה היתה למדינה וסאלית של אשור . אולם ניסיונות התמרדות מצד מדינות , המשועבדות לאימפריה האשורית , חזרו ונשנו גם לאחר כיבוש שומרון . חזקיהו מלך יהודה מרד באשור בשנת ו 70 לפה"ס , אולם מרידה זו לא עלתה יפה , וגרמה להגברת לחץ השעבוד האשורי על יהודה . הדבר בא לידי ביטוי בימי השפל של מלכות מנשה , וכנראה גם בניסיונו של מנשה לשוב ולהתמרד ( ראה דברי הימים ב לג , יא-יג . ( שקיעתה של האימפריה האשורית בסוף ימי מנשה ובשנותיו הראשונות של יאשיהו חיזקה בממלכת יהודה את התקוות להחזרת עצמאותה המדינית . יאשיהו מלך יהודה ניצל את המצב המדיני שנוצר בארץ בעקבות חולשתה של האימפריה האשורית ( ראה "עולם התנ"ך , " מלכים ב כב-כג . ( אולם גורלה של יהודה נקבע בהכרעה בין שני כוחות גדולים , בבל ומצרים , שנאבקו על ירושת האימפריה האשורית . ואכן , ניצחונה של בבל על מצרים הביא את ארץ ישראל בעול בבל 604 ) לפה"ס בקירוב . ( מרידתו של יההקים בנבוכדנאצר הביאה לגלות יהויכין 597 ) לפה"ס , ( ומרד צךקיהו בבבל הביא להרס בית המקדש , לחורבן ירושלים ולקץ ממלכת יהודה 586 ) לפה"ס . ( [ ב"ע ]

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help