sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

סקירה היסטורית של התקופה ספר מלכים מתאר את תקופת המלוכה בישראל מימי דוד האחרונים ועליית שלמה למלוכה 970 ) לפה"ס ) ועד חורבן ירושלים וגלות יהודה 586 ) לפה"ס . ( תקופה זו משתרעת על פני 400 שנה בקירוב . תחילתה במלכות שלמה , שנחשבה כתקופת הזוהר הן מבחינה פנימית לאומית והן מבחינה חיצונית , ביחסי הממלכה עם שכנותיה הקרובות והרחוקות . משתי הבחינות גם יחד נחשב שלמה כממשיך את מפעלו של דוד , אשר איחד את הממלכה והרבה במלחמות ובכיבושים . שלמה ביסס את הישגי דוד אביו . הוא זה שהעמיק והידק את השלטון המרכזי בירושלים ואת אחיזתו ברחבי הממלכה ובמדינות החסות . בימיו התרחבו יחסי המסחר והקשרים המדיניים עם העמים הקרובים והרחוקים . תקופת שלמה נחשבת כתקופת שלום , שגשוג כלכלי ופריחה בתחומי התרבות וחיי הרוח . חוגי חכמים , סופרים , משוררים ומושלי משלים הסתופפו בירושלים ובחצרו של שלמה , והעשירו את חיי הרוח באותה תקופה . מקום מרכזי בתחום חיי הדת תפס מפעלו של שלמה - בניית בית ה' בירושלים , עשיית כליו , חנוכתו והסדרת פולחנו . עם זאת החלו מתגלים קשיים הן בתוך הממלכה והן במדינות החסות ( ראה להלן , בפירוש לפרק יא ? . ( בעקבות הקשיים מבית נתפלגה הממלכה המאוחדת לשתי ממלכות - ממלכת ישראל , שכללה את "עשרת השבטים , " ומלכה הראשון היה ירבעם בן נבט משבט אפרים ; וממלכת יהודה , תחת שלטון בית דוד בבירתה בירושלים . פילוג זה לא הצטמצם למישור המדיני בלבד , אלא גרר בעקבותיו גם פילוג דתי פולחני . את ה' אלוהי ישראל עבדו שבטי הממלכה הישראלית הצפונית בדן ובבית אל , ולא בבית המקדש בירושלים ( ראה להלן , בפירוש לפרק יב . ( הקשיים מחוץ גררו מספר התפתחויות מדיניות : פלישת שישק מלך מצרים לארץ ישראל 924 ) לפה"ס ;( עלייתה של הממלכה הארמית , שמרכזה בדמשק , והשתחררות המדינות השכנות מן השעבוד המדיני לישראל ? . פילוג הממלכה , שאירע כנראה בשנת 928 לפה"ס , פתח פרק חדש בתולדות עם ישראל וארץ ישראל ; פרק זה נמשך עד שנת 720 לפה"ס , שבה נכבשה שומרון , בירת הממלכה הישראלית הצפונית , על ידי סרגון השני מלך אשור . בתקופה זו , שניתן לכנותה בשם "תקופת מלכויות ישראל ויהודה" 928 ) עד 720 בקירוב , ( נתקיימו זו לצד זו שתי ממלכות אחיות : ממלכת ישראל , שמרכזה נקבע בימי עמרי מלך ישראל בשומרון , וממלכת יהודה , שבירתה בירושלים . שתי ממלכות אחיות אלו נבדלו זו מזו בכמה בחינות , למרות מוצאן המשותף . ממלכת יהודה , שנופה הררי , מוקפת מדבריות מדרום וממזרח , ומנותקת כליל מן הים במערב . גם ממלכת ישראל ניחנה באזורים הרריים , אבל יש בה גם עמקים , והיא גובלת עם חוף הים במערב ; שתי דרכים בין לאומיות חשובות עוברות בה , הלא הן "דרך הים" ו"דרך המלך . " בגלל התנאים הגיאוגראפיים השונים קשתה החדירה מבחוץ אל תוך ממלכת יהודה , בה בשעה שאל תוך ממלכת ישראל אפשר היה לחדור בנקל מכל הכיוונים . לכן היתה ממלכת ישראל פגיעה יותר לפולשים מבחוץ . הדרכים הפנימיות ביהודה הן נוחות , שכן הן נמתחות על גב ההר , וארץ יהודה מתאפיינת באחידות פני הקרקע ובהעדר עמקים , השוברים את רצף המשטח הרמתי . עובדה גיאוגראפית זו תרמה בודאי לגיבוש הממלכה , באפשרה לשלטון בירושלים לחלוש על כל חלקי הממלכה . לעומת זאת , דרכי התחבורה בתוך מלכות ישראל אינן נוחות ביותר , לפי שזו ארץ הרים ובקעות , ועל כן הדרכים בה עולות ויורדות , ומקשות על קיום קשר סדיר בין החלקים השונים של הממלכה . ביהודה נוצר מרכז מדיני קבוע - ירושלים , ואילו בישראל נדדה הבירה בין ערים שונות : שכם , פנואל ותרצה , עד שנקבעה לבסוף בשומרון . נדידה זו מסמלת במידה רבה את חוסר היציבות של השלטון המרכזי בישראל . המרכז החילוני ביהודה חפף את המרכז הדתי . ירושלים היתה בירה , שבה נבנה בית המקדש המרכזי , הוא מקדש מלך . לירושלים נקשרו כל אזרחי יהודה בקשרים ארגוניים מצטייר , כאמור , כאדם קשוח וקפדן , המעניש בחומרה את מתנגדיו , ונוטה להתבודד ולהתרחק מחברת הבריות , ואילו אלישע תלמידו שרוי בתוך עמו ; גישתו סלחנית ופשרנית יותר ; הוא נוטל חלק במלחמות ישראל ועוזר למלך ישראל לנצח בהן . ? מבנה החזרה המודרגת . דגם זה מתאפיין בחזרה של שניים או על פי רוב שלושה איברים , והוא מסתיים באיבר נוסף , שיש בו משום מפנה , והוא מביא את המבנה כולו אל שיא . למשל , אליהו מבקש את ה' ברוח , ברעש ובאש - והתברר , כי ה' איננו אף באחד מאלה , והוא מתגלה לנביא באיבר הרביעי של המבנה ב '' קול דממה דקה" דווקא ( יט , יא-יג ? . ( בחזרת סיפור בפי דוברים שונים מובלטים שינויים במסופר ומוטעמות נקודות התצפית השונות של הדוברים . למשל , המשא ומתן בין אחאב ובין נבות בדבר מכירת כרמו למלך ( מלכים א כא ) הובא במקרא בשלוש נוסחאות שונות : מפי המספר ( שם שם , א-ג , ( בהרהורי אחאב הנמסרים דרך ההתבוננות אל תוך נפשו ומחשבותיו ( שם שם , ד ) ובסיפורו דיווחו של אחאב לאיזבל ( שם שם , ה-ו . ( השינויים בסיפור מבליטים את נקודות התצפית השונות של הדוברים ? . סוגר מעין הדלת . מבנה זה , שבו החתימה היא מעין הפתיחה , מצוי , למשל , במלכים ב ז . הסיפור פותח בדברי אלישע המנבא את סיום מצוקת המחסור בעת המצור על שומרון , ממשיך בדברי השליש המלגלג : "הנה ה' עשה ארבות בשמים היהיה הדבר הזה / ' !? ובתגובת הנביא : '' הנכה ראה לעיניך ומשם לא תאכל ! " ( שם שם , א-ג . ( היחידה הסיפורית בסוף פרק זה מסיימת על פי אותו סדר באזכור נבואת אלישע ( שם שם , טז-יח , ( הספקנות הצינית של השליש ותגובתו של אלישע ( שם שם , יט . ( בכך הושלם המעגל : הנבואה התגשמה על כל חלקיה . * מדרשי שמות ומשחקי מלים מסייעים להטעמת פרטים בתיאור ולעתים לאישוש תקפות המסר . דוגמה למדרש רב פנים של שם מצויה במלכים ב י , טו-טז : "וילך משם וימצא את יהונךב בן רכב לקראתו ויבלכהו , ויאמר אליו : היש את לבב : ף ןשר כאשר לבבי עם לבכף ? ויאמר יהונךב : יש ויש , ךננה את יךך , ויתן ידו ויעלהו אליו אל המלכבה . ויאמר : לכה אתי וךאה בקנאתי לה ; ' ו ? לכבו אתו בל ? בו . " המחבר דורש את שם האב , רכב , הן מלשון רכב = ) מרכבה , וירכבו , ' rcc (? ועל דרך רמז , בשיכול אותיות מלשון ברך = ) ויבךכהו . ( [ מג"ל ]

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help