sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

אמצעים ספרותיים על דרך ההפשטה וההכללה אפשר לחלק את פרקי ספר מלכים לשתי קטגוריות ספרותיות : . 1 חטיבות ששולט בהן קו היסטוריוגראפי ופרגמאטי . חטיבות אלה עוסקות בעיקר בתי אור קורות המלכים , ונוספו להן הערות הערכה ושיפוט מצד מחבר ספר מלכים . החומר לקוח כנראה ברובו מספר דברי שלמה ( מלכים א יא , מא ) ומספרי דברי הימים למלכי ישראל ויהודה , שהוזכרו פעמים אחדות . חלק מן הידיעות , כגון תיאור בניית בית ה' והכנת כליו , לקוח אולי מארכיון המקדש או מתעודה כוהנית . במרבית הפרקים הללו מסתמנים אמצעים אמנותיים מעטים יחסית . יחד עם זאת ראוי להעיר , כי כמה יחידות סיפוריות הכלולות בקטגוריה זו מתעלות לדרגה גבוהה של רמת הסיפור ודרך הסיפור , למשל , סיפור מאבק אדניהו ושלמה ופרשת יהוא . . 2 מעשי נביאים המצטיינים בדרך תיאור קולחת ובידיעת סיפור נרחבת , המשלבת רבים מהאמצעים האמנותיים האופייניים לסיפור המקראי בכללו . ? אחדים מאמצעים אמנותיים אלה הם : דרך ההראיה ( showing ) נאד , לידי גילוי במיוחד בפרשת יהוא ( מלכים ב ט-י . ( ייחודה בכך , שהיא מציגה דמות על מעשיה ודיבוריה , ומתוך אלה עולה ומצטיירת אישיות , עד שהקורא יכול לגבש את עמדתו כלפיה ואת שיפוטו עליה . לדוגמה , בעל ספר מלכים היטיב לתאר את הברוטאליות שנהג יהוא ביריביו . כן תיאר את הלשון ההמונית שנקט ; מתוך כך נשמעת ביקורת המגנה את יהוא ואת מעשיו * . בעל ספר מלכים משתמש לעתים במוטיבים ובסמלים כדי להביע באמצעותם את הערכתו על אישים ומעשיהם . כך , למשל , מתאפיין אליהו הנביא על ידי הסמלים של האש והרוח , המגלמים יפה את אישיותו הקפדנית והסוערת . אולם בנקודת השיא של מחזור הסיפורים ( יט , יא-יח ) מתבשר הנביא , כי ה' איננו ברוח או באש , אלא דווקא בקול דממה דקה , וכאילו נרמזת בכך ביקורת על עמדתו הקשוחה של אליהו , מנהיגו הרוחני של עם ישראל . ? בעל ספר מלכים מרבה להשתמש במערכי השוואה ובאנאלוגיות , המשמשים לו קנה מידה להערכת האישים שבסיפור . כך , למשל , רב הדמיון בין סיפורי אליהו ואלישע . מסתבר , שהמחבר כיוון ללמוד מן הדמיון דווקא על ההבדל הרב שבין המורה ובין התלמיד : אליהו ובכך חטא והחטיא את בני שבטי הצפון . מלכי ישראל כולם חטאו בחטאי ירבעם בן נבט ועשו הרע בעיני ה' ( ראה , למשל , טו , כו , לד ; טז , יט ; ולגבי הושע ראה "עולם התנ"ך , '' מלכים ב יז , ב . ( אפילו יהוא , שהשמיד את עבודת הבעל מישראל ( מלכים ב י , טו-כח , ( גונה מחמת דבקותו בעבודת העגלים המכונה '' חטאי ןך 5 ץם בן נבט '' ( שם שם , כט ;( וזוהי לשון הגינוי : "ןיהוא לא שמר ללכ : ת ? תורת ה' אלהי ישךאל ב : כל לבבו , לא סר מעל חטאות . ? 7 ? ץ . ם אשר החטיא את ישראל" ( שם שם , לא . ( הן ביהודה והן בישראל נמצאו מלכים שעבדו אלוהים אחרים ( מלכים א טז , לא-לג ; כב , נב-נד ; מלכים ב ח , יח , כז ; טז , ב-ד ; כא , ב-ט , כ-כב . ( העריכה הדויטרונומיסטית של ספר מלכים ( ושל ספרי נביאים ראשונים בכלל ) ניכרת לא רק בהשקפה , אלא גם בקרבה הלשונית והסגנונית לספר דברים . הציונים "תורת מ > ץה , " "ספר תורת משה" וכן "ספר ה ^ ךית , " הנזכרים בספר מלכים פעמים אחדות ( מלכים א ב , ג ; מלכים ב יד , ו ; כא , ח ; כג , ב-ג , כא , כה , ( ולעתים נרמזים ( למשל , מלכים ב יח , ו , יב ) - מכוונים לפי המשוער לספר דברים , או לנוסח קדום של ספר דברים . אין תמה שבעל ספר מלכים מצא לנכון להקדיש מקום נרחב לפרשת מציאת ספר התורה בימי יאשיהו . כיוצא בזה יש בספר מלכים משום זיקה לשונית ורעיונית לספר ירמיה , שנתחבר סמוך לזמן עריכתו , ושגם בו ניכרת השפעה של ספר דברים . [ ב"ע ] כתב-יד מעוטר לעמוד הפתיחה של ספר מלכים , מתוך תנ"ך קניקוט , ( The Kennicott Bible ) שנתחבר נידי השופר משר . בד יעקב אנן ןברה מן העיד לה קורתה במחוז גליציה שבצפון מערב ספרד , וצויר בידי הצייר יוסף בךחיים . הספר הושלם בשנת , 1476 והוא מכיל את כל ספרי המקרא . הוא נקרא על שם דייר בנימין קניקוט , שהיה הקפד ; של אוסף רדקליף באוקספורד , T , CTK ובהמלצתו נרכש כתב היד לצורף לאוסף בשנת . 1771 משמאל לטקסט מצוירת דמותו של דוד המלך הזקן כשהוא יושב על כס מלוכה מוזהב , בבגדי מלכות מפוארים וכתר גדול לראשו . זמן החיבור ודמות המחבר לפי הברייתא ( בבא בתרא טו , ע"א , ( ירמיהו כתב ספרו וספר מלכים וקינות ( מגילת איכה . ( ואכן , ספר מלכים מגלה נקודות מגע רעיוניות וסגנוניות עם ספר ירמיה , אך אין די באלה כדי להוכיח , כי ירמיהו ( או אחד מתלמידיו ) הוא שחיבר את ספר מלכים . מפתיעה העובדה , שלמרות שספר מלכים מרבה לתאר מעשי נביאים , ומזכיר את נביא הכתב ישעיהו , אין הוא מזכיר את ירמיהו ולו באמירה קצרה . במחקר המודרני נשמעה הדעה , כי אפשר שהספר נכתב דווקא על ידי אחד ממתנגדיו של ירמיהו , אשר ראה בנביא בוגד , בגלל דרישותיו החוזרות ונשנות כי יהודה תיכנע למלך בבל כדי להינצל מחורבן . אך גם דעה זו פתוחה להשגות . הקרבה הרעיונית והסגנונית של ספר מלכים לספר ירמיה איננה תומכת בהשערה , כי ספר מלכים נתחבר על ידי אחד ממתנגדי ירמיהו . לפי דעה רווחת , עיקרו של ספר מלכים חובר בתקופת יאשיהו , שבימיו פרחה האסכולה הדויטרונומיסטית . המחבר נמנה עם אסכולה זו . אחר כך , בעת הגלות , עבר הספר תהליכי הוספה והשלמה . גם סברה זו קשה , שהרי עיקר מטרתו של הספר להסביר למה חרב בית ה' וישראל גלה מארצו . לפיכך נראה , שהמחבר היה מגולי יהודה , וביקש להסביר בספרו את סיבות הקרע שנפער בין ה' ובין עמו : בני ישראל חטאו בתקופת שלמה , ובשל כך נתפלגה הממלכה ; ומשום שהרבו לחטוא גם אחרי הפילוג , באו עליהם בזה אחר זה חורבן אפרים וחורבן יהודה ובית ה . ' כיוון שהעם הפר את בריתו עם ה , ' הפר ה' את בריתו עם עמו . חטא מצטבר במשך דורות הוא שגרם לעונש . הדעה , כי המחבר כתב את ספרו בתקופת הגלות , נשענת על נתון כרונולוגי - הידיעה החותמת את הספר , כי מלך בבל חנן את יהויכין בשנה השלושים ושבע להגלייתו , דהיינו : בשנת 562 / 1 לפה '' ס . אילו נכתב הספר מאוחר יותר , כלומר : בימי שיבת ציון , בודאי היה מחברו מוסר ידיעות גאולה חשובות , כגון הכרזת כורש , מסורות על השבים או אפילו ידיעות בדבר תחילת בניית ירושלים ובית ה . ' עם זאת יש לומר , כי קצת השלמות נוספו בספר מאוחר יותר . העיקרית בהן ( מלכים ב יז ) מדברת בהתבססות בני העמים הזרים , שמלך אשור הושיבם בערי שומרון תחת גולי ישראל . יש סוברים כי מסורת זו הוספה , כאשר המאבק בין "עמי הארצות" ושבי יהודה כבר היה בעיצומו ( ראה עזרא ג , ג , ד , א-ה ועוד . ( [ מג"ל ]

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help