sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

שם הספר ומסגרתו ספר מלכים הוא האחרון בספרי נביאים ראשונים . לפי הברייתא בבא בתרא יד , ע"ב ועדויות קדומות אחרות , נחשב ספר מלכים כיחידה אחת . חלוקת הספר למלכים א ולמלכים ב באה על פי חלוקתו בתרגום השבעים ובוולגטה , והונהגה בנוסח המסורה לראשונה בדפוס ונציה במאה ט"ו לסה"נ . החלוקה מיוסדת על שיקולים טכניים כמותיים , ונעשתה שלא כראוי , שכן היא קוטעת את קורות אחזיה ומחלקת את מחזור סיפורי אליהו ואלישע בין שני חלקי הספר . במסורת העברית הקדומה נבדל ספר מלכים מספר שמואל . לא כך הדבר בתרגום השבעים ובעקבותיו בתרגום הלטיני , הוולגטה : שם כלולים ספרי שמואל ומלכים בחטיבה אחת , המחולקת לארבעה חלקים הקרויים מלכויות או מלכים א , ב , ג , ד . נראה , שביסוד צירופם של ספרי שמואל ומלכים בתרגומים הללו וקריאת שם אחד לשניהם עמדה תפיסה הרואה את ספר שמואל כפתיחה לעידן היסטורי חדש - תקופת המלוכה בישראל . ספר מלכים נחשב אפוא כהמשך רציף לתיאור מלכותם של שאול ודוד . אברבנאל , בהקדמתו לנביאים ראשונים , מאמץ השקפה דומה במקצת ; בהסתמכו על מסורות קדומות ( כגון זו שבברייתא דלעיל , ( הוא מציע לראות בירמיהו הנביא את מחברם של ספרי שמואל ומלכים . ? במחקר המודרני נמצאו חוקרים שהציעו לראות בספר מלכים חלק מחטיבה ספרותית גדולה , שכללה את ספר דברים וכן את ספרי נביאים ראשונים , מיהושע ועד לספר מלכים . דעה זו מסתמכת על כך , שכל הספרים , השייכים לחטיבה משוערת זו , ממשיכים זה את זה בתיאור רציף ומסודר של תולדות ישראל . לחטיבה זו מסגרת כרונולוגית , ומשתקפת בה תפיסה תיאולוגית והיסטוריוסופית אחידה . החיבור הכולל נערך , לפי תפיסה זו , בידי סופר המכונה הדויטרונומיסט , היינו : סופר המאופיין באידיאות ובסגנון הרווחים במשנה תורה ( ספר דברים , ( שהיא היחידה הפותחת את החיבור הספרותי המקיף . גם המציעים להוציא את ספר דברים ממסגרת זו רואים בכל ספרי נביאים ראשונים חיבור מקיף וכולל , שנכתב בידי עורך מסדר , אשר השתמש לצורך חיבורו במגבשים ספרותיים שהיו לפניו . עורך מסדר זה נטל מספר דברים תכנים ואידיאות , והושפע ממבנה הספר ומסגנונו , לפיכך נחשב החיבור המקיף כחיבור דויטרונומיסטי . ? אולם רב השוני בין ספרי מלכים ושמואל , הן מבחינת ההשקפה התיאולוגית שביסוד כל אחד מהם . כך , למשל , בעוד ספר מלכים מעמיד בראש ענייניו את שאלת ריכוז הפולחן בירושלים , הרי עניין זה הוא שולי למדי בספר שמואל ; ובעוד ספר מלכים מעביר תחת שבט ביקורתו את כל מלכי יהודה וישראל בגלל חטא העבודה הזרה , הרי ספר שמואל כמעט ואיננו מזכיר חטא זה . יש לראות אפוא את ספר מלכים על שני חלקיו כיחידה ספרותית נפלדת . [ מג '' ל ] המקורות של ספר מלכים המקורות שמחבר ספר מלכים נטל מהם את החומר לחיבורו הם שונים ומגוונים . שלושה מהם אף נזכרו במפורש בחיבור , ואלה הם : . 1 "ספר לכלי קולימה " ( מלכים א יא , מא . ( מתוך ספר קדום זה נלקחו , קרוב לודאי , הקטעים שעניינם חוכמת שלמה ( כמו ג , ד-טו , טז-כח ; י , א-י . ( אולם אין זה מן הנמנע , שבספר זה היו מקובצות גם תעודות רשמיות מימי שלמה בענייני מנהל , מפעלי בנייה ועסקי כלכלה ( ועיין להלן , על יא , מא . 2 . ( " ס 9 ל דנגלי הימים למלכי יקךאל . " ספר זה חוזר ונזכר בנוסחאות החתימה של ימי מלכותם של מלכי ישראל . לדוגמה : " ויתר דבלי יךב ^ ם אשר נק י חם ו ^ שי מלך הנם כתובים על ספר דבלי הימים למלכי ישראל" ( יד , יט . ( אצל יהולם והושע מלכי ישראל לא באה נוסחה זו . " . 3 ספל דללי ה ; מים למלכי יהודה . " לספר זה מפנה בעל ספר מלכים בנוסחאות החתימה של מלכי יהודה , פרט ליהואחז , יהויכין וצדקיהו . שני הספרים האחרונים הם , כנראה , חיבורים כרונוגראפיים " ) כרוניקות , ('' המיוסדים על תעודות רשמיות מארכיוני חצר המלוכה . על תוכנם ואופיים של הספרים הללו ניתן ללמוד מנוסחאות חתימה : " ויתר כל דברי אקא לכל גבורתו וכל $ שי ^ ' שה ולגלים א 1 של בנה סלא המה כתובים על ס 9 ר דבלי הימים למלכי יהוךה" ( טו , כג ;( י'ןיתר דבלי חזקיהו לכל גבורתו ואשל }? שה ן ^ ת הבלכה לאת הת ^ לה ויבא את המים העילה סלא הם כתובים על ס 9 ר דבלי הימים ק י מק י כי יהוךה '' ( מלכים ב כ , כ . ( מנוסחאות החתימה אנו למדים , שבספרים אלה סופר בעיקר על מפעלי המלכים ומלחמותיהם . אין לדעת כיצד , מתי ועל ידי מי חוברו ; אולם ברור , שהיו ידועים בעם , ואליהם מפנה המחבר את קוראיו . מכיוון שספר דברי הימים למלכי ישראל נזכר בפעם האחרונה בתיאור קורות פקח בן רמליהו , יש לשער כי חובר סמוך לכיבוש שומרון ; ואילו ספר דברי הימים למלכי יהודה נזכר בפעם האחרונה בתיאור קורות יהויקים , ולפיכך מסתבר , כי חובר סמוך לנפילת ירושלים בידי נבוכדנאצר ? . בספר מלכים משוקעים כנראה גם מקולות נוספים , שלא צוינו בשמם , והחשובים שבהם - סיפורי נביאים . כנראה , הילכו בעם סיפורים על נביאים שו ^ ים , כגון מחזור המסורות על אליהו ( מלכים א יז-יט ; כא ; מלכים ב א ) או על אלישע ( מלכים ב ב-יג . ( סיפורים אלה הם בעלי אופי לגנדארי , ודמותו של איש האלוהים , ולא של המלך , עומדת במרכזם . הם נמסרו מדור לדור בחוגי בני הנביאים ( מלכים ב ו , א , ( שהסתופפו בצל הנביאים הגדולים והעריצו את מעלליהם ונפלאותיהם . עדות לכך מצויה בכתוב במלכים ב ח , ד : 'ץהקזלף מדבר אל גלחי נער איש האלהים לאמר ס ? ךה גא לי את כל ה ? דלות אשי ץשה אלישע . " אפשר שכבר בשלב קדום הועלו הדברים על הכתב והופצו בעם . חלק ניכר מן המסופר על חזקיהו שאוב כנראה מתוך חיבור על מעשיו ונבואותיו של ישעיהו הנביא ( מלכים ב יח , יג - כ , יט ; והשווה ישעיה לו-לט . ( אפשר שמקור נבואי זה נזכר בדברי הימים ב לב , לב . אין זה מן הנמנע , שהופצו חיבורים דומים , שבמרכזם עמדה דמותו של נביא אחר כגון אחיה השילוני או שמעיהו הנביא . בעל ספר מלכים נזקק למקורות אלה בתיאורי המאבק , שניהלו הנביאים במלכים ובפולחן האלילי , מצד אחד , ובתשועה שהביאו לעם ישראל , מצד שני * . מקור נוסף , שלפי השערת חוקרים , שימש את המחבר , הוא ארכיונים של מקדש ( ים , ( כגון רישומים , שנעשו על ידי חוגי הכהונה והונחו למשמרת במקדש . תעודות אלה עסקו בענייני מבוא לספר מלכים

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help