sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

אויבו , והמספר מטעים , כי התאבל לא רק על יהונתן ידידו ועל עם ה , ' אלא לפי הסדר : על שאול , על יהונתן בנו , על עם ה' ( כנראה על היוצאים למלחמה ) ועל בית ישראל ( הכוונה אולי לערי ישראל , שהוכו ונבזזו על ידי הפלשתים . ( [ יג ] 3 ן איש גר עמלקי אנכי . לפני שחורץ דוד את נזר דינו של העמלקי , הוא שואל אותו : '' אי מזה אתה " ? והנער עונה לו : 1 " ין איש גר עמלקי אנכי . " דוד ידע מכבר שהוא עמלקי , אך רצה לדעת את מקום מגוריו . דומה שאין כאן סתם שאלת שופט לפרטי מעשיו של הנאשם , שהרי עיקר נדודיהם של העמלקים היה בין חוילה עד בואך שור על פני מצרים ( שמואל א טו , ז ) - במרחבי הנגב וסיני ואף בדרום הארץ בכלל ( למשל , במדבר יג , כט ; אך בעיקר שם יד , מנ-מה . ( אין פלא אפוא שדוד שואל כיצד נתגלגל העמלני עד להר הנלבע . התשובה היא ממין השאלה : הוא גר בארץ ישראל . כבר אביו ישב בארץ ;( "u >> s ccr והכוונה , כמסתבר , לא לדרום , אלא למקומות קרובים לנלבע . הפרשנות לא נתנה דעתה על כך , כי ליישוב של הפסוק באופן זה יכולה להי מצא אסמכתא ניאוגראפית , או גיאוגראפית היסטורית . במשך דורות נדדו העמלקים לא רק בדרום ארץ ישראל , אלא נם במרכזה , ואף בעבר הירדן ( שופטים נ , יג ; ו , ג , ד , לנ ; ז , יב . ( בארץ אפרים נקרא על שמם "הר העמלקי" ( שם יב , טו , ( וייתכן כי השם כשלעצמו מראה על אחיזתם שם בתקופת השופטים , ואולי עוד לפניה . בעניין זה יש להזכיר גם את הפסוק המעומעם בשירת דבורה , המעלה את ההקבלה שבין אפרים לעמלק ( שם ה , יד . ( אין זאת אלא שצאצאיהם של העמלקים הללו או מקורביהם עדיין ישבו בארץ אפרים בימי שאול , וזהו הרקע ההיסטורי לייחוסו של הגר העמלקי ? . מבחינה ספרותית ראוי לציין , כי השם עמלק מודגש בפרק כולו . הוא פותח בלשון "ויהי אחרי מות שאול ןךוד שב מהכות את הלגמלק" ( בה '' א היידוע , פסוק א ;( דוד הכה את עמלק ואחר כך ציווה לפגוע בנער העמלקי , ואילו שאול הומת בידי העמלקי . אולי נרמז גם כאן הניגוד בין שאול לדוד , העובר כחוט השני לכל אורך ספר שמואל . [ שא '' י ] האנאלוגיה בין סיפור תבוסת שאול ובין סיפור נפילת בית עלי . מכלול הסיפורים המתאר את סופו של בית שאול בנוי במתכוון ממוטיבים ומלשונות , המעלים אסוציאציה ואנאלוגיה לסיפור נפילת בית עלי . בשני הסיפורים , ובהם בלבד , חנו הפלשתים , תוקפי ישראל , באפק ( שמואל א ד , א ; כט , א ;( בשני הקרבות הובסו ישראל תבוסה קשה ביותר בידי הפלשתים ; בשתי המערכות מתו המנהיג , בניו ורבים מן הלוחמים ( אם כי עלי נפל בבוא אליו השמועה הקשה . ( בשני הסיפורים מתוארת הופעתו של נער אבל , המביא עמו את הבשורה המרה ( ראה טבלה בעמוד . ( 12 כוונת המחבר באנאלוגיה זו היא ללמד , כי מנהיגים שחטאו סופם שיאבדו את מנהיגותם ואת שושלתם ; ולא זו בלבד , אלא שאף ישראל יובס קשות . [ מג"ל ] ניז ] ויקנן דוד את הקינה הזאת . הקינה היא א , י " ואקח הנזר אשר על ראשו ואצעדה אשר על זרעו ואביאם אל אדני הנה . " האצעדה היא מעין צמיד הנענד על הזרוע , וככל הנראה אין הבדל בינה לבין ה"צץךה" ( ישעיה ג , ב . ( ספק אם יש ממש בהצעות הגוזרות את השם מן השורש צעד , ועדיף להניח , שיש זיקה לשונית בין ה ( א ) צעדה לבין המלה הערבית עציר , שמשמעה - זרוע . את האצעדה מזהים עם תכשיט דמוי צמיד , הנענד על זרועם של גברים בתבליטים מן המזרח הקרום , וכן עם תכשיטים שונים , שנמצאו בתפירות בארץ . בתמונה מימין למטה : אצעדה מעוטרת על זרועו של נושא הכיסא המלכותי ( קטע מתבליט מחיורסבאד , היא דור שרוכין , מימי סרגון השני מלך אשור , 705-722 לפה"ס . ( בתמונה למעלה : "אצעדךת" (?) זהב מעוטרות מתל אל-עגיול , דרומית לעזה ( מאות ט"ז-ט"ו לפה"ס . ( בעמי 185 להלן מובא תבליט מארמונו של אשורבניפל מלך אשור 627-669 ) לפה"ס ) בנינוה , שבו נראה המלך כשלראשו נזר ועל זרועותיו "אצעדות . "

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help