sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

זו היתה בבחינת מסורת ספרותית אידיאית , שרווחה שנים הרבה לפני ימי מרדכי ואסתר ולפני כתיבתה של מגילת אסתר . ניצניה ניכרים כבר בסיפורו של הנער העמלקי , ואף סופו של העמלקי בא לרמוז לתפיסה זו ; דוד ממית אותו לא רק על עצם המעשה , אלא גם על גינוני הבשורה שבדיבורו : "והוא ה ; ר , כ ? בשר בעיניו" ( ד , י . ( בספר שמואל החל מעגל הריהאביליטציה של מלכות שאול במותו של רוצח המלך , ואילו במגילה נשלם המעגל ההיסטורי של בית שאול במותו של האגגי , שהתנכל להשמיד את מרדכי ואת עמו . * מובן ששאלת אמינותו של העמלקי אינה עניין לכאן . הדגשת המחבר בפרקנו היא המכרעת , והיא המשווה לדבריו , ובעיקר למותו , מימד אידיאולוגי , על פי היד המכוונת מלמעלה . [ שא"י ] ההבדלים בין תיאור המספר ובין דיווח הנער העמלקי . פרשנים קדומים וחוקרים מאוחרים מתלבטים בדבר משמעות ההבדלים והסתירות בין תיאור רגעיו האחרונים של שאול , כדרך שסופרו על ידי המספר בשמואל א לא , א-ו , ובין תיאור אותו אירוע בדיווח הנער העמלקי לדוד . ראשית , בשמואל א לא , ג נאמר , שאת שאול מצאו "המורים אנשים בקשת , '' וכי שאול פחד מאוד ממורי הקשת הפלשתים ; אולם בסיפור שלפנינו מגדיר הנער העמלקי את קבוצת הפלשתים , שהדביקה את שאול - "הך 5 ב ובעלי הפרשים '' ( ו . ( בהבדל זה אין לראות סתירה בין התיאורים , שכן אפשר ששניהם התכוונו לדבר אחד : לרכב הפלשתי , אשר כלל מרכבה רתומה לסוסים ובתוכה רומה קשת , ונמצא , ששני הסיפורים מתייח סים לשני צדיו של אותו מטבע . זאת ועוד : משמואל א לא , ד-ו מתברר , ששאול ביקש מנושא כליו כי ישלוף את חרבו וידקרנו בה . נושא הכלים סירב לבצע את דרישת מלכו , ולפיכך נטל שאול את חרבו ונפל עליה . משראה נושא הכלים כי מת שאול , נפל גם הוא על חרבו ומת . בסיפור זה אין כל זכר לנער העמלקי , שנמצא בקרבת מקום והיה שותף להמתת המלך . לעומת זאת , בדיווח הנער העמלקי אין זכר לנושא כליו של שאול , והנער העמלקי הוא שנתבקש להמית את המלך ואף ביצע זאת . בסיפור שלפנינו נזכרת אצל שאול החנית דווקא , ולא החרב כבסיפור הקודם : שאול נשען על חניתו ומבקש מהנער העמלקי למות תו . גם דבריו האחרונים של המלך ניתנים בשתי גרסאות ; לפי שמואל א לא , ד אמר שאול לנושא כליו : "שלף סךבף ודקרני בה , 9 ן ? בואי הערלים האלה ודקרני ( התעללו בי ; " ואילו הנער העמלקי מדווח , כי שאול אמר נא כי אליו : "עמד עלי ומלןתני אחזני ה ^ ' ובץ , כי כל עוד נפשי בי" ( שמואל ב א , ט ? . ( כמה חוקרים סבורים , שהבדלים וסתירות אלה מלמדים על עדותם של שני מקורות שונים , שתיארו בהבדלי גרסה את רגעיו האחרונים של שאול . פתרון זה מקובל אצל חוקרים אלה גם לגבי סיפורים כפולים אחרים , המשתלבים לא אחת בספר שמואל ומוכיחים , לדעתם , כי הספר נשען על שני מקורות או יותר המקבילים בסיפורם , או על מסורות שונות , הנבדלות זו מזו בגרסותיהן . ? כנגד אלה מבקשים פרשנים קדומים ומאוחרים ליישב את ההבדלים שבין שני התיאורים . לדעתם , לא רק שהתיאורים אינם סותרים זה את זה , אלא הם משלימים זה את זה בתארם שני שלבים שונים בקיצו של שאול : תחילה אמנם ביקש המלך מנושא כליו להמיתו , אך הנער סירב , והוא נאלץ ליפול על חרבו . שאול נפצע אנושות , אולם הנער סבר כי מת . מותו של שאול , הנזכר בשמואל א לא , ה , לא נקבע עובדתית על ידי המספר , אלא נמסר מנקודת המבט המוטעית של הנער . אחר כך התאושש שאול וחזר ועמד , נשען על חניתו . אפשר שביקש להשלים את הדקירה באמצעות החנית , אלא ששריונו עצר בעדו , וכוחו לא עמד לו להשלים את ההתאבדות . לפיכך ביקש מן הנער העמלקי , שנזדמן בינתיים לקרבת מקום , להשלים את המתתו . שאול לא טרח כמובן להסביר לעמלקי דבר , אלא רק מדוע מבקש הוא את עזרתו ; אולם מעט גאווה עדיין נשתיירה בו , והוא התבייש לציין בפני העמלקי כי הוא חושש , שמא יבואו הפלשתים הערלים , ידקרוהו ויתעללו בו , כפי שהודה קודם לכן בגילוי לב לנושא כליו . ? חוקרים אחרים מציעים ליישב את הסתירות בדרך שונה , שלפיה שיקר הנער העמלקי באופן חלקי . האירוע אכן התרחש כמתואר על ידי המספר בשמואל א לא : שאול המית את עצמו בנפלו על חרבו . הנער העמלקי , שצפה בדברים מרחוק , או אולי אף הגיע זמן רב אחר כך , מצא רק את גופת שאול , ושיקר ביודעין לדוד על חלקו בהמתת המלך , מתוך תקווה לבוא על שכרו . דומה שדוד חשד בעמלקי כי שיקר , שהרי נימק אחר כך את הוצאתו של הנער להורג בלשון זו : "כי פיך ענה בף לאמר אנכי מתתי את קשיח ה "' ( טז ;( וביתר בהירות משתמע הדבר בפסוק : "כי המגיד לי לאמר הנה מת שאול והוא היה כמבשר לעיניו ואסזה בו ואהךגהו בצק ^ ' ג אשי לתתי לו ב : שךה " ... ( ד , י . ( דוד מאשים כאן את העמלקי בשמחת הבשורה , אך לא בהריגה ממש , משמע שלא האמין לדברי העמלקי או אולי האמין בשעת מעשה - אך מאוחר יותר , משתכפו הידיעות על האירועים כהווייתם , תיקן את הערכתו עליהם , ותיקון זה בא לידי ביטוי בהצהרתו בשמואל ב ד , י . [ מג"ל ] [ ו ] נקרא נקלית' גהר הגלבע . העמלקי מדגיש בהכפלה , כי הגיע להר הנלבע במקרה . יש הסבורים , שמכאן מוכח כי סיפורו של הנער בשקר יסודו , שכן כנראה לא באקראי הגיע העמלקי לשדה המערכה , אלא היה מן האספסוף , שהיה פושט על החללים ונוטל מעל גופם דברי ערך . ןהנה \ $ > אול נשען על חניתו . יש המפרשים , שאחרי שנפצע התאושש וקם , וכדי לייצב את עמידתו נשען על החנית . אחרים גורסים , כי ניסה לשוב ולהשלים את התאבדותו באמצעות החדרת החנית אל גופו אגב הישענותו עליה . הל 5 ב ובעלי הפרשים . ך 3 ב מורה כנראה על המרכבות . הצירוף "בעלי הפרשים '' קשה , ורד"ק פירשו : "ראשי הפרשים והממונים עליהם . " יש המפרשים פךשים - סוסים ( השווה ישעיה כא , ז , ט ; יחזקאל כז , יד ; יואל ב , ד , ( ואפשר שהוראת המלה מצומצמת יותר ומכוונת לסוס מלחמה . לפי פירוש זה , "בעלי הפרשים" הם רוכבי הסוסים . אולם במחקר רווחת ההערכה , שבתקופה זו טרם שימשו פרשים , בהוראתם המוכרת כיום , לתפקידי לחימה ממש , אלא רק לתפקידי סיור ומודיעין . לפיכך יש לומר , שהכתוב מכוון למפקדי המרכבות , היינו : לרומי הקשת , שהיו בגוף המרכבה , בנוסף על הרכב הנוהג בסוסים . לפי הצעה זו , זהה פחדו של שאול מפני "המורים

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help