sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

קי , נעשה הדבר לפי רצונו של שאול ; כאילו משתמע מכאן , שהממותת היטיב עם המלך הנופל : "כי יךגנתי כי לא יחיה אחרי נ ? לו" ( י . ( הרעיון העיקרי במעשה הוא , כי הנער לא ירא לשלוח יד לשחת את משיח ה . ' בן ישי , שנועד למלוך תחת שאול , או שנודע כמיועד לכך , לפי התשתית הרעיונית שבמכלול הספר , טוען בתוקף לאיסור על פגיעה במשיח ה , ' ואפילו הוא אויבו מרדפו . כך בפגישות בינו לבין שאול ( שמואל א כד , ו , י ; כו , ט , יא , טז , ( ואף לאחר מות שאול * . חרדה זו למשיח ה , ' ככל שנועדה להגן על המלך וככל שהיא משקפת פחדים רווחים מתקופת הממלכה המאוחדת , הרי בביטויה בדברי דוד או במעשיו עשויה לרמוז נם למעמדו של דןד לעתיד . בן ישי , שנועד להיות מלך על ישראל נדחק , נם מפאת סמכותו כיורש , לתבוע את דמו של משיח ה . ' לשון אחר : זהו ביטוי ללגיטימיות של ירושת המלכות . דוד מקיים דיני אבל בשומעו על מות שאול ובניו : "ניקפדו ויבכו ניצמו עד הץלב על קואול ןעל ןהו { רנן בנו ןעל עם ה' ןעל בית ישךאל כי ; פלו 3 חךב" ( יב , ( ורוגזו הוא מעבר לכל חשד . אך משום הנסיבות המיוחדות הוא נדחף למלוכה . באופן זה יש לראות בשמואל ב פרק א כעין חתימה לפרשת הסיפורים על ההתמודדות שבין שאול לדוד ( שמואל א טז , יד - שמואל ב א , טז , ( שבה נודעה חשיבות מכרעת למעמדו של המלך בבחינת משיח ה . ' האירוניה והגזרה האלוהית בסיפורו של העמלקי . לראשונה מגלה הנער המגיד לדוד את עובדת היותו עמלקי בסיפורו על מות שאול . שאול , הנשען על חניתו , שואל אותו " מי אתה , " והוא משיב : 1 > " מלקי אנכי" ( ח . ( בפסוק זה קיים הבדל בין הכתיב לקרי ; בכתיב : " ויאמר א ? * יו , " בקרי : 'ץאמר . " ונראה שהכתיב אינו אלא שיבוש , שהשתרבב כאן מ"ףאנ ^ ר" שבתחילת הפסוק . רד"ק ראה להעלות טעם ענייני לשינוי זה , כאילו איש אחר הוא שהודיע לשאול , כי הנער הוא עמלקי : "רוצה לומר , כי אחר אמר לו כי הוא עמלקי ; לפי ששאול הרג עמלקיים , לא אמר : עמלקי אנכי " . אולם אין ספק שהקרי הוא עיקר , אלא שהמחבר רצה באמת להבליט את הדיבור "עמלקי אנכי , " והפרשנות לא שמה על כך את הדגש . הנה שאול , שאחזו השבץ , רואה ברגעיו האחרונים נער עמלקי העתיד לעמוד עליו ולמותתו ( הכל , כמובן , לפי סיפורו של הנער . ( פגישה זו מעוווה צביון דראק 1 תי לשעת המוות של המלך הראשון בישראל . המלך , שעשה הרג רב בעמל קים , רואה בשעת מותו עמלקי , המוכן לשים קץ לחייו . ולא זו בלבד , אלא שהמלך מבקש ממנו שימותתהו ויעשה חסד עמו : '' כי כל עוד נפשי בי" ( ט . ( כאילו השתקע בכתוב זה רמז לנקם הכרוך באופן פאראדוקסאלי בעשיית חסד ובמילוי משאלת לבו של המלך , הנזקק לעמלקי שיקל את סבלו בשעתו האחרונה * . זו אירוניה של גזרה אלוהית . אך יש לגזרה זו נם בחינה המנוגדת לזו הגלויה בסיפורו של הנער . המלך שאול לא הרג את אגג ולא השמיד את העמלקים עד כלה ( השווה שמואל א ל , כז ; שמואל ב ח , יב ; דברי הימים א ד , מג . ( והנה עתה עמד עמלקי עליו ושם קץ לחייו . בגלל אי ציותו של שאול לךבר ה' מפי שמואל במלחמת עמלק הפסיד שאול את המלוכה , ועקב מעשהו של עמלקי ניטלו חייו בהר הגלבע . לכאורה ממלא כאן הנער העמלקי - אם לפי מוצא פיו ואם משום זימון מקרים מכוון - צו אלוהי נסתר , אך הוא עושה זאת בחדווה משום היותו עמלקי . זהו הרמז המשתמע מסיפורו של הנער . ודומה , שאפשר להר חיק לכת ולראות במעשה זה תכלית דו משמעית , אפילו במימד של דבר והיפוכו . מכאן - לפי פשוטם של מאורעות - נקמת העמלקי במלך ישראל , שלחם כמעט מלחמת השמד בבני עמו , ומכאן - למרבית האירוניה , שליח צו נסתר למימוש כנגד המלך , שלא ציית לדבר ה' מפי נביאו , ככתוב : "כא ^ ' ר לא שמעת בקול ה' ולא גגשית חרון אפו בעמלק" ( שמו אל א כרו , יח . ( מכל מקום , משתמע מן הסי פור , אמנם ברמז , כי העמלקי אינו מרפה משאול אפילו בשעת מותו . העמלקי והמן האגגי . דורות הרבה לאחר מכן קם המן האגגי ( לכאורה , נצר מאגג העמלקי ) בדי להשמיד את מרדכי היהודי , הצאצא לבית קיש , ואת עמו . מחבר מגילת אסתר בא להורות , כי שנאת האגגי ( ובמרומז - העמלקי ) לישראל , ובעיקר לבית שאול , אינה עשויה לפוג אפילו אחרי דורות הרבה , ובשעה מזומנת עלולה היא להתלקח כדי תאוות השמד של " עם מרדכי . " רק לאחר השמדת האגני נשלם המעגל ההיסטורי , ובית שאול ( ואפילו לא נזכר השם במנילה ) בא על תיקונו באישיותו השלטת של מרדכי , מצאצאי קיש . נדמה כי תפיסה ( שמואל-א כח ; לא , ( ומנתה את הקורא להסיק , שניצחונו הגדול של דוד על העמלקים , שפשטו על צקל , > אירע בדיוק כיום , שבו הובס שאול בגלבע , ונמשך יממה שלמה , מן הערב עד לערב שלמחרת . בכך מצליח המחבר לא רק להעמיד את ניצחונו של דוד על העמלקים כנגד תבוסת שאול , אלא גם לענות בעקיפין על השאלה , היכן היה דוד בעת המלחמה בגלבע . אליבאדמחבר ספר שמואל , דוד אמנם יצא עם צבאות הפלשתים למלחמה נגד בני עמו ( שמואליא כט , ( אולם בעיר אפק נדחה בידי סרני הפלשתים ושב לצקלג . בתמונה למטה מימין : תל א & ריעה , ליד קיבוץ משמר הנגב , כי 20 ק"מ צפוניתימערבית לבאר שבע . תל זה מזוהה עם העיר צקלג . בתמונות משמאל : הר הגלבע . למטה : מבט מררום מזרח על מורדותיו החשופים והשוממים של ההר . למעלה : מבט מהר הגלבע אל עמק יזרעאל ואל גבעת המורה הנראית באופק ( מימין . ( יש להניח , שבעמק שבין גבעת המורה לגלבע נערך הקרב כין הישראלים לפלשתים , שבו נפלו שאול ובניו . [ ג"ג ]

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help