sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

ישעיהו מפני הסתמכות על מצרים , שהיא "אדם ולא אל" ( לא , ג , ( שהרי בהישענות זו יש משום גילוי של אי אמונה בהבטחה האלוהית , שלירושלים לא יאונה כל רע . נמצא שאף בתחום המדיניות המעשית ביסס הנביא את השקפותיו על העיקרון , שהאדם אינו מכוון את מהלך האירועים , ולפיכך ראוי להתחשב רק בגורם האחד והיחיד הקובע את השתלשלות המאורעות - האלוהים . כל הסתמכות על בשר ודם אינה רק חטא דתי , אלא אף קוצר ראות מדיני , שיוביל לאסונות . עמדתו ההיסטוריוסופיה של הנביא . יותר מכל נביא אחר נתן ישעיהו את דעתו לתופעה של אימפריה אדירה , המפילה חיתיתה על עמים ומדינות , הרחק מעבר לגבולותיה . אין ספק שהרקע לכך היה עלייתה של אשור והשתלטותה האכזרית על עמי המזרח הקדום . ישעיהו ראה באשור מכשיר ביד האל להעניש באמצעותו עמים על חטאיהם ( י , ה-ו . ( אולם אשור אינה מבינה שכל כוחה בא לה מאת האלוהים , ושאין היא אלא כגרזן ביד החוצב ( שם , טו . ( על כן סופה שתיענש ותפול ממעמדה . נמצא שגאוותו של מלך אשור , העובדה שאין הוא מכיר במגבלותיו הנובעות מעצם היותו אדם , יביאו עליו את סופו . הגאווה האנושית היא אפוא גורם חשוב בהיסטוריה העולמית : העמים החוטאים מתוך גאווה נענשים , והמענישים אותם יפלו אף הם בשל גאוותם . האלילות . מעניינת במיוחד תפיסת האלילות של הנביא . אין הוא מגנה את עובדי האלילים כעוברים על מצוות האל ; הוא מגנה את תופעת האלילות , משום שהוא רואה בה ביטוי תת הכרתי לגאוות האדם : ב ^ בדו למעשה ידיו נמצא האדם עובד את עצמו , וכך , בקקום שהפולחן יבטא את כניעת האדם בפני האל , נמצא עובד האלילים מבטא את תחושתו הנסתרת שהוא , האדם , שולט על הכל . לפיכך , רק משתסור גאוות האדם , והוא יפסיק לעבוד אלילים - יהיה תיקון לעולם . זוהי ההקדמה ההכרחית לתקופת הגאולה שבאחרית הימים ( ראה ב , ה-כב . ( אחרית הימים . חזונות אחרית הימים של ישעיהו מתארים עולם של שלום , צדק ומשפט . החזון המפורסם על הר בית ה , ' שכל הגויים ינהרו אליו ( ב , ב-ד , ( מתאר תקופה , שבה יכירו הכל בעליונות אלוהי ישראל ויבטאו בכך את הכרתם בנחיתות האדם לעומת האל . זהו תנאי מוקדם לשלום כלל עולמי , שהרי מלחמות אינן אלא ביטוי לגאווה . בני האדם "לא ירעו ולא ישחיתו" עוד , משום ש"מלאה האךץ זיעה n ^ t ה "' ( יא , ט . ( אף הצלתה הסופית של ירושלים מיד העמים שיתקבצו להשמידה קודם לגאולתה , תבוא לה רק לאחר שהיא תשפל ותשח ( כט , ד , ( והגויים הצרים עליה יהיו כאבק דק בגלל ביטחונם וגאוותם . [ יה"פ ]

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help