sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

מבנה החטיבה א-לט והרכבה ניתן לחלק את חטיבת הפרקים א-לט כדלקמן : א-יב : נבואות על ישראל , בחלקן תוכחות ובחלקן דברי גאולה לעתיד . יג-כג : קובץ נבואות לגויים . כד-לג : נבואות על ישראל , חלקן תוכחות ורובן דברי גאולה לאחרית הימים . לד-לה : נבואות שנאמרו לאחר חורבן הבית הראשון . לו-לט : היסטוריוגרפיה וסיפורים מימי חזקיהו ( מקביל למלכים ב יח-כ , ובחלקו - לדברי הימים ב לב ? . ( אולם אין לראות בכל יחידה ויחידה מקשה הרקע ההיסטורי לנבואת ישעיהו בן אמוץ יש יסוד להניח , שפרק ו הוא חזון הקדשת הנביא , ואם כך , החל ישעיהו להינבא "בשנת מות הו ^ ק י ך לזיהוי' » א . ( באותה עת מלך אחז נכדו של עוזיהו , ולכן , בניגוד לאמור בפרק א , א , לא ניבא ישעיהו כלל בעת מלכות יותם ( ראה להלן , בפירוש לפרק א , א . ( מכל מקום , הנבואה הראשונה בספר , שרקעה ההיסטורי המדויק ידוע לנו , היא מימי אחז ( פרק ז , ( ונראה שנאמרה בשנת 734 / 3 לפה"ס . הנבואות האחרונות של ישעיהו , שתאריכן ברור , הן משנת 701 לפה"ס , בעת שצבא אשור צר על ירושלים בימי חזקיהו ( לו , א . ( נמצא שישעיהו ניבא בשליש השלישי של מאה ח' לפה"ס , ותקופת נבואתו עומדת בסימן עלייתה של אשור והשתלטותה על המזרח הקדמון . אחת הבעיות המדיניות המרכזיות שעמדה בפני מלכי יהודה באותן שנים היתה , איזו עמדה יש לנקוט לנוכח התעצמות אשור . * בשנת 734 / 3 עלו צבאות פקח בן רמליהו מלך ישראל וךצין מלך ארם למלחמה על ירושלים כדי לאלץ את ממלכת יהודה להצטרף לברית נגד אשור . ישעיהו אימץ את לבו של אחז מלך יהודה וניבא על כישלון המתקפה ועל חורבנן של ממלכות ישראל וארם ( ראה בפירוש לפרק ז . ( בכנותו את המלכים התוקפים '' שני זנבות האודים העשנים" ( ז , ד ) נקט הנביא עמדה ברורה : לא רק שאין להיכנע לדרישתם , אלא אין צורך אף בכניעה לצד השני , לאשור , לפי שגם בלי סיועה לא תיפגע ירושלים . ואכן , כך היה . ארם דמשק נפלה בפני תגלת פלאסר השלישי מלך אשור מיד לאחר כישלון ההתקפה על ירושלים . שומרון נפלה בידי צבאות אשור כשתים עשרה שנים מאוחר יותר , בשנת . 720 כך היה ישעיהו עד לאסון הכבד ביותר שפקד את עם ישראל עד לאותה עת - אובדן עצמאותה של ממלכת הצפון והגליית מרבית תושביה . הד לאירועים ערב חורבן שומרון נמצא בפרק ט , יג-כ * . כיבוש שומרון הביא גם את יהודה תחת עול אשור , וחזקיהו בן אחז , שעלה למלוכה בעקבות מות אביו בשנת 727 לפה"ס , עמד בפני הצורך להחליט , אם לתמוך בתנועות מרי שונות נגד אשור , או לדבוק בנאמנותו כלפיה . נראה שבשנות מלכותו הראשונות נמנע חזקיהו מלתת ידו למרידות שארגנו עמי האזור , אף כי בעידודה המתמיד של מצרים גברו במשך הזמן ביהודה המגמות הקוראות למרוד באשור . בשנת 712 לפה"ס דיכא שר צבא אשור מרידה בפלשת וכבש את העיר אשדוד ( כ , א . ( חזקיהו , שלא הצטרף למרידה , הציל בכך את ירושלים מכיבוש , וסרגון מלך אשור הסתפק בהטלת מס על מלך יהודה . אולם עם מות סרגון בשנת 705 לפה '' ס שינה חזקיהו את מדיניותו והצטרף לתנועת מרד גדולה נגד אשור . ? מוקד אחד למרידות היתה העיר בבל , שם מרד קרוךך בק י ^ ךן הכשדי ; מוקד שני , שנתמך במישרין על ידי מצרים , היה אזור חוף הים התיכון , מערי צידון בצפון ועד פלשת בדרום . במרידה זו מילא חזקיהו תפקיד מרכזי . מן הכתובות האשוריות מתברר , שמלך עקרון , שלא תמך במרד נגד אשור , הובל באזיקים לירושלים , והכתוב בפרק לט מספר על ביקור של נציגי מרודך בלאדן הכשדי בירושלים . אולם המרידות לא עלו יפה : בשנת 703 לפה"ס נירש סנחריב את מרודך בלאדן מבבל , ובשנת ו 70 יצא למסע כיבושים ועונשין לאורך שפלת החוף , הכניע שוב את הערים המורדות והטיל הסגר על ירושלים . על אירועי ההסגר , שקדם לו מסע חורבן בכל ארץ יהודה , מסופר במפורט בפרקים לו-לז ( ובסיפור המקביל במלכים ב יח-יט , וראה בפירוש שם . ( למרות שסי כוייה האובייקטיביים של ירושלים להינצל מכיבוש אשורי היו קלושים ביותר , חיזק ישעיהו את ידי העם והמלך , והבטיח , שהעיר לא תפול בידי אשור ( פרק לז . ( משנתקיימה נבואתו , עלה בוודאי מעמדו של ישעיהו בעיני המלך והעם , ונתעצמה האמונה העממית , שירושלים , בהיותה עיר ה , ' לא תפול לעולם בידי מלך זר . אמונה זו השפיעה רבות על העם , ודומה שאשלייתם של בני דור החורבן , שירושלים תינצל מכיבוש בבל , היתה מיוסדת לא מעט על המסורת שנתפתחה בעקבות התנשמות נבואת ישעיהו על הצלת ירושלים בימי סנחריב . * במקום לכבוש את ירושלים הסתפק סנחריב בהטלת מס , וחזקיהו נשתעבד לאשור תוך שמירה על שלמותה של ירוש לים . שעבודה של יהודה לאשור נמשך עד לשליש האחרון של מאה ז' לפה '' ס , ונמצא שעם תום פעילותו של ישעיהו עדיין היה השעבוד האשורי במלוא תוקפו . קשה לדעת עד מתי בדיוק פעל ישעיהו , אך בוודאי לא היה זה מעבר לתקופת מלכותו של חזקיהו , שתמה בשנת 698 לפה"ס , שכן לא נאמר שניבא בימי מנשה בן חזקיהו . [ יה '' פ ] מבוא לספר ישעיה ספר ישעיה הוא ראשון לספרי נביאים אחרונים , והוא קודם לספרי ירמיה , יחזקאל ותרי עשר . כך הוא בא בכל דפוסי המקרא בעברית , וכן בכתבי יד מסורתיים ספרדיים . אף בתרגום השבעים מקומו לפני ירמיה ויחזקאל , אך שם קודם לו קובץ תרי עשר . מטעם בלתי ידוע מנו חז '' ל את ישעיה אחרי ירמיה ויחזקאל ברשימת ספרי המקרא שהובאה בבבא בתרא יד , ב , וזהו גם הסדר בכתבי יד אשכנזיים וצרפתיים . ? ספר ישעיה נחלק בבירור לשני חלקים : א-לט ; מ-סו . רק החלק הראשון כולל נבואות של ישעיהו בן אמוץ , ואילו בחלק השני הנבואות אנונימיות , והן נתחברו כמאתיים שנה לאחר זמנו של ישעיהו בן אמוץ . חלק זה של הספר מכונה "ישעיהו השני , " וזה מכבר הכירו לדעת , שאין לייחסו לבן אמוץ . כך , למשל , כותב הפרשן אברהם אבן עזרא , בן מאה י"ב לסה"נ , בפירושו לפרק מ , א , כי "נדבקה זאת הפרשה . " הוא מציין , שלא כל ספרי הנבואה נכתבו בשלמותם על ידי מי ששמו נקרא עליהם , ברמזו בכך גם לספר ישעיה . [ יה"פ ]

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help