sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

בעלי חיים טמאים וטהורים ההבחנה בין החיות הטהורות והטמאות טעונה פירוש , וכל פירוש שיטתי , שתכליתו להסביר את הרקע להבחנה ביניהן , חייב לענות על השאלות הבאות : מדוע עוסק ויקרא יא בדיני אכילה בלבד ? למה אין החיות האסורות למאכל טמאות בעודן בחיים , ולמה אין הן מעבירות טומאה ? לשון אחרת , למה אין החוק אוסר כל מגע עמהן ? העובדה שגרעין החוק שלפנינו ( פסוקים א-כג ) עוסק באיסור אכילת חיות טמאות , נותנת יסוד להנחה , שלא הטומאה , אלא הימנעות ממאכלות אסורים היא עיקר כאן . ואכן אמנם אין נתבעים להימנע מטומאה מן הסוג שמצאנו בפרקים יב-טו ובבמדבר יט . יחסי מין או כניסה לבית מת אינם נאסרים , למרות העובדה , ששני המצבים גוררים אחריהם טומאה . מכאן שההיטמאות אינה בגדר חטא . בניגוד לכך , אכילת מאכלות אסורים דומה ליחסי אישות אסורים . לפי ויקרא כ , יז-כה מאכלות אסורים דומים לגילוי עריות , דבר הפוגם בקדושת העם ובייחודו ? . זמן רב לפני הופעת הכהונה הישראלית הועדפו סוגים מסוימים של חיות מבויתות לשמש כקורבנות לאלים מקומיים . ידוע לנו , כי בעלי חיים שהוקרבו באוגרית , היו זהים לבעלי חיים שהוקרבו בישראל . רק סוגים מסוימים נחשבו ראויים להקרבה על מזבח האל , ולכן היוו את הקטגוריה של אוכל טהור . העובדה , שחיות אלה היו טהורות , היתה גורם חשוב בקביעת חוקי הכשרות . כאשר קבעו הכוהנים , שמאכלי ישראל חייבים להלום עם קדוש , כבר היה להם דגם של מאכלים הנחשבים טהורים . חיות הקורבן , שהובאו לאל , שימשו אבן בוחן לטהרה אצל העם . כאשר הגיע הזמן לקבוע מהם בעלי החיים המותרים לאכילה , נתקבלו רק אותן הבהמות , שדמו באופן שטחי לדגם הבהמות , אשר הוקרבו לאל . מובן שהדגם לקביעת בהמות טהורות בעלות ארבע רגליים נגזר מבקר , מכבשים ומעזים ? . לפי אבני בוחן אלה אין לאכול את בשרן של חיות היבשה , שאינן מעלות גרה ואינן מפריסות פרסה ( לרבות מכרסמים ומינים מבויתים כמו הכלב והסוס - ראה יא , כו-כח . ( ארבעת מיני החי האסורים נבדלים באיסור מיוחד . בפרק יא , ב-ח מוזכרים ארבעת בעלי החיים שאסור לאכלם , משום שמתקיימת בהם רק אחת מן התכונות הדרושות . מקומו של החזיר בולט בכך , שהוא היחיד מבין כל עולם החי המפריס פרסה ואינו מעלה גרה . ברור שאלמלא הוא ניתן היה להגדיר את החיות הטהורות על סמך תכונתן להפריט פרסה בלבד . מכאן ניתן להניח , שאבן הבוחן החשובה והמקו דית ביותר מבין השתיים היא הפרסת פרסה . מכיוון שהחזיר הוא החיה האסורה היחידה לפי אמת המידה של העלאת גרה , ייתכן שהוא נחשב טמא עוד בטרם נקבע החוק המסתמך על העלאת גרה כאבן בוחן , וקריטריון זה הומצא אך ורק כדי לסווג את החזיר בין החיות הטמאות . כל יתר החיות הטמאות בעלות ארבע רגליים נקבעו בטמאות רק אחרי קביעת החוק . לכוהנים היה ברור שסוסים , חמורים , גמלים , דובים , אריות , חזירים , כלבים ומכרסמים שונים מהחיות המבויתות שהוקרבו לאל . ההבדלים היו מובנים מאליהם . אולם הבעיה היתה , שלשם קביעת חוק אין די בהכרזה , שכל הבהמות , שאינן דומות לבהמות מבויתות , אסורות באכילה . היה צורך בקווי יסוד ברורים לשם הכרעה במקרים קשים להבחנה . לכן נקבעו קריטריונים כאלה , שבעזרתם יוכל האדם הפשוט להבחין בין טמא לטהור ללא פקפוקים . הדגים היוו בעיה , כיוון שהם לא הותרו להקרבה על המזבח . הפתרון לבעיה נמצא בכך , שדגים חסרי קשקשים וסנפירים דומים במידת מה לחיות היבשה הטמאות . צלופחים ודגים אחרים ללא קשקשים נאסרו כנראה בשל דמיונם לנחשים . לא נוכל לדון בפרוטרוט בעניין עופות טמאים וטהורים , אולם ניתן לומר , כי כדרך שאר בעלי חיים הותאמו נם אלו לעופות קרבים למזבח , שהם התור והיונה . [ א"פ ] ממשיכים למות , אני מבצע את הפעולה הבאה : יוציאו איל אחד . מהצמר הכחול , האדום , הירוק , השחור והלבן שוזרים כתר . שמים את הכתר על ראש האיל ומגרשים אותו לדרך האויב . ואז יש לומר : אתה אל האויב שגרם לךבר הזה , הסתכל באיל הזה שכתר על ראשו . אנו הבאנו אותו לכאן לשם יחסי שלום " . ' במקרה זה הלשע מגולם בכתר הצמר שעל ראש החיה , והאיל מוציא את הרשע מהקהילה , ובו בזמן משמש כמתנת פיוס . ? דת ישראל שמרה על מושג הטגמאה ועל המושג של טקסי הגירוש והטיהור , כפי שבוצעו ביום הכיפורים ( ויקרא טז ) או בבתים נגועי צרעת ( יד , מט-נג . ( אך בישראל ניטל מהטומאה כל היבט דמוני , לכן אין צורך להתגונן ממגע בטומאה , פרט למקרה של יחסי אישות בזמן נידה ( ויקרא יח , יט ; כ , יח . ( אין גם צורך בטקסים אפוטרופאיים , המסלקים את הטומאה הפוטנציאלית שבכוחה לגרום מחלה או אסון . אפשר למצא טקסים כאלה בסיפור על המשחית בליל הפסח במצרים ( שמות יב , יג , כג ) ובסיפור ''מתן דמים למולת '' ( שמות ד , כד-כו . ( אבל יש לשים לב , שבסיפורים אלה הפוגע הוא האל , והדברים אמורים בכל מחלות הל 5 ר המתחוללות מחוץ לישראל ( ראה , למשל , ויקרא יד , לג ואילך ; במדבר יז , יא ואילך ; כה , ג-ט ; שמואל א ו , ד , יא ; שמואל ב כד , יח ואילך . ( כיוון שהטומאה אינה מהווה איום ממשי בחיי היום יום , אין טקסי הטיהור במקרא משמשים בריפוי חולים . מבצעים אותם רק לאחר ההחלמה , שכן אין הכוהן עוסק במעשי ריפוי . תפקיד זה שייך לנביא , אולם שלא כמו לאשף הבבלי , אין לנביא מידע כישופי . כוחו של הנביא לרפא בא לו מהאל . פעמים הוא משתמש במעשים כישופיים למחצה ( מלכים ב ד , לג-לה ; ה , ( אבל כפי שמעיד סיפור נעמן , לא הניבו ההליכים הכישופיים את התוצאות המקוות * . סוגי הטומאה במקרא מעטים מאוד , והם : ו . מנע בגופו של מת ; . 2 הפרשות מאיברי המין ; . 3 צרעת . מכאן אפשר להסיק בדרך השלילה מה אינו נחשב לטומאה . מחלת הצרעת קשורה במוות ( במדבר יב , יב . ( הפרשות מאיברי המין - הדם והזרע - מפחיתות את נוזלי החיים , ולכן קשורות אף הן למוות , הדם והזרע הם בגדר תזכורת לאדם , כי חייו הם בני חלוף , וכשיקנלו נוזלי החיים , יגיע מותו . ישנן אמנם מחלות חמורות יותר , המסכנות את החיים , אך אין הן נחשבות למטמאות , כיוון שאין הן כרוכות בהפרשות המפחיתות את כמותם של נוזלי החיים . העובדה , שיציאתם מהגוף מהירה , והם מתקלקלים מחוץ לגוף , עושה אותם סמל לירידת חיוניות החיים ( דברים לד , ז ) ולריקבון הגוף . [ א"פ ]

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help