sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

לראות במקור הכוהני היבש מקור מאוחר מימי הגלות , אולם קויפמן חלק על דעה זו . הוא אף לא ראה בחוקת הקדושה רובד בפני עצמו ? . לאור ניתוח טיפולוגי של הוראות פולחן במזרח הקדום ( ראה לעיל ) מסתבר , כי הוראות סכמתיות יבשות היו מקובלות באלף השני לפה '' ס באזור חת , סוריה ( אוגרית ) וארץ ישראל , ועל כן עתיקות הן , בעוד שההוראות המנומקות התפתחו בישראל באלף הראשון לפה"ס . דוגמה מאלפת לקובץ חוקים מנומק ומלווה הסברים הומאניים הוא קובץ חוקי ספר דברים ( עיין "עולם התנ"ך , " מבוא לספר דברים . ( בקובץ זה מצויות הוראות החורגות מאופןן התחוקתי ונושאות אופי של הדרכות חינוכיות . כך , למשל , הוראות כמו "נתון תתן לו ולא ירע לבבך ? תו 1 ף לו" ( דברים טו , י ) או "לא יקשה לעיגך ? שלל 1 ף אתו חפשי מעמך '' ( שם שם , יח ) הן בגדר פנייה למצפון , ולא חוקים ; ואכן , לא נמצאו כמותן בחוקי המזרח הקדמון . והוא הדין בחוקי ספר הקדושה . גם כאן נכללות הוראות , שלמעשה אינן חוקים במובן המקובל של המלה , אלא הן בבחינת פנייה למצפון , כגון "לא תשנא את אחיך בלבבך , הוכח תוכיח את עמיךזך ולא תשא גגליו חטא . לא תקם ולא תטר את ? ני עמך ואהבות לרעך כמוך '' ( יט , יז-יח . ( אזהרות לאהוב ולא לשנוא הן בגדר הטפה ולא חוק , ועל כן לא נמצאו כמותן לא בחוק מודרני ולא בחוק עתיק . אזהרות מסוג זה התפתחו בשלב מתקדם של התחוקה הישראלית , כשהחוק השתלב במוסר חברתי בעל רמה גבוהה ואיבד על ידי כך את אופיו היורידי הטהור . ואמנם ניתן לשרטט קו התפתחות ברור מחוקי ספר הברית וחוקי תורת כוהנים , הנטולים הנמקות מוסריות תיאולוגיות , לחוקי ספר הקדושה וחוקי ספר דברים , המנומרים הסברים רחבים והטפה ? . מפנה זה , שעבר על החוקה הישרא לית מחוקה טכנית יבשה למסכת משפטית פרגמאטית , סלל את הדרך להעברת הטיפול בתורה מהשופט והכוהן אל הסופר והחכם , כפי שקרה בימי הבית השני . קורבנות וסוגיהם בישראל ובמזרח הקדום . מקורות חת יים , הוריים ואוגריתיים מלמדים על מגוון רב של קורבנות בתרבויותיהם של העמים הללו . לצד העולה , שהיא הקורבן הנשרף כליל , והשלמים , הנאכלים על ידי הבעלים , מתוארים במקורות אלה קורבנות שונים הקלבים בעקבות חטא ומעל , בדומה לקורבנות חטאת ואשם בישראל . כך , למשל , נאמר בטקסט חתי הקשור לכפרת חטא : "ציפור אחת לשלמים ... ציפור אחת על חטא , ציפור אחת על אלה ... כבש וציפור לעולה ... ציפור אחת על עדות שקר ... כבש וציפור לשילוח . " בהמשך מפורטות כמויות של כסף , זהב וחפצי ערך , המוגשים כקורבן אשם בליווי הצהרת וידוי . טקס זה מזכיר את קורבן האשם המקראי , הכרוך אף הוא בעדות ואלה , חטא ואשמה ( ויקרא ה , א . ד , ( שכפרתם נעשית באמצעות וידוי והבאת קורבן אשם בערך כסף שקלים ( שם שם , ה , יד-יט , כ-כו ; והשווה מלכים ב יב , יז ; ראה גם במלבר ה , ה-ח * . ( קורבנות מסוג זה מצויים לרוב בטקסים הוריים , שם מופיעים בטקסי כפרה קורבנות הקרויים חטא או חטאת , אשם או אשמה - לצל קולבנות עולה ושלמים . בטקסטים אלה מכלים גם כינויים אחלים הקשולים לכפלה ולהיטהלות , ולא כולם נהילים כל צורכם ? . עם גילוי התעודות האוגריתיות התרחבו ידיעותינו על סוגי הקורבנות וכינוייהם . לצד קורבן עולה , המכונה שם שרפ , נמצא קורבן , שכינויו כמו בעברית - שלממ . בהקשר של קורבנות מוזכרים שם גם המונחים סלח אפ , סלח אפ ונפש , החופפים את "כפר על הנפש" שבתורת הכוהנים הישראלית . בטקסט אוגריתי אחד מופיע המונח סלח נפש בקשר ליום החודש , וסמיכות מונחים זו מזכירה את קורבנות ראש החודש בתורת הכוהנים הישראלית , שבמסגרתם מקריבים שעיר חטאת לכפרה ( במדבר כח , יא-טו ; השווה יחזקאל מה , כא-כה . ( טקסט אוגריתי אחר , המזכיר קורבנות בקשר לכפרה לאומית על חטא , מדבר בחטאם של המלך והמלכה ואנשי אוגרית . אנשי אוגרית חטאו בקצרת נפש , והם מבקשים סליחה וכפרה לא רק על חטאי אזרחיהם , כי אם גם על גר חמית אגרת ( גרים שבשערי אוגרית ) - דבר המקביל לחוק שבבמדבר טו , כב ואילך , שם מדובר בקורבן חטאת , המעניק סליחה וכפרה ל"האןךח ב ? ני ישךאל ולגר הגר בתוכם ? . " תורת הכוהנים הישראלית מצווה על קורבנות רבים מן העוף : קורבן עולה קלב מן העוף ( א , יד ;( שתי תורים או * שני בני יונה קרבים כקורבן אשם - אחד לחטאת ואחד לעולה ( ה , ז-י ;( שתי תורים או שני בני יונה מוקרבים כחטאת וכעולה על ידי היולדת ( יב , ח ;( שתי ציפורים מוקרבות על ידי מצורע ביום טהרתו ( יד , ד ואילך ;( שתי ציפורים קרבות בטיהור הבית המנוגע ( יד , מט ואילך , ( ושני תורים או שני בני יונה קרבים על ידי הנזיר ביום השמיני לטהרתו ( במדבר ו , י . ( קורבנות העוף רווחים ביותר גם בפולחן החורי חתי והאוגריתי , ואף שם בעיקר בטקסי כפרה וטהרה . וכמו בתורת הכוהנים הישראלית כך נם בפולחן הזר מלווים הטקסים הקשורים לקורבן העוף בלקיחת עץ ארז , שני תולעת ושמן ( השווה ויקרא יד , מט ואילך * . ( כפי שכבר נרמז לעיל , נהוג היה לשלח ציפורים על פני השדה בטקסי כפרה , והללו היו מכוונות לרוחות הךמונים השולטים שם ( השווה ויקרא יז , ז . ( דבר זה נאמר במפורש בטקס חתי חורי לטיהור בית : "הוא לוקח שלוש ציפורים , שתי ציפורים הוא מקריב לאלי השאול ... ויאמר כך : 'אתם האלים הקדמונים , בשבילכם לא נצטוו להקריב שור ושה . כאשר אלוהי הסערה הדיחו אתכם לשאול החשוך , הם ציוו להקריב זאת " . ' רשימות פולחן אונריתיות מזכירות קורבנות של זוגות ציפורים , וכמו במקרא נמנים בהקשר זה יונים ותורים . קורבנות העוף מוקרבים שם לאנש אלמ הצמודים לאל רשף , שהוא אל השאול . [ מ '' ו ] טומאה וטהרה . באנאטוליה ובמסופוטאמיה ייחסו לטומאה כוח למוני . מחלות נחשבו לטומאה . כוחו של הטיהור היה בריפוי תחלואים ונגעים . במסופוטאמיה היה הכוהן ( asipu ) מגרש שדים , ותפקידו המיוחד היה לטהר אנשים מהמקור הדמוני של מחלתם . האבחון היה כרוך במומחיות , כי היה קיים מגוון גדול של שדים כגון השדה האכדית למשתו , ( Lamastu ) האחראית למות ילדים . כוחות דמוניים אחרים היו רוחות מתים . שני סוגי פעולות היו מקובלים בטקסי הטיהור : ו . העברה שסילקה את הטומאה מהאדם לחיה ; . 2 פיוס השד הפגוע . הטקס הךזתי שילב את שניהם , כפי שעולה מטקסט מחת . "כך אומר אוהמווה : 'אם אל האויב גרם לכך שהאנשים

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help