sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

במשנה ( סוכה ה , ( בנגינה בחליל , ריקודים , שירה תקיעה ותרועה - נוהג שמקורו בימי בית ראשון , כפי שניתן ללמוד מישעיה ל , כט : "השיר יךזיה לכם כליל התקדש חג ושמחת לבב כהולך בחליל לבוא בהר ה' אל צור ישךאל . " ואכן , ריקוד ונגינה בחליל בטקסי חג אמורים במפורש בהוראות פולחן מאוגרית , שכנתה של כנען : "בבית בעל באוגרית ... יחול המלך עם רדת הערב ... ביום השביעי ... יחללו בחליל" . ( KTU 1 , 119 ) ובטקסט אחר : "בני המלך ובנות המלך יעלו שבע פעמים ... ביום השלישי עם רדת הערב המלך יחול ... ביום הארבעה עשר ... ( הכוהן ) המקודש ישיר" rriTnn rnr 1-r : 1 * . ( KTU 1 , 112 ) הקדמון נהגו לחוג את הימים הראשונים של השנה בטקסי כפרה שונים ובבקשות להצלחה בשנה החדשה . בבבל ובאשור קיימו טקסי כפרה במשך אחד עשר הימים הראשונים של השנה , ונראה כי אף בישראל יוחדו עשרת הימים הראשונים של השנה לכפרה ולסליחת עוונות ( ראה יחזקאל מ , א , והשווה עשרת ימי תשובה ביהדות עד היום הזה . ( ההשוואה בין טקסי כפרה בישראל לבין טקסים דומים בעמי הסביבף מאלפת ביותר . וכך נאמר בטקסט בבלי על טקס הכפרה של ראשית השנה : "בחמישה בחודש ... ישכים הכוהן , ירחץ במים וילבש בגד בד לפני האל וישמיע וידוי ... ויבוא לתוך המקדש עם המחתה והכד כדי לטהר את המקדש . יזה מים על המקדש ... על מחתת כסף יפזר קטורת . אז יקרא לכוהן לשחוט את הפר ... ישמיע לחשים ויעשה את מעשה הכיפורים ... הוא טיהר את המקדש כולו על כל סביבותיו ויוציא את המחתה . אחר כך יצא לשדה ויזרוק את ראש האיל לתוך הנהר . הכוהן והשוחט יצאו יחד אל השדה " . לאחר מכן בא הוידוי : "לא חטאתי ... לא עברתי על מצוות האל ... לא שכחתי פקודיו ? . " בדיני יום הכיפורים שבויקרא מצויים מספר יסודות מקבילים : . 1 הרחיצה במים , לבישת בגדי בד והבאת המחתה עם הקטורת לצורך הכפרה ( טז , ד , יב-יג . 2 ;( ההזיה על המקדש וסביבותיו ( שם , יד , יח-יט . 3 ;( כפרה באמצעות שחיטת בהמה ( שם , יא , טו . 4 ;( הוצאת הבהמה אל השדה ( שם , כא . 5 ;( יציאת האנשים שעסקו בביצוע טקס הכפרה , אל מחוץ לעיר ( שם , כו , כח . 6 ;( השמעת וידוי ( שם , כא ? . ( בין הטקס הבבלי לבין הטקס הישראלי ניכרים גם הבדלים : . 1 בישראל מזים דם , ולא מים ; . 2 בישראל אין משמיעים לחשים בשעת הטקס ; . 3 קורבן הכפרה המובל למדבר שולח בישראל אל השממה ( נזרק מצוק , ( בעוד שבבבל הוא מושלך למים ; . 4 בישראל מתוודה הכוהן על עוונותיו שלו , של בני ביתו ושל כל העם , ואילו בבבל מתוודה המלך על עוונותיו שלו בלבד . ההבדלים שבין הטקסים מראים , שהטקס היה קשור להווי המקומי , אך בבסיסם של הטקסים השונים עמדו עקרונות משותפים . ואכן , אצל החתים , שבמנהגיהם היו יותר קרובים לסוריה ולארץ ישראל , רווח נוהג שילוח שעיר דומה לזה שבישראל . אצלם , כמו בויקרא טז , שולח השעיר אל המדבר , וכמו בישראל היו סומכים עליו ידיים לפני השילוח . יתרה מזו ; שם היו קושרים לראשו של השעיר חוט שני , ולפי המשנה , יומא ד , ב , היו קושרים לשון של זהורית לראש השעיר המשתלח * . במזרח הקדום היתה רווחת האמונה , כי בראש השנה נחרץ גורלם של היקום , של העמים ושל האדם הפרטי . יום זה צוין כיום זיכרון וכיום דין . התרועה שהיו משמיעים לפני האלוהים ביום זה נועדה להזכיר , כי אלוהים נתמלך למלך היקום , ובכך היה לשופט היקום ( לתקיעת שופר בזמן ההמלכה ראה מלכים א א , לט ; מלכים ב ט , יג . ( ואכן , לפי המסורת שנשתמרה ביהדות , נידונים בראש השנה כל באי עולם לחובה או לזכות ( משנה , ראש השנה א , ב . ( קווי אופי אלה של ראש השנה היו קיימים גם אצל שכני ישראל בעולם העתיק . כך קוראים אנו בתעודה חתית מהאלף השני לפה"ס : " לאלוהי הסערה נערך בראש השנה חג גדול של שמים וארץ . כל האלים מתאספים ובאים לבית אלוהי הסערה . כל אשר עצב בלבו יגרש נא זאת מלבו . אכלו ושתו ... החליטו על חיי המלך , החליטו על היבול " ... תפיסה זו משתקפת בנחמיה ח , ט-י . שם נאמר בקשר לראשון בתשרי : "אל תך 1 א ? לו ואל תבכו ... לכו אכלו משמנים ושתו ממתקים ... כי קדוש היום לאדנינו ואל תץצבו כי לזךות ה' היא מעזכם . '' כיוצא בזה נאמר בתעודה בבלית מימי נבוכדנאצר : "בראש השנה מלך שמים וארץ תופס מקומו ... אלי שמים וארץ ... גוזרים את גורל החיים " . הביטוי מלך שמים וארץ שבתעודה זו מלמד , שבישראל כבמסופו טאמיה קשורה חריצת דין ביום זה למלכות האל . הוראות פולחן בעלות אופי דידאקטי . ההוראות שפורטו לעיל הן בעלות אופי טכני יבש , ואין הן מלוות בהסברים ובנימוקים . כנגד זאת מצוי בתורת הכוהנים הישראלית רובד חוקים ספרותי , המכיל הנמקות והסברים דתיים מחנכים לצד ההוראות המעשיות . כך , למשל , בהוראות לכוהנים בענייני טומאה בפרק כא מוצא המחבר לנחוץ להוסיף , כי הכוהן חייב למלא הוראות אלה , כיוון ש"קדש הוא לאלהיו" ( פסוק ז , והשווה פסוקים ו , ח . ( כיוצא בזה נאסר על הכוהן לשאת אלמנה וגרושה וכר , כדי ש"לא יחלל זךעו" ( כא , יד-טו . ( כן חייבים הכוהנים לשמור על כללי טהרה בזמן אכילת קודשים , כך שלא ישאו "עון אשמה באכלם את קךשיהם , כי אני ה' ?? קךשם" ( כב , טז * . ( הסברים אלה רבים במיוחד כאשר מדובר בחוקים המיועדים לכל בני ישראל והכוללים הוראות מקיפות בעניינים דתיים חברתיים בתחומים שונים . כך , למשל , הוראות על אכילת בהמות טמאות וההיטמאות בהן מ ^ וות בהטפה : '' אל תשקצו את נפשתיכם 1 יכל השלץ השרץ ולא תטמאו ברזם ... כי אני ה' אלהיכם ןהחקדשלנם והיילנם קדשים כי קדוש אני" ( יא , מג-מד . ( חוקי גילוי עריות מלווים בהסבר : "אל תטמאו ככל אלה כי ככל אלה נטמאו הגוים אשר אני משלח מפניכם" ( יח , כד . ( הסברים אלה מרובים במיוחד במסגרות המקיפות את החוקים - למשל יח , א-ה , כד-ל - והמוטיב השליט בהם הוא מוטיב הקדושה . פרשה מיוחדת במינה , הכוללת הוראות פולחניות ומוסריות כאחת , היא פרק יט , ואכן היא פותחת במוטיב הקדושה : "קדשים תהיו כי קדוש אני ה' אלהיכם" ( פסוק ב ? . ( כבר במאה הקודמת הכיר המחקר בייחודו של הרובד בספר ויקרא , שכלולות בו הנמקות אלה , הצמודות בעיקר לרעיון הקדושה ; ועל כן הוענק לו הכינוי "ספר הקדושה" ( ראה לעיל . ( כיוון שיש ברובד זה הרבה פניות לעם , בניגוד לרובד הסכמתי היבש הפונה בעיקר לכוהנים , ראו בו מקור עתיק קדום , שניתן להשוותו לרבדים עממיים אחרים שבתורה . לעומת זאת , בעקבות החוקר ולהאוזן מקובל היה

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help