sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

רווחו גם בעמי הסביבה , ובייחוד אצל החתים . כך , למשל , לתורת היולדת שבויקרא יב נמצאה מקבילה בהוראות כוהנים חתיות . הלוח הכולל הוראות אלה פותח בזו הלשון : "כה אמר פאפאניקרי , כוהן ארץ קומאני : כי תשב אשה על האובניים ללדת ... לאחר שבעת ימים ... אם זכר ייוולד ... כאשר יגיע החודש השלישי ... יטהרו . ואם נקבה תיוולד ויגיע החודש הרביעי יטהרו " . הלוח מסתיים במלים : "זו תורת פאפאניקרי , כהן קומאני . " לפי תורת היולדת בויקרא , לאחר הולדת זכר מיטהרת היולדת כעבור ארבעים יום ( יב , ב-ד , ( ואילו לאחר הולדת נקבה היא מיטהרת כעבור שמונים יום ( שם , ה-ו . ( לפי תורת היולדת החתית , מיטהרת היולדת כעבור חודשיים - אם ילדה בן זכר , וכעבור שלושה חודשים - אם ילדה בת . המשותף לשתי התורות הוא עצם ההבחנה בין לידת זכר לנקבה באשר לתקופת ההיטהרות של היולדת , ואף פרקי הזמן שנועדו להיטהרות דומים בשתי התורות . וכשם שהתורות שבחומש פותחות בהוראות משה ואהרן ומסיימות ב"זאת תורת" ( יא , ב , מו ; יג , ב , נט ; טו , א , לב ועוד , ( כך מצאנו בתורת היולדת החתית פתיחה וחתימה בשם הכוהן המוסר את ההוראה . * כיוצא בזה קיימת מקבילה חתית להוראות לטיהור בית שבפרק יד , לג-נג . בויקרא הטיהור הוא מנגע צרעת , שטיבו בבתים לא מחוור לאשורו , ואילו אצל החתים מדובר בטיהור מרע ומאשמה . בשתי התורות מביאים שתי ציפורים לכפרה . לפי התורה החתית מקריבים את אחת הציפורים לרוחות השאול , ואת השנייה - לאלוהות , ואילו בטקס טיהור הבית שבויקרא שוחטים את הציפור האחת ומשלחים את השנייה על פני השדה אל מחוץ לעיר , דהיינו : אל הךמונים השולטים שם . טקס זה של שילוח הציפור מזכיר את שילוח השעיר לעזאזל שבפרק טז , וגם בנושא זה נתגלו מקבילות מפתיעות בטקסי כפרה חתיים . גם שם שולחים את הבהמה למדבר , ולפני שילוחה סומכים עליה ידיים ( השווה טז , כא . ( גם בהוראות פולחניות אחרות של החתים ניכר דמיון לתורת הכוהנים הישראלית . כך , למשל , בהוראות הךזתיות למשרתים במקדש ישנן הנחיות בענייני הקדשות וראשית היבול , המרת בהמות מוקדשות ( השווה כז , לב-לג , ( דיני הנותר מן הקורבן ( השווה יט , ה-ז , ( דינים הנוגעים לטומאת השוכב עם אשה ( טו , טז-יח ) וכיוצא באלה ? . הוראות פולחניות דומות היו גם ביוון . בקירנה ובאי קוס נתגלו חוקים , שלדעת חוקרים מקורם באנאטוליה , ובהם דין שעיר אדום המוקרב לצורך טיהור , בדומה לפרה האדומה בבמדבר יט ; דיני טיהור מזבח ( השווה שמות כט , לז ; ל , י ; ויקרא טז , יח-יט ;( הקדשות וערכים ( ויקרא כז ) וחוקי מקלט לרוצח בשגגה ( השווה במדבר לה * . ( מאלפת ביותר העובדה , כי חוקים קדושים אלה מוצגים כחוקים שניתנו על ידי האל ( אפולון ) לרגל בואם של המתיישבים לארץ החדשה - דבר החופף את חוקי תורת כוהנים הפותחים במשפט : "כי תבאו אל האךץ '' ( יד , לד ; יט , כג ; כה , ב ועוד . ( יתרה מזו ; האל אפולון מתנה את קיום ההתיישבות במילוי חוקיו , בדומה להתניה שבויקרא יח , כו-ל ? . ההקפדה המדוקדקת על קיום חוקי הפולחן , המציינת את תורות הכוהנים בישראל , מצויה גם בספרות החתית . כך , למשל , פונה המלך החתי מורשיליש לאלים ומבקשם לסלוח לו על הזנחת מצוות הפולחן ועל הפרת חוקי הברית הכתובים בספר , והוא מתחייב לעשות לפי הכתוב.- "וכל מה שאמצא כתוב בספר אקיים , וכאשר איישב את הארץ ... אמלא אחר חוקי הברית " . חשוב לציין , כי גם כאן מודגשת העובדה , שביישוב ארץ יש לנהוג לפי החוקים . על החובה למלא בקפידה את ההוראות הכתובות - למדים אנו מתפילתו של אותו מלך האומר : "כאשר יביאו את פרי הכפרה - על פי הרשום בספר בקשר לקורבן הפרים ועל פי מצוות הברית , וכפי שנעשים קורבנות העולה והשלמים בהתאם לכתוב , כך יעשו " . הוראה זו מזכירה את ההדגשות החוזרות ונשנות בספרות הכוהנית שבתורה , כי הכל נעשה "כאשר צוה ה "' ( ראה , למשל , ח , ד , ט , יג , יז , כא , כט , לו . ( לאור זאת אין מקום לטענה , כי ההקפדה על דיוק בקיום המצוות , כפי שמצאנו בספרות הכוהנית , משקפת תקופה בתר גלותית , כפי שטען ולהאוזן . הוראות לטקסי חגים . הוראות מפורטות ביותר לקיום טקסי חגים כדוגמת אלה שבספרות הכוהנית בתורה ( שמות יב ; ויקרא כג ; במדבר יח-כט ) מצויות בספרות החתים וכן בכתבי אוגרית . גם שם כבישראל נערכים הטקסים הגדולים בארבעה עשר ובחמישה עשר לחודש , שהם ימי מילוי הירח . כך , למשל , נאמר בקשר לחג האביב החתי , חג האנתחשום : "בארבעה עשר לחודש בערב ילך הכוהן ... ולמחרת יקריבו בקר וצאן על יד המצבות " ,... כיוצא בזה אנו קוראים בכתבי אוגרית : "בארבעה עשר לחודש ירחץ המלך ... ביום מלאת ( הירח . ( יקריבו פרים , שני כבשים ויונה ... בני המלך ובנות המלך יעלו ... בשלושה עשר לחודש המלך ירחץ ... בחמישה עשר תנופה כבש לאל ... שני כבשים ... שבע פרות וארבעה עשר כבשים ? " ... במניין הקורבנות הקרבים בטקסי החג ניכר דמיון מפתיע בין המקורות המקראיים למקורות החתיים . כך , למשל , כתוב בלוח חגים חתי : "פר אחד , שבעה כבשים ... שעיר עזים ... מנחת קמח ויין" - עניין שיש להשוותו לבמדבר כט , ב-ו : "פר בן בלןר אחד , איל אחד , לבשים ? ני שנה שק . ק . ה ףזמימם ... ושעיר עזים אחד ח ^ את ... ומנחתה ןנסכיהם ? " ... החגים שבספרות הכוהנית כוללים ימי עצרת ( ויקרא כג , לו ; במדבר כט , לה , ( שפירושם ימי אספה חגיגיים , וגם בטקסי מועד חתיים מצאנו ימי " אספות גדולות , " החלים ביום התשיעי , העשירי והשישה עשר של חג האנתחשום . מאלף לענייננו הוא טקס לקיחת האנתחשום על ידי המלך והמלכה בחג זה . כינויו של החג מקורו בלקיחה זו . אנתחשום הוא פרי מסוים בדומה לפרי הדר , שיש לקחתו לפי ויקרא כג , מ ביום הראשון של החג . "לקיחה" זו הן אצל החתים והן במקרא באה ללא ספק לצורך קיום תהלוכה סקראלית . מיד לאחר מצוות לקיחת פרי הדר על "המינים '' המלווים אותו בא הצו לשמוח לפני האלוהים שבעת ימים ( כג , מ , ( וגם '' שמחה" זו מתבארת מתוך מקורות חתיים ואתרי תיים . בהוראות לטקסי חג חתיים מדובר רבות בשמחה לפני האל , המתבטאת באכילה ובשתייה , בנגינה ובמחול , במשחק ובתחרויות . שמחה כזאת מתוארת בסיפור העלאת ארון הברית על ידי דוד : "ויעל את ארון האלהים ... ? שקחה ... בתרומה ובקול שופר ... דוד מפזז ומכךכר לפני ה ... ' ושחקתי לפני ה "' ( שמואל ב ו , יב ואילך . ( שמחת חג הסוכות בוארה

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help