sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הוראות פולחן בישראל ובמזרח הקדום בניגוד לתורה בה"א הידיעה ולספר התורה שאנו מוצאים במשנה תורה ( דברים א , ה ; ד , ח , מד ; יז , יח ; כז , ג , ח ; כח , סא ; כט , יד , כו , לא , ט , יא , יב , כד , כו , ( הכולל בתוכו דינים דתיים , חברתיים ומוסריים שונים , אנו מוצאים בספרי ויקרא ובמדבר תורות מיוחדות לכל עניין ועניין בנפרד : תורת העולה והמנחה ( ו , ב , ז , ( תורת החטאת ( שם , יח , ( תורת האשם ( ז , א , ( תורת זבח השלמים ( שם , יא , ( תורת הבהמה והעוף ( אסורים או מותרים לאכילה ; יא , מו , ( תורת היולדת ( יב , ז , ( תורת נגע הצרעת ( יג , נט , ( תורת המצורע ( יד , א , לב , נד , נז ; השווה דברים כד , ח , ( תורת הזב ( טו , לב , ( תורת הקנאות ( במדבר ה , כט , ( תורת הנזיר ( שם ו , כא ) וכן תורה הנוגעת לטומאת מת ( שם יט , יד * . ( תורות אלה היו מסורות לכוהנים שהתמחו בכך , כאמור : '' שאל נא את הכהנים תורה" ( חגי ב , יא , ( וכן : "השמר ? גגע הצרעת לשמר ... ? כל אשר יורו אתכם הכהנים הלוים" ( דברים כד , ח ) והן הן גופי העניינים של תורת כוהנים בספר ויקרא * . הוראות פולחניות מסוגים אלה לא היו מיוחדות לישראל ; הן הספרות הכוהנית ספר ויקרא הוא לב לבו ועיקרו של הרובד הכוהני בתורה , הכולל את הטקסטים הבאים : שמות כה-לה ; לה , א - מ , לח ; ספר ויקרא ; ספר במדבר בחלקו , בעיקר א , א - י , י ; טו ; יח ; יט ; כה-כו ; לד-לו . עניינה המרכזי של הספרות הכוהנית בהשוואה למקורות החומש האחרים הוא מקדש וכהונה . בעקבות קלוס טרמן ( 1877 ) נוהגים לחלק את החומר הכוהני בויקרא לשני גושים עיקריים : פרקים יז-כו ( ספר הקדושה ;( שאר הפרקים הכוהניים . לפעמים אין הבחנה זו נעשית , ומכנים את שני הגושים גם יחד בשם הרובד הכוהני ? . ספר הקדושה מאופיין בהדגשת תפקידו של עם ישראל כעם קדוש . לעומת הרובד הכוהני עוסק ספר הקדושה לא רק בענייני פולחן , אלא אף בעניינים דתיים חברתיים , כגון דיני אישות ( יח ; כ ;( דיני שמיטה ויובל הקשורים לעבודה חקלאית , למכירת קרקע ולשחרור עבדים ( כה . ( לספר הקדושה יש הרבה מן המשותף לספר דברים , ועל כך ראה להלן . ? בקביעת התאריך ליצירה הכוהנית חייבים להבדיל בין תאריכו של החיבור הנוגע למוסד פלוני לבין גילו של המוסד עצמו . בשני המקרים מספר העובדות הממשיות הוא מועט ביותר . מאז ולהאוזן מקובלת הדעה , שתאריך חיבורו של הרובד הכוהני , ובדומה לכך גם גיל המוסדות המתוארים בו , הם מאוחרים . אולם לאחרונה נמצאו טעמים רציניים לקביעת תאריך יותר מוקדם . כך , למשל , דן א' הורביץ בקווים הלשוניים , המבדילים בין הספרות הכוהנית בתורה לספרות הבתר גלותית ( עזרא , נחמיה , דברי הימים ויחזקאל בחלקו . ( הוא הצביע במחקרו על שימושי לשון כוהנים פולחניים מאוחרים , שהרובד הכוהני לא השתמש בהם כלל , והם : התיחש , התנדב , חפה , בוש , הדיח , ולמעלה , מסביב , עזךה , קבל דם ( ראה '' עולם התנ '' ך , " מבוא לספר יחזקאל , '' לשונם של ספרי יחזקאל והמקור הכוהני * . ( " אחת השאלות החשובות ביותר לקביעת תאריכים ולזיהוי מקורות היא יחסי הגומלין בין ספר דברים ובין הרובד הכוהני . במחקרים מסוימים , כמו בדיני בעלי חיים טמאים וטהורים ( ויקרא יא ; דברים יד , ( נראה , כי הטקסט הכוהני קודם לטקסט של ספר דברים . לעתים ניתן להבחין , שכותבו של ספר דברים הכיר את הרובד הכוהני ( השווה , למשל , דברים יח , א-ב עם במדבר יח , כ . ( עם זאת ניכרים בין שני הטקסטים הבדלים , שניתן להסבירם לא בהתפתחות היסטורית , אלא ברקע חברתי שונה . ייתכן שספר דברים צמח בחוג של סופרים , שהיו קשורים לחצר המלך , דבר המסביר את מיעוט החומר העוסק בקורבנות ובטומאה . על היחס שבין הרובד הכוהני לספר הקדושה ראה להלן . [ א '' פ ] ספר הקדושה > חוקת הקדושה של ספר ויקרא ( פרקים יז-כז , בייחוד יט-כו ) אינה מעוגנת במשכן כמו חוקת הרובד הכוהני אלא באלוהים עצמו , שרק הוא קדוש במהותו , והוא קידש לא רק את משכנו ואת הכוהנים שבו , כי אם את העם כולו וכן מועדים שהפכו '' מקראי קדש . " הקדושה מתייחסת להיבטים פולחניים ובלתי פולחניים כאחד . התכונות הספרותיות הבולטות בחוקת הקדו שה הן הנוסחה "אני ה' אלהי 5 ם" והשורש קדש . הקדושה יונקת מהאל הקדוש עצמו , ועם ישראל חייב להידמות לו . הדמיון כמובן אינו מוחלט , כי אין העם יכול להידמות לאל ולהתקרב אליו קרבה ממשית . למעשה קדושתם מוגדרת באופן חלקי על ידי כבוד ויראה , שהם המידות המרכזיות הסובבות אותו ( ראה יט , ל ; כו , ב '' - ומקדשי תיראו . ('' ההידמות לאל מובעת בכך שהעם יחיה חיים קדושים לפי העקרונות שניתנו על ידי האלוהים הקדוש . האל הוא אשר מקדש את ישראל : "אני ה' מקדשכם" ( כ , ח ; כא , ח ; כב , לב ; ראה גם כא , טו , כג ; כב , ט , טז , ( הוא אשר הוציא את ישראל ממצרים ( יט , לו ; כה , לח ; כו , יג ) והבדילם מן העמים ( כ , כד * . ( כיוון שבני ישראל נבדלו מן העמים ונעשו קדושים לאלוהים , עליהם להתרחק מטומאה ( כ , כד , כו , ( המוגדרת במונחים גשמיים ( כ , כה ; והשווה יא ; יז , טו ; כב , ג-ח ) ומוסריים ( יח , יט-ל ; כ , ג . ( מדובר באבחון הטומאה ובסילוקה וגם באחריות המוסרית לנקיטת צעדים נכונים כדי לטפל בטומאה . סוגים מסוימים של טומאה הם בלתי נמנעים , אבל יש גישה מוסרית דתית לגביהם . למשל , כוהן ודאי לא ירצה להיות מצורע או זב , אבל אם קורה הדבר , עליו להימנע מאכילת קודשים , עד שיטהר ( כב , ד ; ראה גם ז , כ , כא ? . ( טומאה גשמית מועברת במגע , אבל טומאה מוסרית מזהמת לפרק זמן ארוך ובקנה מידה מקיף . כך היא יכולה לטמא את הארץ ( יח , כה כז ) ולא רק את המקדש ( כ , ג ; והשווה טו , לא ;( לחלל את המשכן ( כא , יב , כג ;( ולחלל את שם האלוהים ( יח , כא ; כא , ו ; כב , ב , לב . ( הואיל והשם הוא קדוש ( כב , לב , ( השימוש הלא נכון בו הוא חילול שם ( יט , יב . ( כיוון שהעם קדוש מרוח קדושת האלוהים , מעשה החילול שלו משפיע על האלוהים . דוגמה לכך מצויה בפרק כא , ט : בת כוהן , המחללת את עצמה בזנות , מחללת אף את אביה . וקדושת הכוהן תבוא על תיקונה באמצעות שרפת הבת . בדומה לכך , שם האלוהים שחולל יתוקן באמצעות השמדת החוטא . [ רג"ן ]

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help