sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

החלק הקזואיסטי של חוק זה בס"ב ( שמות כא , ג-ד , ח-יא , ( שעניינו בזכויות האדון על האישה והילדים של העבד והאמה , הושמט לגמרי בס"ד , משום שמחבר דברים אינו רואה בעבד ובאמה רכוש השייך לבית האדון . מעמדם מוגדר כאן כשכירים ( טו , יח ; והשווה ויקרא כה , מ . ( עניינים אישיים כמו בעיית אשת העבד או בעלה של האמה כלל אינם נתונים כאן למשא ומתן עם האדון . המילה אדון , הנזכרת שש פעמים בחוק העבד שבס"ב , אינה נזכרת בחוק העבד בס '' ד אפילו פעם אחת . כאן מכונה העבד אחיו של האדון ( השווה לוויקרא כה , לה , ( ולפיכך אין בעל העבד יכול לראות את עצמו כאדונו . ? על פי החוק בדברים אין האמה נמכרת על ידי אביה כמו בשמות , אלא בדומה לעבד היא יכולה "למכור " את עבודתה לאדון . לכן אין כל הבדל בס " ד בין דין העבד לדין האמה . ? המחוקק בס " ד מחייב את האדון להעניק לעבד ולאמה המשתחררים משירותו מתנות נדיבות . בעניין זה מוזכר שחרורם של בני ישראל ממצרים , שאינו נזכר בס " ב . שוני מסוג אחר הוא עניין רציעתו של עבד עולם במרצע "לפני האלהים " ( שמות כא , ו . ( התיבות " לפני האלהים " הושמטו בחוק המקביל בדברים , כנראה מפאת התפיסה של ריכוז הפולחן בס"ד , השוללת את קיומם של בתי אלהים ברחבי הארץ . . 2 ? גנבת אדם ( שמות כא , טז ) חוזרת גם בס '' ד כד , ז , אולם שם החוק מנוסח ניסוח לאומי : "כי ימצא איש גנב נפש מאחיו מבני ישךאל . " לחוק מצורפת הנוסחה המיוחדת לסגנונו של ס"ד : "ובעךת הרע מקךבף . 3 ? . " החוקים הקזואיסטיים שעניינם נזקי גוף , גנבה ונזק לרכוש ( שמות כא , יח-כב , טז ) אינם בס '' ד כיוון שאין הם מעניינו של המחוקק החברתי המוסרי . החוקים היחידים מתחום זה הנזכרים גם בדברים הם אלו שהעונש נגזר בהם על דרך מידה כנגד מידה ( שמות כא , כג-כה ) וחוק פיתוי נערה בתולה ( שם כב , טו-טז . ( עקרון מידה כנגד מידה שימש את המחוקק בדברים בעניין עד זומם ( יט , כא , ( ואילו חוק המפתה נערה בתולה , שבס"ב עסק רק בענייני ממון , הפך כאמור בס"ד לבעיה מוסרית ( כב , כח-כט . 4 ? . ( החוק אודות המכשפה ( שמות כב , יז ) הורחב בס " ד ( יח , ט-יג ;( וגם איסור הזבח לאלוהים ( אחרים ) בשמות כב , יט זכה לפרק שלם נפרד בס " ד ( פרק יג , וגם יז , ב-ז ) . 5 ? ס '' ב אסר על הישראלי לפגוע בדרך כלשהי בגר ( שמות כב , כ-כב ; כג , ט . ( לעומתו מצווה מחבר ס '' ד לא רק להימנע מאפליית הגר , אלא גם לאהוב אותו ( י , יט ; השווה ויקרא יט , לד ) ולדאוג לרווחתו ( יד , כא , כט ; טז , יא , יד ; כד , יז , יט , כ . 6 ? . ( ס " ב מצווה על הנושה להשיב בגד שלקח מבעל חוב עד בוא השמש , כדי שיוכל להתכסות בו בלילה ( שמות כב , כה-כו . ( על פי החוק בדברים אין לנושה זכות לבחור איזה פריט לבוש יקח כערבון ( כד , ו , יז , ( ואף נאסרת עליו הכניסה לבית בעל החוב כדי לקחת את הערבון ( עבוט ; כד , יא . 7 ? . ( על פי ס"ב יש להשליך לכלב בשר טרפה האסורה לאכילה מסיבות של קדושה ( שמות כה , ל . ( לעומתו מצווה המחוקק בדברים , המודע לצורכי הנזקקים בעם , לתת את הנבלה "לגר אשר בשעךיף " ( יד , כא . ( הנטייה ההומנית הופכת ברורה הרבה יותר בדאגה לגר ולנכרי . המחבר מצווה על נתינה של הנבלה לגר , אבל על מכירתה לנכרי , אשר על פי תפיסת ס"ד היה מעורב בדרך כלל במסחר . . 8 ? החוק בשמות כג , ד קובע כי יש להשיב בהמה אובדת לבעליה החוקיים . המחוקק בדברים הרחיב את תחולתו של החוק גם לפריטי לבוש וכל אבדה אחרת ( כב , ג , ( וחייב את המוצא שלא להתעלם מן החפץ האבוד , אלא להביאו למשמר בביתו עד שיידרש על ידי בעליו ( כב , ב-ג . 9 ? . ( חוקי משפט הצדק ( שמות כג , א-ג , ו-ח ) פותחו והורחבו בס"ד ( טז , יח-כ ; יז , ח-יג ; יט , טו-כא ; כד , יז-יח ; כה , א-ג . ( ראוי לציין בהקשר זה כי מחבר ס " ד שינה את הפיקחים ( שמות כג , ח ) לחכמים ( טז , יט ; וראה בעניין זה להלן . 10 ? . ( בקובצי החוקים העתיקים אנו מוצאים שלושה סוגים של הקדשת הבכור ; בכור האדם , בכור הבהמה הטהורה ובכור הבהמה הטמאה ( שמות יג , א , יא-טז ; כב , כח-כח ; לד , יט-כ ; השווה ויקרא כז , כו-כז ; במדבר יח , טו-יח . ( לעומתם אין ס " ד מזכיר את בכור האדם או את בכור הבהמה הטמאה , אלא רק את בכור הבהמה הטהורה ( טו , יט-כג . ( נראה כי ס " ד בחר להשמיט את דין בכור האדם והבהמה הטמאה משום ששורשם של אלו בתפיסות מיתיות ומאגיות שאינן מקובלות על מחבר הספר ( וראה גם להלן . ( יתרה מזאת , אפילו לבכור הבהמה מתייחס ס '' ד באופן שונה . שאר קובצי החוקים מורים להקדיש את בכור הבהמה ( שמות כב , כח ; לד , יט ; ויקרא כב , כו-כז ; במדבר יח , יז-יח ;( ס"ד , לעומתם , מצווה על אכילת הבכור על ידי הבעלים במתחם המקדש המרכזי ( טו , יט -כ . 11 ? . ( ס '' ב מצווה כי בשנת השבתון לא תיעשה באדמה שום פעולת עיבוד , וכל הפירות יושארו לעניים ואפילו לחיית השדה ( שמות כג , י-יא ; השווה ויקרא כה , א-ז . ( ס " ד אינו מזכיר שמיטת קרקעות אלא רק שמיטת חובות ( וראה עוד להלן . 12 ? . ( יש דמיון בין סי " א ( JE ) לבין ס"ד בכך ששניהם , בהיותם מקורות עממיים , אינם מזכירים תאריך מדויק לחגי השנה . לעומת זאת ס " כ , המייצג את הממסד הכוהני , חייב לדאוג לענייני מועדים ולוח השנה , שיש להם חשיבות רבה בטקסים הדתיים במקדש . בדומה לכך גם ראש השנה ויום הכיפורים אינם נזכרים בס '' א ובס"ד , שכן אלו הם ימים של חגיגה במקדש שבהם אין העם נוטל חלק פעיל כלשהו . ? בס " ב ובס " כ עדיין קיימת ההפרדה בין חג המצות ובין הפסח ( השווה שמות כג , טו לעומת יח ; לג , יח לעומת כה , במקור הכוהני שם יב , א-יד לעומת טו-כ ; ויקרא כג , ה : "פסח לה "' לעומת 0 "חג המצות לה . ( " ' לעומתם מצרף מחבר ס " ד את שני החגים , ומשתדל ליצור חג אחד , ולכן הוא משרבב באופן מלאכותי את עניין המצה בתוך קורבן הפסח . " עליו " בביטוי "לא תאכל עליו חמץ " בתחילת טז , ג מכוון אל קורבן פסח , וממקבילות בס"ב אפשר ללמוד שאיסור זה סמוך לאיסור הנותר : השארת בשר הזבח עד הבוקר ( שמות כג , יח ; לד , כה , ( המובא בדברים טז , פסוק ד . ואכן אם יוצא מפסוקים

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help