sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

היחס בין ספר דברים לבין "ספר הברית" חקירה ביקורתית של ס"ד מגלה כי הספר מסתמך על החומר שבספרים הקודמים לו בתורה מבחינת סדרם , ובמיוחד על המקור האלוהיסטי ( ס " א . ( יש לציין כי המקור הכוהני ( ס " כ ) לא השפיע כלל על ס"ד . ניתן להסביר תופעה זו לאו דווקא באיתורה של הספרות הכוהנית , העומדת בסתירה כלשהי למקורות ס " י וס"א , ( . 1 F ) אשד כמו ס " ד משקפים את ההווי הלאומי הכללי של ישראל . ניתן למצוא תלות בין ס " ד לספר הברית ( ס " ב ; שמות כא-כג , ( אולם אין להסיק מכך כי מחבר ס " ד רואה את קובץ החוקים שלו כפחות ערך . להיפך , הוא משתדל להבהיר כי עשרת הדיברות לבדן ניתנו בסיני , בעוד שאר החוקים ניתנו לישראל על ידי משה בערבות מואב . במילים אחרות , יש לראות את ס"ד מחליף את ס"ב המיושן , ולא משלים אותו . קשה לדעת אם היה ס " ב עצמו מונח בנוסחו הקיים בפני מחבר ס '' ד , או שמא השתמש המחבר במקור אחר שהכיל חוקים הדומים לאלו של שמות כא-כג . מה שברור הוא שס"ד השתמש בחוקים הזהים בניסוחם עם אלו של ס " ב , והכניס בהם תיקונים בהתאם לאידיאולוגיה שלו . ? המקבילות בין ס " ד לס " ב נוגעות בעיקר לתחום הדתי המוסרי של ס '' ב , המכונה החוק האפודיקטי ( שמות כב , יז- כג , יט . ( לחוקים מן התחום האזרחי של ס " ב , המכונים החוק הקזואיסטי ( שם כא , א-כב , טז , ( אין מקבילה בס " ד , למעט שני חוקים ( שם כא , א-יא ; כב , טו-טז . ( ניתן להסביר עובדה זו באופן הבא : החוקה הקזואיסטית בס " ב יש לה זיקה הדוקה לחוקי המזרח הקדום בכלל , ובמיוחד לחוקים ממסופוטמיה . כמו בקובצי החוקים מן המזרח הקדום גם בס '' ב חלק זה מתרכז בעיקר בענייני נזקי רכוש , ואפילו כשהוא דן בפגיעה באדם ( פציעות גוף , עבדים ועוד ) הפיצוי על הנזק הוא העומד במרכז הדיון . ס " ד התעלם מחוקים אלו כיוון שמטרת מחברו לא היתה להציג ספר חוק אזרחי , כמו ס " ב , אלא אוסף חוקים שעניינם הגנת היחיד , ובמיוחד הגנת החלש והזקוק להגנה . המחבר אף הוסיף וכלל באוסף החוקים שלו חוקים הנוגעים להגנת המשפחה וכבודה ( כב , יב-כט . ( חוקים מסוג זה אינם קיימים בס " ב . ? החוקים היחידים מן התחום האזרחי בס"ב שמצאו להם מקום בס " ד הם חוק העבד העברי ( שמות כא , א-יא ; דברים טו , יב ) וחוק פיתוי נערה בתולה ( שמות , כב , טו-טז ; דברים כב , כח-כט . ( חוקים אלו , הממוקמים בראש הקובץ ובסופו , נכללו על ידי מחבר ס " ד משום שיש בהם היבטים מוסריים נוסף על ההיבט האזרחי . יתרה מזאת בהכללתם בהקשר הנוכחי שלל המחבר מהחוקים את אופיים האזרחי הכספי , והפך אותם לחוקים חברתיים מוסריים לחלוטין . בשמות כא , א-יא מוגנות זכויותיו של האדון לא פחות מאלו של העבד ( עבד הנולד בבית האדון שייך לבעליו ; זכותו של האדון להחזיק בעבד לעולם ועוד . ( דאגתו העיקרית של המחוקק בס " ב היא להגדיר את מעמדו של העבד . לעומתו דואג המחוקק בס"ד לעבד בלבד , ולכן מודגשות בו חובותיו של האדון כלפי העבד ( מתן מענק ועוד , וראה הביאור בפרק טו . ( כיוצא בכך נדון בספר שמות פיתוי הנערה הבתולה מנקודת המבט הכספית , בעוד שס " ד מתמקד בהשפלתה של הבתולה או בפגיעה המוסרית בה . מסיבה זו אין הוא עוסק במפורש במחיר הכלה ( מוהר , ( ואינו מעניק לגבר המפתה את הזכות לסרב לשאתה לאישה . הוא אף מחייב את הגבר לשאתה , ומונע ממנו לעולם את האפשרות לגרשה . ? באופן דומה ערך מחבר ס " ד את כל שאר החוקים בהתאם למציאות החדשה ולגישתו ההומנית . נביא להלן סקירה קצרה של השינויים העיקריים : ו . לחוק העבד והאמה ( טו , יב-יח ) יש תלות סגנונית בשמות כא , א-יא . אולם החוק בדברים עבר עיבוד יסודי , כפי שהסברנו לעיל . ביהודה בראשית ימי בית שני , מכונה במקומות רבים סופר ( עזרא ז , ו , יא ; נחמיה ח , א ועוד , ( למרות היותו כוהן . אולם יש לזכור כי תפקידו של עזרא כסופר התורה ( עזרא ז , ו , יא ) אינו תופעה חדשה בתולדות עם ישראל . קידושו ופרסומו של ספר התורה בימי יאשיהו הם שהביאו לעלייתם של הסופרים בעלי המיומנות לעסוק בכתובים הקדושים . אף על פי שנקודת המפנה בהוראת התורה התרחשה בימי בית שני , הרי שורשיה נעוצים עוד בימי יאשיהו , שבהם החל תהליך הקאנוניזציה של כתבי הקודש . ? ישנה הקבלה נוספת בין יאשיהו לעזרא . יאשיהו כפה את חוקי ספר התורה באמצעות סמכותו המלכותית ועל ידי התחייבות בשבועה של העם ( מלכים ב כג , א-ג . ( כך גם נכפתה תורת משה בימיהם של עזרא ונחמיה על העם בשם המלך הפרסי ( עזרא ז , יב-כו ) ובכוח האמנה שבה התחייב העם בטקס רב משתתפים , לשמור את התורה ( נחמיה י ? . ( גילויו של מסמך עתיק מקודש בתחומי המקדש , כפי שקרה בימי יאשיהו , היה מאז ומתמיד אירוע מרגש . כך אנו קוראים בתעודות חתיות ממאות י " ג-י " ד לפה " ס כי נמצאה תפילת וידוי של המלך מוותלי שעניינה הזנחת החוקים האלהיים הקדושים . המלך החתי מבטיח לעשות כמיטב יכולתו כדי לגלות את הנוסח הכתוב של ברית האלים ולמלא אחריו בהקפדה : "כל מה שאני ... מוצא עתה בכתובים אותו אשמור לעשות . וכל אשר לא כתבתי בקשר למצוות פולחן , אתה , אל הסערה , אדוני - היודע . ובכל עת אשר אחקור זקן נכבד היודע וזוכר מצווה ( כלשהי , ( גם אותה אעשה ... אני אקיים את דברי הברית של האלים שאותם אגלה , ומכאן ואילך אשמור ואעשה אותם . " ההוראות הכתובות שעומד המלך לחשוף נקראות , ishiui ובדומה למונח העברי ברית , הן מייצגות את החוק האלהי הנכפה על העם . ? זאת ועוד , ממש כפי שהמלך יאשיהו מבטיח למלא אחרי החוקים , ומבקש את סליחת האל על הפרת בריתו הכתובה בספר שזה עתה נתגלה ( מלכים ב כב , יג , ( כך עושה גם המלך החתי מוותלי , באמרו : "מבקש אני סליחה על חטאי הארץ . "

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help