sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

המונח ספר התורה בספר דברים המונח ספר התורה במשמעות קובץ מחייב ומקודש של חוקים מופיע לראשונה בהיסטוריוגרפיה הישראלית בדיווח על הרפורמה הדתית של המלך יאשיהו ( מלכים ב כב-כג . ( בתורה מופיע המונח רק בס '' ד ( יז , יט-כ ; כח , נח ; כט , יט ; לא , יא-יב , ( ומשם הועבר במסגרת העריכה הדויטרונומיסטית אל ספרי נביאים ראשונים ( יהושע א , ח ; ח , לד ; כג , r מלכים ב יד , ו . ( אולם שם מתרחבת משמעותו של המונח לספר תורת משה , כלומר ספר החוק של משה . ס"ד הוא הספר היחיד בתורה המיוחס למשה ( דברים לא , ט , ( והוא כנראה הספר הראשון שהתקדש בציבור ( מלכים ב כג , א-ג . ( רק לאחר ששאר ספרי התורה הצטרפו אל ס"ד , התקבל המונח תורה כמקיף את כל ספרי החומש . בארבעת החומשים הראשונים מציין המונח תורה הוראות מיוחדות , כמו תורת העולה , תורת המנחה ותורת החטאת ( ויקרא ו , ב , ז , יח ועוד . ( כמו כן בא המונח תורה בצירופים הבאים : תורת היולדת ( שם יב , ז , ( תורת המצורע ( שם יג , ט , ( תורת הקנאות ( במדבר ה , כט ) ותורת הנזיר ( במדבר ו , יג , כא . ( המעבר מן התורה , כאוסף של הוראות מיוחדות , לספר התורה המקודש בימי יאשיהו היה נקודת מפנה בחיים הרוחניים של עם ישראל . חוקי הפולחן , שעד אותה תקופה נשמרו בחוגי הכהונה בלבד , נכתבו מעתה על ידי סופרים וחכמים ( ראה ירמיה ח , ח , ( והפכו לחלק מן הידע שבידי האומה כולה . תהליך זה גרם להעברת התורה מן הכוהנים אל הסופרים והזקנים , כפי שאכן קרה בימי בית שני . עזרא הכוהן , שהפיץ את ספר התורה ספר דברים כנקודה ארכימדית בהתהוות התורה קיומם של מקורות בחומש הוכר כבר בימי י ' אסטרוק בשנת , 1753 אולם לא נמצא שום רמז לתארוך חיבורם של המקורות . החוקר שהציע לראשונה נקודת מוצא כרונולוגית לתורה היה דה וטה בשנת . 1805 בנסותו לאתר את הנסיבות ההיסטוריות העומדות בבסיסו של ס " ד , מצא דה וטה התאמה בין הרפורמות הדתיות של חזקיהו ויאשיהו לבין החקיקה של ס " ד . חזקיהו היה הראשון שריכז את הפולחן בישראל ( מלכים ב יח , ד , כב . ( לפני ימיו של חזקיהו נחשבו מקומות פולחן בכל רחבי הארץ חיוניים לחיים הדתיים בישראל , עד כדי כך שאליהו משווה הרס מזבחות ה ' להרג הנביאים ( מלכים א יט , י , יד . ( בחוק המקראי מופיעה הדרישה לריכוז הפולחן לראשונה בס " ד . הספר היווה אפוא מקור השראה ודוגמה לרפורמות של חזקיהו ויאשיהו , או שהוא בבואה שלהן . רפורמות אלו משתקפות בס " ד לא רק בחוק ריכוז הפולחן , אלא גם באיסור הקמת מצבות בפולחן ה ' ( טז , כב . ( ובאיסור עבודת "צבא השמים " ( השמש , הירח והכוכבים ; ראה ד , יט ; יז , ג , ( שאינה נזכרת בחלקים הקודמים של התורה . במקורות קדומים יותר הותרה הקמת מצבות ואף היתה רצויה ( ראה בראשית כח , יח ; לה , יד ; שמות כד , ד ; והשווה גם יהושע כד , כו . ( נראה שפולחן "צבא השמים " חדר ליהודה בהשפעה אשורית במאה ח' לפה"ס . גם ההתאמה בין תיאור חגיגת הפסח בימי חזקיהו ( דברי הימים ב ל ) ויאשיהו ( ראה להלן ) לדרישותיו של ס " ד ( טז , א-ח ) מעידה על תופעה זו . על פי מלכים ב כג , כב , לא נחוג הפסח באופן זה מאז ימי השופטים . ? לא פחות חשוב לתארוכו של ס"ד הוא הסגנון הייחודי של ספר זה , הן באוצר המינוחים שלו והן ברטוריקה שלו . סגנון כגון זה הנמצא בדברים אינו נמצא באף מסורת היסטורית או נבואית לפני מאה ז' לפה"ס . לעומת זאת כמעט כל הספרות ההיסטורית והנבואית ממאה ז' ואילך מושפעת מסגנון מיוחד זה . מבחינה תיאולוגית וסגנונית הפך ס " ד לאבן בוחן בתארוך מקורות התורה והספרים ההיסטוריים במקרא . יש לתארך את כל קובצי החוקים שאינם מקבלים את ריכוז הפולחן כמובן מאליו לתקופה שלפני חזקיהו . לעומת זאת קטעי העריכה בספר מלכים המעריכים את מלכי יהודה בהתאם למידת הקפדתם על ריכוז הפולחן והקטעים בספרי יהושע ושופטים הנוקטים סגנון ואוצר הביטויים הדויטרונומיסטי האפייני , אינם יכולים להיות מלפני תקופת חזקיהו . ? הזיקה בין החוזה של אסרחדון משנת 672 לפה"ס לבין ס"ד אף היא מסייעת לתארוכו של ס"ד למאה ז' לפה"ס . וראה עוד במבוא לפרק יב . [ מ " ו ] זה של חיבה הולך ס " ד בעקבות הקו החתי , ולא האשורי . הדת הישראלית דרשה נאמנות בלעדית לאלהי ישראל , אל קנא , שלא ישא כל יריבות . מסיבה זו דחתה הדת הישראלית , בניגוד לדתות אחרות , את האפשרות של ריבוי נאמנויות . בדומה לכך קיימת בחוזים פוליטיים התניה המחייבת נאמנות בלעדית למלך אחד . נראה כי הרעיון של מלכות האל הביא להתפתחות התפיסה של עם ישראל כווסל של ה , ' המלך . הרעיון של מלכות האל היה אמנם נפוץ בכל רחבי המזרח הקדום , אך קיים הבדל חשוב בין התפיסה הישראלית של מלכות אלהית לרעיון המקביל אצל עמים אחרים . ישראל אימץ לו את הרעיון של מלכות האל לפני המלכת מלך בשר ודם בישראל ( שופטים ח , כג ; שמואל א ח , ז ; י , יט ? . ( בשל קיום תפיסה זו של מלכות האל תוארו היחסים בין עם ישראל לבין אלוהיו על פי דגם היחסים שבין מלך לבין נתיניו . אין פלא אפוא שהדגם של חוזה וסלי תפס מקום של קבע בדת הישראלית , ואין זה מקרה גם שדגם זה אומץ בשלמותו על ידי ס " ד . הדגם של חוזה קבוע המבוסס על הדרישה לנאמנות בלעדית מתאים מאוד לספר שבו תפיסת אחדות האל מגיעה לפסגת ביטויה . ס " ד מבוסס בעצם על שני דגמים של ברית : החתי והאשורי . הדגם החתי עתיק יותר , ונראה שהוא העומד בבסיס מסורת הברית העתיקה במקרא שממנה שאב ס " ד . דגם זה עוצב מחדש בהתאם לדגם הברית האשורי המשתקף בחוזה של אסרחדון . [ מ"ו ] ברכות לקללות למקיימי ההסכם ולמפיריו . לחוזה אסרחרון ( בתמונה , ( שבו מתחייבים הווסלים של אשור לשמור אמונים ליורשו של אסרתדון , אשורבניפל , יש הרבה מן המשותף עם ספר דברים . בשני המקרים נאסף כל העם למעמד כריתת הברית ; בשניהם נוטלים המתכנסים את האחריות לקיום הברית על עצמם ועל הדלרלת הנאים אחריהם ; הזד » שה לנאמנות מקבילה ומתבטאת במתחים דומים ; ואף תכניה של הברית לכן רשימת הקללות זהים בחלקם . אולם שלא כבתוזה אסרחדון , שבו ההתחייבות היא בעלת אופי פוליטי ומגעת לדינו ; א ; לשי , הנר'ת בערמת מלאב מחייבת את העם בלפי האל . הנר'ת בערבות מלאב עלמ 7 ת במרכזו של ספר דברים . שבלעלת נאמנלת שכפה הרימן על הללסלים שלל היל נפוצות במזרח הקדום באלף השני לפה"ס , וספר דברים הוא כנראה מעין שבועת נאמנות שכפה האל על עם ישראל . מבני הבריתות דומים וכללל'ם סקירה היסטורית של היחסים , פירוט החוקים החדשים , התחייבות הדדית ונספח של

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help