sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

הברית בערבות מואב החלפת המנהיגות במזרח הקדום היתה מלווה בהתחייבות לנאמנות מצד העם . חוזה אסרחדון , שיש לו הרבה מן המשותף עם ס"ד ( ראה להלן , ( הוא למעשה שבועת נאמנות שכופה מלך על הווסלים שלו , ובה הם מתחייבים לשמור אמונים ליורשו ( אשורבניפל . ( הברית בארץ מואב , הנכרתת בעת מינויו של יהושע ליורשו של משה ( דברים ג , כג-כט ; לא , א-ח , ( דומה באופן פורמלי למצב המתואר בחוזה אסרחדון . ההבדל הוא בכך שהתכנים של הברית בס " ד נוגעים לחוק אלהי , וההתחייבות בשבועה היא כלפי האל , בעוד שחוזה אסרחדון נוגע להתניות בעלות אופי פוליטי המתייחסות לריבון אנושי . אולם פורמלית יש כאמור דמיון רב בין שתי התעודות הללו . במיוחד בולט הרקע הדומה של מעמדי כריתת שתי הבריתות , זו של אסרחדון וזו שבס " ד . בשני המקרים נאסף כל העם , צעיר וזקן ( דברים כט , ט-יא ; וחוזה אסרחדון , ;( 5-4 והשווה למלכים ב , כג א-ג , ובשני המקרים נוטלים המתכנסים את ההתחייבות לא על עצמם בלבד , אלא גם על הדורות הבאים ( דברים כט , יד ; חוזה אסרחדון , . 7-6 השווה לחוזה מספירה ? . ( 5-1 , A למעשה עוד לפני גילוי חוזה אסרחדון הוכר המבנה הנוסחתי של ס " ד . ג' פון ראד חילק את פרקים א-כח לארבעה חלקים : היסטוריה ( פרקים א-יא , ( חוקים ( יב , א -כו , טו , ( התחייבויות הדדיות ( כו , טז -יט ) וברכות וקללות ( פרקים כז-כח ;( הוא שיער כי המבנה משקף מהלך של טקס פורמלי שנפתח בסקירת ההיסטוריה , נמשך בהכרזת חוקים המלווה בהתחייבות , והסתיים בברכות ובקללות . כיוון שלפי דברים כז יש לקרוא את הברכות והקללות בין הר גריזים להר עיבל , זיהה פון ראד את שכם כמקום של חידוש הברית בישראל בתקופה הקדומה ( השווה יהושע כד . ( בשנת 1954 מצא מנדנהול כי לחוזים החתיים מבנה זהה לזה של הברית המקראית . מרכיבי היסוד שלהם כוללים : נקיבה בשם ובתואר , הקדמה היסטורית אשר נועדה להוות מניע לנאמנותו של הווסל , התניות הברית , רשימת עדים אלהיים , ברכות וקללות , ציטוט הברית והפקדת הלוחות שעליהם נכתבה . ? חוזה אסרחדון ( המתוארך לשנת 672 לפה " ס ) נתגלה בשנת , 1956 וסיפק חומר חדש והבנה טובה יותר של הברית שבס " ד . עתה התברר שס " ד , כמו חוזה אסרחדון , אינו ברית בין שני צדדים שווי מעמד , אלא שבועת נאמנות שכופה ריבון על הווסל . הדרישות לנאמנות מתבטאות בס " ד ובחוזה של אסרחדון במונחים דומים . אהבה היא מונח שפירושו נאמנות בשני המקרים , והווסלים מצווים "לאהוב " את אדונם " בכל לבבם ובכל נפשם " ( השווה דברים ו , ה . ( מונחים אחרים לביטוי הנאמנות לריבון בחוזים אשוריים ובס " ד הם : לירוא , ללכת אחרי ... ולשמוע בקול ... יתרה מזאת , אף בתכנים יש זהות בין השבועה האשורית לזו שבס"ד . לכל סדרת הקללות בדברים כח , כג-לה יש מקבילות בחוזה של אסרחדון , ואפילו סדר הקללות בשני המקרים זהה . ? ס '' ד הוא אפוא שבועת אמונים שכופה ה ' על ישראל . שבועות אמונים שכופה ריבון על הווסלים שלו היו נפוצות עוד מימי האימפריה החתית במאות ט " ו-י " ד לפה " ס . החתים כללו בנוסח ההתחייבות סקירה היסטורית , שבה הודגשה מחויבותו של הריבון כלפי הווסל , ואשר הצדיקה את הדרישות לנאמנות מן הווסל . מרכיב דומה נמצא גם בס"ד , הכולל סקירה היסטורית ארוכה ( פרקים א-יא . ( מרכיב כזה אינו נמצא בדרך כלל בחוזים האשוריים ( עדות יוצאת דופן ניתן למצוא בקטע מן החוזה בין אשורבניפל למלך קדר , אך ההתייחסות ההיסטורית במקרה זה אינה מתפקדת כצידוק לנאמנות כמו בפרולוג ההיסטורי בתעודות החתיות . ( נראה כי השליט האשורי , שראה את עצמו כמלך תבל כולה , חש כי אין זה הכרחי , ואפילו משפיל , להצדיק את דרישתו לנאמנות בהזכרת רוחב לבו כלפי הווסל . הנחה זו עשויה להסביר גם את חסרונן של הברכות בחוזים האשוריים מחד גיסא ואת רשימת הקללות הארוכות הכלולה בהם מאידך גיסא . החתים ראו צורך לא רק להצדיק את דרישתם לנאמנות , אלא גם להבטיח עזרה בעת סכנה ואף להעניק ברכה אלהית תמורת נאמנות . האשורים לעומת זאת לא הבטיחו דבר לווסל , ואף לא העניקו לו ברכה ; נהפוך הוא , הם הגדילו והרחיבו את רשימת האיומים והקללות כדי להרתיע אותו ולהפחידו . ? שחצנותו של המלך האשורי יכולה להסביר גם את ההעדר המוחלט של ביטויי חיבה מצד הריבון לווסל שלו . בחוזים החתיים ובברית הישראלית באים בצד הדרישה לאהבה ( נאמנות ) מצד הווסל גם ביטויי חיבה מצד הריבון . המלך האשורי לעומת זאת דורש אהבה ( נאמנות ) ללא מצרים מן הווסל , ללא שום אות של חיבה מצד הריבון . בעניין פרוגרמטיים הניתנים בפיהם של מנהיגים ואישים דגולים נמשך בהיסטוריוגרפיה הישראלית גם בתקופת בית שני . כך שם מחבר ספר דברי הימים נאום בפיו של אביה בן רחבעם , ובו מודגשים נצחיותה של שושלת בית דוד והיות בית ה ' בירושלים המקדש הלגיטימי היחיד בישראל ( דברי הימים ב יג , ד-יב , ( וזאת כדי להמחיש שהתנגדות ממלכת הצפון למלכות בית דוד ולמקדש הירושלמי הם בבחינת מרד באלהים . ? תבנית דומה באה גם בספרות החיצונית . שני נאומים מיוחסים ליהודית לפני פעולתה נגד האויב . הנאום הראשון ( ח , יא-כז ) נועד לטעת אמונה וביטחון במעשיה על ידי אזכור הניסיונות שניסה אלהים את ישראל בעבר , בעוד הנאום השני ( ח , ב-י , ( שהוא למעשה תפילה , מפאר את גדולת אלהי ישראל ומעשיו בעבר . בדומה לכך מוצאים אנו בנאום הפרדה של מתתיהו החשמונאי מניין של אבות האומה הנאמנים ומעשי הצדקה שלהם , כדי לעודד את בניו לתת את נפשם לשמירת בריתו של האל ( חשמונאים א ב , מח -סז . ( נאומים פרוגרמטיים שכאלה ניתן למצוא גם בדבריהם של פטרוס וסטפנוס במעשי השליחים ( ב , יד-לו ; ז , ב-נג . ( נאומים אלה סוקרים את עברו של עם ישראל , ולכן יש להם גם מטרה חינוכית . [ מ " ו ]

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help