sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

הצורה הספרותית של ספר דברים ס " ד מוצג כאמור כנאום פרדה הנישא מפי משה זמן קצר לפני מותו . עיצוב הספר בצורת "צוואה " נראה חריג במקצת , אך ניתן למצוא לכך מקבילות בספרות המצרית , שבה נהוגה היתה מסירת לקחים מוסריים במסגרת "צוואות . " מרבית "הוראות החכמה " המצריות עוצבו בצוואות של מלכים ושרים ליורשיהם . טכניקה זו אפשר שהשפיעה על הספרות הישראלית , במיוחד לאור הזיקות הקיימות בין ס " ד לספרות החכמה הדידקטית ( ראה להלן . ( ס " ד הוא אכן מעין ספר הוראות למלכי ישראל בעתיד ( השווה יז , יד-כ , ( ספר שנכתב על ידי סופרים , ממש כפי שהיו נכתבות ההוראות למלכים המצריים והמסופוטמיים . נאומי הפרדה בס " ד קשורים לטקס מינוי יורש עצר , הכרוך בברית . לטקס זה יש מקבילות בכתובות מימי הממלכה האשורית החדשה ( ראה למשל חוזה אסרחדון ? . ( קשה לקבוע אם עוצבו נאומי הפרדה על פי הדגם של צוואות המוסר המצריות או שמא על פי דגם הנאום האשורי ששימש במעמד כריתת הברית בעת מינוי יורש עצר . ומכל מקום ס"ד אימץ לו את הדגם הספרותי של הנאום לשם הפצת המסר שלו . הנוהג של ייחוס צוואות פרדה בעלות אופי דתי מוסרי למנהיגים ולמלכים שימש גם את עורכי ההיסטוריוגרפיה הישראלית , שהושפעו מס " ד . כך מסיימים הסופרים הדויטרונומיסטיים את תקופת הכיבוש בנאום פרדה של יהושע ( פרק כג ;( תקופת השופטים מסתיימת בנאום הפרדה של שמואל ( שמואל א יב ;( ותיאור חיי דוד מסתיים בצוואתו הדתית המוסרית ( מלכים א ב , ג-ד . ( מלבד נאומי הפרדה נהגה האסכולה הדויטרונומיסטית לייחס למנהיגים לאומיים נשיאת נאומים בעלי אופי נבואי , נאומים ליטורגיים ונאומים מלחמתיים . ? צורה ספרותית דומה נמצאת בהיסטוריוגרפיה היוונית . מספר נאומים המובאים בחיבוריהם של הרודוטוס ותוקידידס מיוחסים לכאורה לגיבורים לאומיים . תוקידידס עצמו מעיד כי היה זה ממנהגו לעצב נאום כזה כך שיאמר בו מה שלדעתו צריך היה המנהיג לומר בנסיבות שבהן שובץ הנאום . ? ביטוי האידיאולוגיה באמצעות נאומים מבוא לספר דברים הספר נקרא בשם "אלה הדברים " או בקיצור המקובל "דברים , " בהתאם לנוהג לכנות ספר על פי המילים שבפתיחתו ( כך " בראשית , " "שמות " וכוי . ( נוהג זה ידוע אף מן המזרח הקדום . בספרות חז " ל רווח השם "משנה תורה , " וכך עולה אף מן המסורת היהודית ההלניסטית . ביטוי זה יסודו בנאמר בדברים יז , יח ( וכן ביהושע ח , לב . ( גם השם היווני לספר ( deuteronomion ) וכן השם הלטיני ( Deuteronomium ) משמעם למעשה משנה תורה , דהיינו התורה הנשנית , תורה שנייה , והכוונה לחזרה על דברי התורה המובאים בספרים הקודמים . כך עולה גם מכמה תרגומים של התורה . יש מקום לדייק בביאור המונח משנה תורה ולהבהיר כי משמעותו הראשונית היא ככל הנראה העתק של התורה . וכך יבואר ההיגד בדברים יז , יח : " וכתב לו את משנה התוךה הזאת על ספר מלפני הכהנים הלוים . " ספר התורה המקורי מונח היה בידי הכוהנים הלויים ( לא , ט , ( ומספר זה נצטווה המלך להעתיק לו את ספרו . ? למרות פירוש מילולי זה של המונח משנה תורה , ישנה הצדקה לראות את ספר דברים ( ס " ד ) כספר החוזר בעיקרו על הספרים שקדמו לו . ספרנו מכריז במפורש כי ה ' כרת ברית עם ישראל בערבות מואב בנוסף לברית שכבר נכרתה בהר סיני ( כח , סט . ( בפעם הראשונה כרת ה ' ברית עם ישראל על החוקים שניתנו בהר סיני , ובפעם השנייה נכרתה ברית על החוקים ששמע משה מפי ה ' ( ה , כח ) והשמיעם לעם בערבות מואב . ס"ד הוא אפוא אכן תורה נשנית . חלק נכבד מן החוקים המוצגים בספר יסודם בספרים שמות-במדבר , אלא שבספרנו הם מובאים בסגנון מיוחד ובלבוש חדש המשקפים את עקרונותיו הייחודיים של הספר . בדומה לכך נמצא במסופוטמיה הביטוי = ) sanu שני , אחר ) עבור ספרות דתית משנית , ספרות שניתוספה על קודמתה , הספרות המקורית והקאנונית , ונספחה עליה . ? טור סיני הציע לבאר את המילה משנה , בהסתמך על השפה הערבית . חוזה . אף הצעה זו יש לה על מה לסמוך , שהרי מבנהו של ס '' ד הוא המבנה של חוזה מדיני שהיה רווח במזרח הקדום במחצית השנייה של האלף השני ובמחצית הראשונה של האלף הראשון לפה " ס ( ראה להלן . ( מבחינת הסדר הכרונולוגי ממשיכה תחילת ס"ד לכאורה את ספר במדבר , שכן ספר במדבר מסיים בנקודה שבה הגיעו בני ישראל ל"עןבות מואב על יךךן ירחו , " ובס " ד משמיע משה את נאומו המסכם באותו מקום ( א , ה . ( ואולם העלילה הנקטעת בסוף ספר במדבר באה לידי סיומה הטבעי והרצוף רק בסוף ס " ד ( לב , מט ; לד , א . ( וכך יוצא כי עיקרו של ספרנו הוא נאום פרדה של משה שהושמע בערבות מואב ומנוסח בצורה אוטוביוגרפית . מבחינה ספרותית הספר הוא יצירה אורגנית בעלת סגנון אחיד וניבים מיוחדים . סגנון זה , המכונה במחקר סגנון דויטרונומיסטי , וכן הרעיונות המיוחדים של הספר השפיעו רבות על ספרי נביאים ראשונים ועל ספר ירמיה . ? הספר בנוי במתכונת של ברית בין ריבון לווסל מתכונת המוכרת מן המזרח הקדום . רכיביה העיקריים של ברית כזו הם : מבוא היסטורי ; תנאי הברית ; התחייבות ; ברכה וקללה . רכיבים אלו נוכל לזהות בספרנו : ו . פרקים א-יא : מבוא היסטורי ; . 2 פרקים יב-כו , טו : תנאי הברית , כלומר החוקים ; . 3 פרק כו , טז-יט : התחייבות הדדית ; . 4 פרקים כז-ל : ברכות וקללות . מנקודת ראות שונה ניתן להבחין בספר בשני חלקים ברורים : ו . המסגרת הכוללת דברי פתיחה ודברי סיום ( כולל נספחים : ( פרקים א-יא ; כז-לד . . 2 קובץ החוקים שבתווך . פרקים יב-כו . מן הראוי לציין שהרכבה של המסגרת סבוך , וניתן לאתר בה כפילויות . כך למשל ניתן להבחין בשני מבואות שונים ( א , א - ד , מ ; ד , מד - יא , לב ) ואף בשני אפילוגים ( כז-כח ; כט-ל . ( [ דכ"צ ]

דברי הימים הוצאה לאור בע"מ


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help